آرامگاه یعقوب لیث صفاری کجاست؟

به گزارش پری بلاگ، استان خوزستان از استان های بسیار زیبای ایران است که جاذبه های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی های بی نظیر این استان آرامگاه یعقوب لیث صفاری می باشد که در دزفول قرار گرفته است.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری کجاست؟

به گزارش رکنا، دزفول یکی از شهر های کهن ایران است که بعضی از مهم ترین جاذبه های خوزستان، نظیر آسیاب های آبی دزفول در آن جای گرفته اند. از دیگر شگفتی های تاریخی که در نزدیکی دزفول واقع شده است، می توان به شهر باستانی جندی شاپور اشاره نمود؛ شهری که در روزگار خود با برخورداری از بیمارستان و دانشگاه، یکی از پررونق ترین شهر های ایران بود.

در نزدیکی جندی شاپور، بنایی دیدنی با گنبد مخروطی شکل دندانه دار قرار گرفته است که قهرمانی نام آور را در خود جای داده است، یعقوب لیث صفاری. این بقعه سلجوقی که به تازگی بازسازی شده، محل دفن پاسدار زبان فارسی است؛ کسی که بدون حضور او، زبان فارسی از بین می رفت.

سرگذشت آرامگاه یعقوب لیث صفاری

قدمت این بقعه تاریخی به دوران سلجوقی تا قاجار می رسد. مردم محلی اظهار داشته اند که در حدود چند دهه پیش، کتیبه ای با خط عربی بر روی دیوار گنبد وجود داشت و نام یعقوب لیث به طور واضح بر روی آن نوشته شده بود.

معماری آرامگاه یعقوب لیث صفاری

گنبد مخروطی آرامگاه از برترین نوع گنبد های مخروطی در خوزستان به شمار می آید. جلال و زیبایی نمای گنبد از دور کاملا بیانگر این حقیقت است که روزی این بقعه را برای شخصی بزرگ بنا نموده اند. بنای آرامگاه از یک ورودی برخوردار است و سطح داخلی آرامگاه را از سطح بیرونی آن جدا می نماید. سازه اصلی بنا خشت خام است و نقوش برجسته و ملات گچ و خاک دارد.

نحوه دسترسی به آرامگاه یعقوب لیث صفاری

این آرامگاه در 10 کیلومتری جاده دزفول به شوشتر واقع شده است. برای سفر به دزفول می توانید از خودروی شخصی، اتوبوس یا قطار جنوب بهره ببرید. هنگام سفر با قطار در طول مسیر با منظره ها بسیار زیبایی روبرو خواهید شد که بسیار لذت بخش است. سفر هوایی سریع ترین راه رسیدن به دزفول است که می توانید با تهیه بلیط هواپیما خود را به این شهر زیبا برسانید.

منبع: فرارو
انتشار: 16 مرداد 1402 بروزرسانی: 16 مرداد 1402 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1269

به "آرامگاه یعقوب لیث صفاری کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه یعقوب لیث صفاری کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید