از خواص گردو برای بچه ها چه می دانید؟

به گزارش پری بلاگ، اگر در پی خوراکی مفید و مقوی برای تغذیه کودک خود هستید، مصرف گردو در وعده صبحانه و میان وعده یکی از برترین انتخاب هاست. در این مقاله خواص گردو برای بچه ها و مقدار مورد احتیاج روزانه آن، گردآوری شده است.

از خواص گردو برای بچه ها چه می دانید؟

مهمترین خواص گردو برای بچه ها

1. تامین ویتامین ها و عناصر غذایی مورد احتیاجارزش غذایی گردو بسیار بالاست و از لحاظ عناصری مانند آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، روی، مس و ویتامین های گروه ب صندلی ویژه ای در بین مواد غذایی دارد. ارزش غذایی گردو در حدی بالاست که میتوان آن را با گوشت و ماهی مقایسه کرد و حاوی پروتئین گیاهی مفید برای بدن است. تغذیه بچه ها با گردو باعث تامین مواد غذایی مورد احتیاج برای رشد فکری و جسمی آن ها می گردد.

2. تامین انرژی مورد احتیاجاز مهمترین خواص گردو برای بچه ها تامین انرژی مورد احتیاج آن ها برای فعالیت های روزانه و بعلاوه تمرکز بیشتر بر روی تکالیف مدرسه است.

3. افزایش فعالیت های مغزیگردو دارای مقادیر زیاد فسفر و امگا 3 است و به همین علت باعث بهبود قدرت فکر، افزایش هوش و فعالیت های مغزی می گردد. تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری از خاصیت های مهم گردو برای بچه ها است. نتایج تحقیقات نشان داده است دانش آموزانی که در وعده صبحانه گردو مصرف نموده اند، از فعالیت بهتر و قدرت یادگیری بیشتری نسبت به گروه شاهد برخوردار بودند. بعلاوه به علت دارا بودن مقادیر ویتامین ب در گردو، مصرف آن به سلامت مغز، رشد بافت مغز و سلامت سیستم عصبی بچه ها یاری می نماید.

4. کاهش استرس و بهبود خلق و خو از دیگر خواص گردو برای بچه ها برطرف استرس و بهبود خلق و خو است. ویتامین ب و امگا 3 موجود در گردو تاثیر فراوانی بر سیستم عصبی دارد. جالب است بدانید نتایج تحقیقات نشان داده است، مغز گردو به علت غنی بودن از چربی امگا 3، در کنترل اختلالات رفتاری و بیش فعالی بچه ها موثر است و در مجموع تاثیر زیادی بر سلامت جسمی و روحی کودک دارد.

5. بهبود رشد جسمی کودکدر دوران کودکی رشد جسمی و استخوانی بچه ها شیب تندی دارد. یاری به بهبود رشد جسمی، تقویت استخوان سازی، استحکام استخوان ها، بهبود جذب کلسیم و به تبع آن یاری به افزایش قد، از مهمترین خواص گردو برای بچه ها است.

6. پیشگیری از چاقی بچه هاکاهش تحرک، سبک بازی ها، زندگی آپارتمانی امروزی و مصرف زیاد فست فود ها باعث شده که در بیشتر جوامع مشکل چاقی بچه ها شایع باشد. مصرف متعادل خوراکی هایی نظیر گردو به علت فیبر گیاهی بالا باعث ایجاد حس سیری طولانی مدت و تامین بخش چشمگیری از ویتامین ها و عناصر غذایی مورد احتیاج بچه ها می گردد و از این طریق از پرخوری بچه ها و به تبع آن چاقی، پیشگیری و به کاهش وزن سالم یاری می نماید.

7. تقویت سیستم ایمنی بدنگردو سرشار از مواد آنتی اکسیدان است و قرار دادن در وعده غذایی بچه ها باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها و پیشگیری از بیماری می گردد.

8. یاری به خواب عمیق و راحتعلاوه بر عناصر غذایی و ویتامین های موجود در گردو، ملاتونین نیز در گردو وجود دارد. این هورمون محرک القای خواب و تنظیم عملکرد بدن در طول خواب است. خواب برای بچه ها بسیار مهم است چرا که بیشتر رشد بچه ها در طول خواب اتفاق می افتد.

مقدار توصیه شده مصرف گردو برای بچه هابا وجود گسترده بودن خواص گردو برای بچه ها، همچون سایر مواد غذایی زیاده روی در مصرف آن نیز توصیه نمی گردد. به طورکلی مقدار مجاز دانه های گیاهی برای همه افراد در سنین مختلف به مقدار یک مشت خود فرد در نظر گرفته می گردد.

متخصصان تغذیه مصرف گردو برای بچه ها به مقدار روزانه 30 گرم مغز گردو (2 تا 3 عدد گردو)، را توصیه می نمایند. برترین روش خوردن گردو مصرف آن همرا با پنیر است. پنیر دارای طبع سرد و تر است و به تعدیل مزاج گرم و خشک گردو یاری می نماید. بعلاوه مصرف گردو و عسل برای بچه ها یک میان وعده کاملا مفید و مغذی است که به هضم و جذب بهتر عناصر غذایی آن یاری می نماید.

مضرات گردو (موارد احتیاطی و منع مصرف)زیاده روی در مصرف گردو در بچه ها باعث ورم لوزه ها و بروز زخم های دهانی می گردد. متخصصان تغذیه مصرف بیش از 5 عدد گردو در روز برای بچه ها را مجاز نمی دانند.

گردو حاوی چربی و کالری زیادی است و زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث تجمع بیش از حد چربی در بدن و بروز چاقی و اضافه وزن در کودک گردد.

مصرف گردو برای بچه ها باید از بعد از یک سالگی شروع گردد، زیرا در سنین کمتر احتمال بروز واکنش های آلرژی زا وجود دارد.

مصرف زیاد گردو برای بچه ها دارای مزاج گرم و خشک باید با احتیاط اجرا شده و توصیه می گردد آن را با مصلح مصرف نمایند.

لازم به ذکر است گردو یکی از مهمترین منابع تامین امگا 3 بعد از ماهی است و مصرف یک چهارم فنجان آن احتیاج روزانه بدن به امگا 3 را تامین می نماید. کمبود امگا 3 می تواند منجر به تحریک پذیری، بیش فعالی و ایجاد خشم و بداخلاقی در بچه ها گردد. پس اگر در پی راهی برای رشد بهتر جسمی، فکری و آرامش کودک خود هستید، گردو را به رژیم غذایی روزانه وی اضافه کنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 844

به "از خواص گردو برای بچه ها چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از خواص گردو برای بچه ها چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید