آلودگی هوا و افزایش 15 درصدی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا

به گزارش پری بلاگ، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با بیان اینکه آلودگی هوا تا 15 درصد منجر به افزایش ابتلا و مرگ ناشی از کووید-19 می گردد، در عین حال مسیرهای ورود کرونا به بدن به وسیله آلودگی هوا را تشریح کرد.

آلودگی هوا و افزایش 15 درصدی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر عباس شاهسونی با اشاره به تاثیرات آلودگی هوا بر انتقال بیشتر بیماری کووید-19، گفت: آلودگی هوا با انتقال بیشتر بیماری کووید-19 ارتباط دارد و در عین حال منجر به تشدید این بیماری می گردد. باید توجه کرد که آلودگی هوا و ذرات آلاینده هوا تا 15 درصد منجر به افزایش موارد مرگ و میر و ابتلای ناشی از کرونا می گردد.

آلودگی هوا؛ چهارمین علت مرگ در جهان

وی اضافه کرد: آلودگی هوا چهارمین علت مرگ در جهان محسوب می گردد و بعد از فشار خون بالا، مصرف دخانیات و سوءتغذیه، آلودگی هوا چهارمین علت مرگ و میر است و دومین علت مرگ ناشی از بیماری های غیر واگیر بعد از مصرف دخانیات قرار گرفته است. این نشان می دهد که آلودگی هوا اثر زیادی بر افزایش مرگ های زودرس در جهان دارد.

نقش آلودگی هوا در بروز سکته های قلبی و مغزی، سرطان ریه و دیابت

شاهسونی ادامه داد: در عین حال آلودگی هوا علت 20 درصد از مرگ های ناشی از بیماری های ایسکمیک قلب، 19 درصد از مرگ های ناشی از سرطان های ریه، علت 26 درصد از مرگ های ناشی از سکته های مغزی، علت 20 درصد مرگ های ناشی از دیابت، علت 40 درصد مرگ های ناشی از بیماری های مزمن انسداد ریوی و 30 درصد مرگ های ناشی از عفونت های حاد دستگاه تنفسی است. این موارد نشان می دهد که آلودگی هوا می تواند بر روی سکته قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه، دیابت و.... موثر باشد.

کاهش ایمنی بدن در شرایط هوای آلوده

وی ادامه داد: حال باید توجه کرد که راستا ورودی آلودگی هوا به بدن، به وسیله سیستم تنفسی است و ریه ها و سیستم تنفسی را درگیر می نماید. این موضوع باعث کاهش ایمنی فرد می گردد. کرونا نیز افرادی را که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، بیشتر درگیر می نماید و این یک راستا افزایش انتقال و تشدید کرونا به دلیل آلودگی هواست. یک راستا دیگر آن، این است که ثابت شده است که ویروس کرونا می تواند بر روی ذرات معلق ریز بچسبد و وارد سیستم تنفسی فرد گردد و ذرات معلق در هوا می توانند یک نوع راستا انتقال برای کرونا باشد.

شاهسونی اظهار کرد: در عین حال باید توجه کرد افرادی که در مناطق آلوده زندگی می نمایند، سیستم تنفسی آسیب پذیرتری داشند. بر این اساس افرادی که در تهران زندگی می نمایند، قاعدتا نسبت به افرادی که در شهرهای کوچک زندگی می نمایند، سیستم تنفسی شان آسیب پذیرتر است. زیرا دائما با آلودگی هوا مواجهه دارند. بنابراین با توجه به این راستاها، آلودگی هوا و ذرات معلق در هوا هم باعث افزایش موارد ابتلا و هم موارد مرگ ناشی از کووید-19 می شوند.

وی تاکید نمود: بنابراین آلودگی هوا تا 15 درصد منجر به افزایش موارد ابتلا و مرگ به علت کرونا می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 416

به "آلودگی هوا و افزایش 15 درصدی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی هوا و افزایش 15 درصدی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید