خشم مردم نسبت به طبقه حاکم لبنان: نامه های افشاشده اهمال دولتی را نشان می دهد

به گزارش پری بلاگ، مقامات لبنانی پذیرفته اند که انفجار عظیم بیروت که دست کم 135 نفر را کشت، قابل پیش بینی بود و بارها درباره احتمال وقوع آن هشدار داده شده بود

خشم مردم نسبت به طبقه حاکم لبنان: نامه های افشاشده اهمال دولتی را نشان می دهد

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین در حالی که هنوز دود آتش از پایتخت لبنان برمی خیزد، مجموعه از نامه نگاری ها نشان می دهد مقامات بندر بیروت محموله عظیم نیترات آمونیومی را که از سال 2014 در آنجا انبار شده بود، بمب شناور خوانده بودند. مقامات بازرسی کننده این انبار همین شش ماه پیش هشدار داده بودند که اگر این محموله منتقل نشود، کل بیروت را به هوا خواهد فرستاد.

افشای این موضوع که اهمال دولتی ممکن است نقشی در بدترین انفجار تاریخ لبنان داشته باشد، باعث برانگخته شدن خشمی تازه نسبت به طبقه سیاسی لبنان شده است که از قبل به خاطر بحران مالی مداوم این کشور که نیمی از مردم را در فقر فرو برده است، هدف انتقاد بودند.

تظاهرکنندگان در آخرین نمود این عصبانیت از سیاستمداران لبنانی پس از این مصیبت در مرکز بیروت به خودروی حامل سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان حمله کردند و با محافظان او درگیر شدند.

دولت لبنان بعدازظهر چهارشنبه 15 مرداد گفت شمار مشخص نشده ای از مقامات بندی بیروت را بازداشت خانگی کرده است تا نتیجه تحقیقات در این باره معلوم شود که چرا این مواد بسیار انفجاری در فاصله ای کمتر از 100 متری مناطق مسکونی انبار شده بودند.

هیات دولت همچنین شرایط اضطراری دو هفته ای اعلام کرده و عملا کنترل پایتخت را به ارتش سپرده است.

در حالیکه ساکنان شهر روز چهارشنبه در حال جمع کردن شیشه های شکسته و سایر خرده ریزها از خانه هایشان بودند، انگشت تقصیر در رسانه های اجتماعی و کانال های تلویزیونی لبنان به سوی مقامات دولتی نشانه رفته ات.

نخست وزیر لبنان سه شنبه حادثه را ناشی از انفجار یک محموله 2750 تنی نیترات آمونیوم، ماده شیمیایی مورد استفاده در کودها و بمب سازی، دانست که در بندر انبار شده بود.

رسانه های لبنانی گزارش می کنند که این محموله در سال 2014 از یک کشتی تحت مالکیت روسیه به دست آمده است که پس از توقف اضطراری آن در بندر بارهایش را تخلیه کرده بود. مقامات گمرگ به خاطر احتمال غرق شدن کشتی اجازه ترک کردن بندر را به آن نداده بودند.

ناخدای پیشین این کشتی که روسوس نام دارد، در مصاحبه ای با روزنامه نگاران روسی در شش سال پیش، مالک کشتی به نام ایگور گرچاشکین را متهم کرد که این کشتی و خدمه اش را بوسیله مقامات گمرکی گروگان گرفته شده بودند، به حال خود رها کرده است. این ناخدا گفته بود: مالک کشتی را رها کرده است. محموله کشتی نیترات آمونیوم است که ماده ای انفجاری است. ما 10 ماست که روی بشکه باروت زندگی کرده ایم.

یک نامه منتشر شده دیگر بوسیله یک روزنامه نگار مرتبط به خدمه کشتی نشان می دهد، که این کشتی بمب شناوری توصیف کرده و خدمه کشتی را گروگان هایی سوار بر بمب خوانده است.

خدمه عمدتا اوکراینی کشتی برای تقریبا یک سال در عرضه این کشتی پهلوگرفته در بندر بیروت نگاه داشته شدند و بعد آزاد شدند. محموله نیترات آمونیوم تخلیه و به انباری در بندر منتقل شد.

ناخدای کشتی در مصاحبه ای جدید در روز چهارشنبه وجود مسائل فنی در کشتی را انکار کرد و گفت علت توقیف کشتی این بود که نمی توانست هزینه بندر را بپردازد.

فدراسیون بین المللی کارکنان حمل ونقل که به دنبال پرداخت دستمزد کارکنان و بازگشتشان به کشورشان بود، تایید کرد که کشتی از جمله به این علت در بندر نگهداشته شده بود که صورت حساب 100هزار دلاری پرداخت نشده داشت.

بدری داهر، مدیر کل گمرک لبنان در مصاحبه ای تلویزیونی در چهارشنبه صبح گفت که در طول سال ها اداره او شش بار با دادگستری درباره خطر این مواد نامه نگاری کرده بود. او گفت: ما تقاضای صادرات مجدد این مواد را داشتیم، اما به ما پاسخی داده نشد.

خبرگزاری رویترز از قول یک منبع ناشناس نزدیک به یکی از کارکنان بندر گزارش کرد که گروهی شش ماه پیش این محموله نیترات آمونیوم را بازرسی کرده بود و هشدار دادده بودند که اگر مواد جابه جا نشوند، کل بیروت را به هوا خواهند فرستاد. یک منبع دیگر گفت به چندین کمیته و قاضی هشدار داده شده بود که هیچ کاری برای خلاص شدن از این مواد انجام نشده است.

هنوز روشن نیست که چه چیزی باعث انفجار نیترات آمونیوم که برای فعال شدن نیاز به حرارت زیادی دارد، شده است.

شهرداری بیروت روز سه شنبه در پاسخ به گزارش هایی از آتش سوزی گروهی از آتش نشان را به محل اعزام کرده بود که پس از انفجار ناپدید شده اند.

چندین ویدئوی ضبط شده از لحظات پیش از انفجار نیز دود خاکستری غلیظی را بر فراز بندر نشان می دهند که با رشته ای از انفجارهای کوچک با دود قرمز همراه می شوند و بعد انفجار عظیمی مربوط به نیترات آمونیوم رخ می دهد که میزان 1300 برابر بیشتر از میزان ماده مورد استفاده در بمب گذاری در اوکلاهما سیتی آمریکا بود.

رویترز روز چهارشنبه حرف های یک منبع ناشناس را نقل کرد که مدعی است که آتش در انبار شمار 9 بندر شروع شده و بعد به انبار شماره 12 که محل ذخیره نیترات آمونیوم بود، گسترش یافته است.

منبع آتش سوزی اولیه هنوز اعلام نشده است.

عکس های هوایی و پهپادی یک گودال عمیق در زمین منفجر شده را در جایی که انبار شماره 12 قرار داشت در نزدیکی از ردیفی از سیلوهای گندم تخریب شده نشان می دهد و ناحیه اطراف تقریبا پاک تراش شده است.

خسارات مالی این انفجار که به تقریبا نیمی از بیروت آسیب زده 3 میلیارد دلار تخمین زده شده است و اغلب بخش های شرق بیروت دیگر قابل سکونت نیستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 152

به "خشم مردم نسبت به طبقه حاکم لبنان: نامه های افشاشده اهمال دولتی را نشان می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم مردم نسبت به طبقه حاکم لبنان: نامه های افشاشده اهمال دولتی را نشان می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید