با لوکس ترین ایرلاین های جهان آشنا شوید
به گزارش پری بلاگ، امروزه ایرلاین های مطرح جهان نظیر ترکیش ایرلاینز و هواپیمایی امارات سعی دارند که با ارتقای بخش های فرست کلاس و بیزینس کلاس هواپیماهای خود، تجربه ای لوکس و شیک را به مهمانان شان تقدیم نمایند.
در گذشته سفر هوایی، مجذوب نماینده و شیک بود؛ به طوری که در دهه 1950 که به اصطلاح عصر طلایی سفرهای هوایی به شمار میرود، پرواز رویداد بسیار مهمی بود که مسافران برای آن، لباس شیک می پوشیدند، مهمانداران غذاها را در ظروف چینی سرو می کردند، صندلی ها جادارتر و همه جزئیات این تجربه، باشکوه و مجلسی بود.
امروزه پرواز به معنای رزرو بیش از حد، صندلی های فشرده، مسافرانی با رفتار نامناسب و تأخیرهای اجتناب ناپذیر است؛ اما برای مسافرانی که امکان سفر با پروازهای فرست کلاس یا بیزینس کلاس را دارند، سفر هوایی اغلب یک نوع تجربه لوکس محسوب می گردد. استیو ووستر (Steve Wooster)، مدیر خدمات و عملیات هوایی در شرکت مشاوره ای مسافرت لوکس Virtuoso، می گوید:
آنچه که در جهانی سفر هوایی به عنوان تجربه ای مجذوب نماینده و شیک تلقی می گردد، ممکن است مطابق با ذهنیت مردم نباشد. برای بعضی شرکت های هواپیمایی، شیک بودن به معنای حفظ میراث فرهنگی ایرلاین است، در حالی که بعضی دیگر از زرق وبرق های رایج تر استقبال می نمایند. هرچند برای مسافران، کیفیت مصداق سفری مجذوب نماینده به شمار می رود.
در هر صورت، هر کس دیدگاه متفاوتی نسبت به لوکس بودن دارد. با این حال تعدادی از شرکت های هواپیمایی بین المللی سعی می نمایند تا به عنوان بخشی از مأموریت برندشان، زرق وبرق و کلاس هواپیمایی خود را ارتقا دهند. رقابت شدیدی نیز در این حوزه وجود دارد و ایرلاین ها به کوشش خود برای بالابردن سطح کیفیت شان ادامه می دهند. مایک آرنوت (Mike Arnot)، خلبان مستقل و مشاور هواپیمایی، می گوید:
ایرلاین ها مبالغ هنگفتی را روی تفریح های داخل هواپیما و همین طور کالاهای سختی نظیر صندلی ها سرمایه گذاری نموده اند. هر یک از این صندلی ها برای بخش بیزینس کلاس می تواند تا 100 هزار دلار هزینه بردارد. هرچند که این مسئله برای عده ای از مسافران به خصوص کسانی که می توانند نوع پروازشان بر فراز اقیانوس اطلس یا سفر به آسیا را انتخاب نمایند، حائز اهمیت است.
ترکیش ایرلاینز
با ورود به سالن انتظار بیزینس کلاس ترکیش ایرلاینز در فرودگاه تازه استانبول، به وضوح می توان دید که لوکس بودن، در درجه اول اهمیت واقع شده است. سالن بیزینس این شرکت با پنل های چوبی موج دار طراحی شده اند که یادآور حرکت آب و نسیم دریای اژه هستند. این سالن 5,574 مترمربعی دارای 13 سوئیت خصوصی با حمام است، برای 765 مهمان، صندلی دارد، علاوه بر این شامل اتاق های دیدار، کتابخانه، عبادتگاه و موزه ای در رابطه با استانبول مدرن نیز می گردد.
ترکیش ایرلاینز، سرمایه گذاری زیادی در زمینه سخت افزار انجام داده است و میخواهد در مدت چهار سال 30 فروند بوئینگ 787-9 دریم لاینر به خطوط خود اضافه کند. هر هواپیما دارای کابین بیزینس کلاس خواهد بود که در آن 30 صندلی با دسترسی مستقیم به راهرو وجود دارد که می توان آن ها را به طور کامل خواباند. این صندلی ها به آینه های قابل تنظیم و نمایشگرهای 18 اینچی با محتوای مختلف تفریح مجهز هستند.
مسافران پس از ورود به هواپیما می توانند از هدفون های دنون با قابلیت حذف صدای محیط، بسته های رفاهی با طراحی ورساچه و همین طور لوازم جانبی برند ماندارینا داک لذت ببرند. علاوه بر این، یک بار مخصوص و خدمات حوله داغ قبل از غذا نیز در این هواپیما وجود دارد. به لطف وجود خدمات مدرن تهیه غذای شرکت فلایینگ شفز (Flying Chefs)، شام در کنار نور شمع سرو می گردد و وقتی زمانی خوابیدن مسافران می رسد، آن ها می توانند از تخت خواب هایی که به طور خاص برای سفر هوایی و خواب آرام تر طراحی شده است، استفاده نمایند. لباس کادر پرواز به وسیله اتورِ بیلوتتا (Ettore Bilotta)، هنرمند میلانی طراحی شده اند.
هواپیمایی امارات
نیک الیس، سردبیر وب سایت The Points Guy که به هوانوردی می پردازد، می گوید:
نمی توان از تجملات در سفر هوایی صحبت کرد و حرفی از خاورمیانه نزد. هواپیمایی امارات یکی از مدرن ترین هواپیماهای فرست کلاس امروزی را در اختیار دارد.
مسافران با واردشدن به سالن بیزینس کلاس فرودگاه بین المللی دبی می توانند این ادعا را تأیید نمایند. هواپیمایی امارات در زمینه سخت افزار نیز سرمایه گذاری نموده و اخیراً هواپیماهای بوئینگ 77-300 ای آر خود را نوسازی نموده است که به گفته این شرکت، سوئیت های فرست کلاس آن نتیجه بازی را تغییر می دهند. این سوئیت های خصوصی کاملاً محصور دارای درهای کشویی و پنجره های مجازی هستند و فضای داخلی آن ها با الهام از مرسدس بنز طراحی شده اند، به طوری که صندلی چرمی، کنترل پنل های لمسی و نورپردازی متغیر دارند. علاوه بر این، یک صندلی گرانش صفر نیز در این سوئیت ها به چشم می خورد که به نوعی کپی مدل هایی است که به وسیله طراحان ناسا طراحی شده اند.
در دیگر هواپیمای این شرکت اماراتی یعنی ایرباس 380، هر یک از سوئیت های فرست کلاس کاملاً خصوصی بوده و مجهز به در کشویی، نور محیطی، صندلی های تخت خواب شو، غذاهای منطقه ای و نوشیدنی های متنوع هستند. شرکت بریتانیایی باورز اند ویلکینز به طور اختصاصی هدفون های ای وان با قابلیت حذف صدای محیط را برای این هواپیما طراحی نموده است. زمان خواب به مسافران یک لباس خواب مرطوب نماینده داده می گردد که با هر بار چرخیدن در خواب، روغن آرگان و شی باتر (نوعی چربی که از دانه درخت شی (Shea) استخراج می گردد) فراوری می نماید. علاوه بر این، یک بسته مراقبت پوستی غنی از اسید آمینه از برند بایردو برای آب رسانی بیشتر و بعلاوه روغن خواب و اسپری بالش برای خواب راحت تر و آرام بخش تر در اختیار مسافران قرار می گیرد. مسافران پس از بیدارشدن از خواب می توانند از اسپا - دوش های با کف گرم استفاده نمایند.
در این سوئیت ها، بسته های رفاهی برند بولگاری و محصولات مراقب پوست Voya واقع شده است و مسافران شانس دیگری دارند تا سرزنده و شاداب و با عطروبویی لاکچری به مقصدشان برسند.
هواپیمایی اتحاد
هواپیمایی اتحاد که دومین شرکت بزرگ هواپیمایی امارت متحده عربی به شمار می رود، ترجیح می دهد که مسافران حین پرواز با این هواپیمایی، آن را مثل خانه خود بدانند و به همین علت بالاترین کلاس سفر خود را محل زندگی (Residence) نام گذاری نموده است. این شرکت هواپیمایی، برای هر روز پرواز در مسیر فرودگاه جان اف کندی نیویورک به ابوظبی، از ایرباس A380-800 با چهار کلاس پروازی استفاده می نماید که عبارت اند از: اکونومی اسمارت، بیزینس استودیو، فرست آپارتمان و رزیدنس.
رزیدنس یا همان محل زندگی از یک سوئیت سه خوابه تشکیل شده که برای یک الی دو مهمان طراحی شده و شامل اتاق خوابی خصوصی با تخت دونفره و تشک های سفارشی برند دوکسیانا است، علاوه بر این لباس های راحتی سفارشی تهیه شده از مواد ضدباکتری و هایپوآلرژنیک (با کمترین حساسیت زایی) نیز برای مسافران تدارک دیده شده است. در حمام این سوئیت، تن پوش های برند لوسیانا و لوازم حمام آکوا دی پارما به چشم می خورد. یک اتاق نشیمن جداگانه در طبقه فوقانی هواپیما واقع شده است که یک راهنمای سفر VIP و یک پیشخدمت در خدمت مسافران خوش شانس هستند. مسافران رزیدنس بعلاوه به سالن اختصاصی رزیدنس فرودگاه و راننده خصوصی در همه مقاصد ایرباس نیز دسترسی دارند.
یک کلاس پایین تر از رزیدنس نیز آنچنان بد نیست. این ایرباس از 9 جایگاه فرست کلاس تشکیل شده است که با نام فرست آپارتمنت شناخته می گردد و مجهز به اتاقی خصوصی، مینی بار، روشویی کابینت دار و حمام است. مسافران می توانند از صندلی های ریکلاینر (صندلی لمیدنی) چرمی برند پولترونا فرائو برای استراحت استفاده نمایند یا روی مبل های تخت خواب شو دراز بکشند.
هواپیمایی اتحاد، شرکای لوکسی نیز دارد و در هفته مد نیویورک با مشارکت بریتلینگ، ساعت سازی لوکس سوئیسی، تعداد محدودی ساعت منحصربه فرد با اعداد عربی از جنس طلا فراوری کرد که 500 عدد از آن موجود است.
هواپیمایی سنگاپور
جیمز بوید (James Boyd)، سخنگوی شرکت هواپیمایی سنگاپور می گوید:
خدمات عالی، برترین نوع لاکچری است و شرکت ما بر این اساس روی منابع سرمایه گذاری نموده است. این هواپیمایی، سخت ترین روش استخدام و آموزش را در صنعت هوایی دارد و با گنجاندن آموزش زبان های خارجی و سایر زمینه ها می خواهد از میانگین استانداردهای این صنعت فراتر برود.
پیر بالمن (Pierre Balmain)، طراح لباس اهل فرانسه، وظیفه طراحی لباس فرم سارونگ کبایا را برای تمام کادر پروازی برعهده داشته است. مسافران از زمان ورود به فرودگاه چانگی سنگاپور، مورد استقبال شرکت هواپیمایی سنگاپور قرار می گیرند که به تجملات معروف است. تجربه منحصربه فرد مسافران با غرفه خصوصی چک این فرست کلاس شروع می گردد و در پرایویت روم ادامه می یابد که سالنی پیشرفته با یک رستوران خصوصی لوکس قبل از پرواز است. تجربه داخل هواپیما، شکوه و زرق وبرق دوران قدیم را به تصویر می کشد که شامل سرویس خاویار، ملحفه های آهاردار، چینی های برند وج وود، بشقاب های غذا که به وسیله سرآشپزهای مشهور تزیین شده اند و نوشیدنی های معروف می گردد.
در ایرباس A380، سوئیت های فرست کلاس دارای صندلی و تخت های دونفره مجزا هستند، علاوه بر این سوئیت های همجواری نیز دارد که امکان استفاده از آن برای زوج ها مهیا است. لباس های راحتی و ملحفه های برند لالیک در اختیار مهمانان قرار می گیرد و اگر دچار بی خوابی شوند، می توانند به سراغ ورزش های کششی و تکنیک های ریلکس کردن بروند که به وسیله Canyon Ranch Wellness Architects طراحی شده اند.
ایر فرانس-کی ال ام
آرتور دیاز (Arturo Diaz)، مدیر ارتباطات ایرفرانس گفته بود که ایر فرانس و ایرلاین کی ال ام مبالغ هنگفتی روی سالن های انتظار سرمایه گذاری نموده اند.
ایر فرانس در سال 2019، سالن بیزینس کلاس خود در فرودگاه بین المللی دالس واشینگتن را بازسازی و یک مرکز تازه زیبایی به فرودگاه جان اف کندی نیویورک اضافه نمود. مسافران بیزینس کلاس، لا پریمیر و فرست کلاس ایر فرانس می توانند در فضایی به بزرگی 30 مترمربع از ماساژ رایگان و 20 تا 30 دقیقه درمان زیبایی صورت بهره مند شوند. برای کسانی که زمان چندانی در اختیار ندارند، بخشی برای درمان زیبایی سریع در نظر گرفته شده است.
سال گذشته ایر فرانس از سالن انتظار تازه و مدرن خود در فرودگاه شارل دوگل پاریس رونمایی کرد که مجهز به بخش ریلکس کردن سریع، مینی سوئیت و صندلی راحتی، بار، سونای خصوصی و سوئیتی برای درمان زیبایی صورت به وسیله کارشناسان آموزش دیده کلارنس است. این شرکت هواپیمایی تمرکز خود را روی غذاهای طول پرواز نیز معطوف نموده است، به طوری که اکنون مشتریان لا پریمیر و بیزینس کلاس می توانند از غذاهایی که به وسیله سرآشپز میشلن دار، دنیل رز (Daniel Rose) آماده و تزیین می گردد، لذت ببرند.
ایرلاین کی ال ام، فاز نهایی سالن انتظار تازه خود را تا سرانجام سال 2019 در فرودگاه اسخیپول آمستردام افتتاح خواهد نمود که شامل بخش های مجزا برای کار، استراحت، تفریح، غذا و نوشیدنی، غذاخوری لوکس و خواب می گردد.
هواپیمایی آل نیپون ایرویز
هواپیمایی آل نیپون ایرویز ژاپنی در سال 2019، 12 فروند بوئینگ تازه 700-300 ای آر را وارد ناوگان خود کرد که به وسیله کنگو کوما (Kengo Kuma) و شرکت معماری بریتانیایی Acumen طراحی شده بود تا با این کار میراث ژاپنی را با اصول طراحی غربی درهم بیامیزد. طراحی بخش فرست کلاس آل نیپون ایرویز که با نام دِ سوئیت (The Suite) شناخته می گردد، با الهام از هتل های مدرن ژاپنی بوده است. مایک کرامپ (Mike Crump)، از مدیران شرکت Acumen، در این رابطه شرح می دهد:
از چوب اقاقیای تیره در کل این سوئیت استفاده شده است تا حس لوکس بودن را در مهمانان القا کند، فرش آن نیز دارای رنگ های گرم است و دیوارهای آن با الهام از نقاشی های سنتی ژاپنی، به رنگ خاکستری هستند. صندلی های این سوئیت نه تنها بسیار راحت هستند، بلکه جادارترین چیدمان صندلی را در هواپیمای آل نیپون ایرویز دارند که کاملاً محصور می شوند. فضای جادار صندلی ها نشان می دهد که مردم ژاپن چطور با استفاده از تشک نرم و تاتامی استراحت می نمایند.
در طراحی تازه هواپیماها، علاوه بر درهای خصوصی، مانیتورهایی به بزرگی 43 اینچ تعبیه شده که طبق اعلام یکی از سخنگوهای آل نیپون ایرویز، این مانیتور اولین تلویزیون شخصی با کیفیت 4K جهان در یک هواپیمای تجاری است. یک پارتیشن (جدانماینده) متحرک نیز برای هر صندلی در نظر گرفته شده است تا مسافران فضای خواب و نشستن بیشتری در اختیار داشته باشد.
بخش بیزینس کلاس موسوم به دِ روم (The Room) نیز پاییز سال جاری مجدداً طراحی و عرض صندلی هایش نسبت به شرایط پیشین، دو برابر بیشتر شد. طراحی تازه بر اساس فضای زندگی مدرن و چندمنظوره ژاپنی ها صورت گرفت و شامل درهای انعطاف پذیر برای داشتن حریم خصوصی و همین طور امکان چرخاندن صندلی و اشتراک فضا با سایر مسافران است.
هر دو کلاس پروازی آل نیپون ایرویز دارای نورپردازی سفارشی تازه از پاناسونیک هستند که نور طبیعی خورشید را کپی می نمایند.
خطوط هوایی ژاپن
سالن های انتظار فرست کلاس در خطوط هوایی ژاپن، فضایی آرام را در محیط شلوغ شهر پیشکش مسافران می نمایند. علاوه بر این، در سالن مذکور حمام، صندلی های ماساژ، کتابخانه و اتاق های گالری نیز به چشم می خورد.
در سالن انتظار فرست کلاس فرودگاه بین المللی ناریتا که به تازگی نوسازی شده، گزینه های غذا عبارت اند از سوشی سفارشی که با دست پیچیده شده است و رامن از رستوران معروف آفوری در توکیو و غذاهای چشم نواز ژاپنی.
در بخش فرست کلاس هواپیمایی ژاپن، هشت سوئیت خصوصی با فضای داخلی چوبی و فضای انبار زیاد وجود دارد. مسافران می توانند از بالش های نرم تا سفت برند ژاپنی Airweave را انتخاب نمایند و دمپایی و لباس های خواب کتانی ارگانیک بپوشند.
رستوران هر زمانی شما آرزو کنید (Anytime You Wish) نیز این امکان را به مسافران می دهد تا هر زمانی که دلشان بخواهد، غذا بخورند. منوی این رستوران بر اساس مواد غذایی فصلی آماده شده است و همراه با نوشیدنی مناسب آن سرو می گردد. بسته های رفاهی از برند اترو نیز در اختیار مسافران قرار می گیرد که در همه پروازها به ژاپن، ماسک چشم بخار گرم نیز ارائه می گردد.
سایر ایرلاین های مجلل
وقتی صحبت از طراحی، خدمات و امکانات رفاهی برند مطرح می گردد، ایرلاین هایی که در این مقاله ذکر کردیم همگی جایگاه اول را به خود اختصاص می دهند. هرچند ایرلاین های مطرح زیادی در جهان فعالیت می نمایند که نباید از آن ها غافل شد. به عنوان مثال هواپیمایی کاتای پاسیفیک مستقر در هنگ کنگ، اهمیت زیادی به سالن انتظار داده است، به طوری که در فرودگاه بین المللی هنگ کنگ، 6 سالن انتظار فرست کلاس دارد که دارای اتاق رخت کن و دوش با امکان کنترل گرما، سوئیت های مجهز به حمام و مبل تخت خواب شو هستند.
هواپیمایی قطر ایرویز نیز بیزینس کلاس قابل توجهی دارد که کیوسوئیت نام دارد و طراحی صندلی های آن اختصاصی است، به طوری که صندلی ها پشت به پشت هم هستند و هر کدام با یک درب به طور کامل محصور می شوند و با اتصال صندلی ها به یکدیگر، تخت دونفره و حتی چهارنفره به وجود می آید.
شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت هانزا شاید در آسمان مجلل ترین نباشد، اما جزو برترین ها است. این شرکت با رزهای معروف خود و یک لیوان نوشیدنی برند از مهمانان فرست کلاس استقبال می نماید.
شرکت هواپیمایی استرالیایی کانتاس نیز در حال ارتقای چند میلیون دلاری همه 12 ایرباس A380 خود تا سال 2020 است که باعث افزایش 27 درصدی فضای صندلی های پریمیوم خواهد شد.
مقرون به صرفه ترین بلیط هوایپما به مقصد خارجی یا داخلی خود را در کمترین زمان در خبرنگاران تهیه کنید. ما با همکاری آژانس های هواپیمایی این امکان را برای شما فراهم نموده ایم تا با جستجوی ساده، بلیط هواپیما موردنظرتان را به سادگی بخرید.
منبع: کجارو / edition.cnn.com