تأثیر ازدحام جمعیت و زندگی در شهرهای پر جمعیت بر ابتلا به کرونا

به گزارش پری بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، نتایج پژوهش 3 محقق ایرانی درباره موارد ابتلاء به کووید 19 در تهران نشان می دهد زندگی در یک شهر شلوغ احتمالاً ابتلاء به کووید 19 را افزایش نمی دهد، بلکه ازدحام بیش از حد جمعیت، یک عامل ریسک ابتلاء به کووید 19 به شمار می آید.

تأثیر ازدحام جمعیت و زندگی در شهرهای پر جمعیت بر ابتلا به کرونا

امیر رضا خاوریان گرمسیری (دانشگاه اصفهان)، نبی مراد پور (دانشگاه تهران) و ایوب شریفی (از دانشگاه هیروشیما) با تحلیل موارد ابتلاء به کووید 19 که در اپلیکیشن ردیابی کرونای کشور (AC-19 یا سامانه مقابله با کرونا) ثبت شده به نتایج مذکور دست یافتند.

این اپ موارد مبتلا به کووید 19 و مرگ و میر ناشی از بیماری را بر اساس موقعیت جغرافیایی ردیابی می نماید. محققان پس از آنالیز ارتباط میان تراکم جمعیت و انتقال ویروس در شهر متوجه شدند، این عامل به تنهایی یک متغیر ریسک مهم در ابتلاء به کووید 19 به شمار نمی آید. کارشناسان تاکید دارند میان شهرهایی با تراکم بالا (که شهروندان زیادی در آن زندگی می نمایند) و ازدحام جمعیت تفاوت وجود دارد.

ازدحام جمعیت امکان اجرای فاصله گذاری اجتماعی را کاهش می دهد. اما تراکم بالای شهری لزوماً به این معنا نیست.

محققان در مقدمه پژوهش نوشته اند: ازدحام بیش از حد جمعیت به گسترش بیماری عفونی طی همه گیری منجر می گردد. این عامل با تراکم جمعیت تفاوت دارد و ممکن است در مناطقی با تراکم جمعیتی کم نیز روی دهد. در نتیجه ممکن است طی بازه همه گیری کلان شهرها و مناطقی که جمعیت زیادی دارند، ایمن باشند زیرا تراکم جمعیت به تنهایی یک عامل ریسک کووید 19 به حساب نمی آید.

مؤلفان این پژوهش با آنالیز اطلاعات مربوط به ماه های اولیه شیوع همه گیری به نتیجه رسیده اند. مخزن اطلاعاتی به کاررفته در تحقیق شامل تعداد موارد تأیید شده ابتلاء به کووید 19 تا 4 آوریل و 27 ژوئن 2020 و موارد مرگ و میر ثبت شده تا 27 ژوئن 2020 بوده است.

محققان تأثیرگذاری متغیرهای مختلف در نرخ ابتلاء به بیماری را در 22 منطقه و میان 8.6 میلیون شهروند تهرانی آنالیز کردند.

آنها همچنین متوجه شدند ساختار دموگرافیک جمعیت (سن، طبقه اجتماعی و مالی، دسترسی به منابع) نسبت به جمعیت، تأثیر بیشتری در ابتلاء به کووید 19 دارند. در مناطقی که شهروندان سالمند بیشتری زندگی می کردند، میزان مرگ و میر نیز بیشتر بود.

این تحقیق در نشریهSustainable Cities and Society منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 594

به "تأثیر ازدحام جمعیت و زندگی در شهرهای پر جمعیت بر ابتلا به کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر ازدحام جمعیت و زندگی در شهرهای پر جمعیت بر ابتلا به کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید