انتخابات زودهنگام تاکتیک سیاسی اشرف غنی برای ماندن در قدرت

به گزارش پری بلاگ، برگزاری انتخابات زودهنگام بخشی از سناریوی رئیس جمهور افغانستان و تقلا برای ماندن در قدرت است زیرا این طرح با مدیریت اشرف غنی امکانپذیر نیست و زمینه فنی و شفاف آن نیز در این کشور وجود ندارد.

انتخابات زودهنگام تاکتیک سیاسی اشرف غنی برای ماندن در قدرت

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که در برابر طرح حکومت مشارکتی و در آستانه نشست استانبول، برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور را پیشنهاد کرده است.

به گزارش رویترز، اشرف غنی در نظر دارد که از سازمان ملل بخواهد تا بر انتخابات زودهنگام در افغانستان نظارت کند. اما این طرح بخشی از سناریوی او برای باقی ماندن در قدرت است.

انتخابات زودهنگام در آستانه نشست صلح استانبول بیش از آن که راه چاره باشد، تلاشی برای به بن بست کشاندن این نشست و یک تاکتیک سیاسی است زیرا در شرایط کنونی با مدیریت اشرف غنی پذیرفتنی نیست و همچنین از لحاظ فنی و شرایط لازم زمینه برگزاری آن نیز در افغانستان وجود ندارد.

همچنین از نظر سیاسی نیز هرگز طالبان در انتخاباتی که مدیریت آن به دست دولت کنونی افغانستان باشد را نخواهد پذیرفت. نهادهای انتخاباتی نیز به دلیل ضعف با توجه به برگزاری افتضاح دو انتخابات ریاست جمهوری و در عین حال پارلمانی گذشته، نمی توانند اعتماد همه طرف ها را جلب کنند.

به گزارش اطلاعات روز، اشرف غنی می داند که مطرح کردن چنین طرحی تنها راه صلح را طولانی تر می کند. امری که مطلوب دولتش برای ماندن در در قدرت است. چنین طرحی یک مزیت دیگر هم برای رییس جمهور غنی دارد؛ او می خواهد نشان دهد که دل بسته قدرت نیست و واقعا باور به انتخابات به عنوان یک امر دموکراتیک دارد. مهم تر از این او می خواهد وانمود کند که مانع صلح نیست.

رئیس جمهور افغانستان به انتخابات باوری ندارد بنابراین در شرایطی که در داخل و خارج این کشور با حکومت مشارکتی موافق هستند، پافشاری روی این طرح ضایع شدن وقت است. حتی شورای عالی مصالحه که براساس توافق سیاسی شریک 50 درصدی دولت کنونی است نیز با چنین طرحی همصدا نیست.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 547

به "انتخابات زودهنگام تاکتیک سیاسی اشرف غنی برای ماندن در قدرت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات زودهنگام تاکتیک سیاسی اشرف غنی برای ماندن در قدرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید