دیدنی های سرعین ما را به اوج خواهد برد

به گزارش پری بلاگ، مردم ایران خیلی خوب شهرستان سرعین اردبیل را می شناسند و بیشتر معروفیت این شهر به علت وجود چشمه های آب گرم معدنی است. چشمه هایی که سر منشا آن ها ارتفاعات سبلان می باشد. این چشمه ها علاوه بر جنبه طبیعی، خاصیت درمانی و دارویی بی شماری دارند و مشتاقان زیادی هر ساله به این منطقه از کشور سفر می نمایند. از دیدنی های سرعین و جاذبه های گردشگری سرعین می توانیم در متن زیر به موارد زیر اشاره کنیم:

دیدنی های سرعین ما را به اوج خواهد برد

روستایی زیبا و تماشای

وجود کوه سبلان سبب شده است که جاذبه های طبیعی بی شماری در این خطه از کشور پدید بیاید. بعلاوه آثار باستانی و چشمه های آب گرم سرعین که از جاذبه های گردشگری سرعین است، باعث می شود که این شهرستان از شهرهای گردش پذیر استان اردبیل به حساب آید. شهرستان سرعین دارای مساحتی بالغ بر 1280000 مترمربع می باشد که ارتفاعش نبست به سطح دریا در حدود 1650 متر بر آورد می شود و در غرب اردبیل و در 30 کیلومتری آن واقع شده است. سرعین را در زبان ترکی به صورت سریین تلفظ می شود و به معنی مکان خنک می باشد و اگر در فرهنگ لغت فارسی جستجویی کنیم کلمه سرچشمه را روبه روی کلمه سرعین خواهیم دید. نام قدیمی این شهرستان سرائین و ساری قیه ، سرقین و سارقین بوده و جمعیتی بالغ بر 5459 نفر دارد. در زیر ما به معرفی چند مکان تماشای سرعین می پردازیم که وقتی شما خوانندگان عزیز مجله خبرنگاران تصمیم گرفتید به سرعین سفر کنید از تماشای های سرعین تماشا کنید.

1.آب گرم سبلان

یکی از جاذبه های گردشگری سرعین، مجموعه درمانی آب گرم سبلان می باشد که دارای تسهیلات و امکانات ویژه ای برای بازدید نمایندگان است. این آب گرم در کل خاورماینه جزو مهم ترین و بزرگترین مجموعه آب گرم به شمار میرود. در دوطبقه و در مساحتی در حدود هفت هزار متر مربع ساخته شده که دارای امکاناتی نظیر انواع دوش و وان های تک نفره، استخر های سر پوشیده، سو نای خشک و بخار است که سبب شده کسانی که به این مجموعه مراجعه می نمایند خاطره ای خوش از سفر به این شهرستان را تجربه نمایند و از تماشای های سرعین لذت ببرید.

2. روستای تماشای و بی نظیر شایق

این روستا جز بزرگترین روستاهای شهرستان سرعین به شمار می آید. به وسیله این روستا و به وسیله جاده روستای آلوارس می توان خود را به پیست اسکی آلوارس رساند. روستای شایق طبیعت بکر وسرسبزی دارد که سبب شده آب و هوایی مطبوع بر این خطه از استان اردبیل حاکم شود. این روستا مناظری دلنواز دارد که در غرب شهرستان سرعین و در 7 کیلومتری آن واقع شده است. گفته می شود که در حدود 250 سال پیش در این منطقه طایفه ای به نام شایق زندگی می کردند. از تماشای های سرعین علاوه بر طبیعت بی نظیرش می توان به تپه های کلک لر، تپه سی و زال تپه سی اشاره نمود.

3. تپه باستانی آناهیتا

این تپه که از جمله آثار قدیمی و تاریخی شهرستان سرعین استان اردبیل به شمار میرود به نام های سارقین، آناهیتا و زرتشت معروف می باشد. و این طور به نظر می آید که عابدان زرتشتی در آن آتشکده ها و معابدی را بنا نموده اند که به عبادت و انجام فرایض دینی می پرداخته اند. باستان شناسان توانسته اند با کاوش در این تپه کهن و تاریخی اشیا و لوازم باستانی بسیار ارزشمندی را کشف نمایند که برای مثال بعضی از سفالینه هایی که از این منطقه کشف شده است به اواخر هزاره اول و دوم قبل از میلاد مسیح باز می شود که واقعا مجذوب کننده و تماشای هستند. از آثاری که در این منطقه به دست آمده می توان نتیجه گرفت که اقوامی مانند ایلخانان، قراقویونلوها و آق قویونولها و بعلاوه سلجوقیان در زمانی بر این منطقه حکمرانی می کردند و این سرزمین ها تحت اشغال و تصرف آنان بوده است. از معابد و آتشکده هایی که در این منطقه موجود است می توان به آتشکده آذر فریق و آناهیتا اشاره نمود.

4.روستای آتشگاه

این روستا از روستاهای تاریخی و باستانی به شمار می رود و وجود امام زاده عبدالله و بعلاوه معابد و آتشکده های قدیمی در این روستا سبب شده است که به منطقه ای مجذوب کننده و تماشایی تبدیل شود و دارای طبیعتی سرسبز و زیبا می باشد که در این طبیعت زیبا می توان نشانه های آتشکده ای قدیمی و معروف به نام آتشکده آذرفریق را به وضوح مشاهده کرد. این آتشکده که امروز به خرابه ای تبدیل شده بر روی یک تپه ای باستانی به نام تپه آناهیتا قرار گرفته بود. روستای آتشگاه به نام آغ مام نیز شناخته می شود و آتشکده آذرفریق جز مکان هایی است که در اسناد و روایات متعددی به آن اشاره شده است و از مراکز مهم دین زرتشت در زمان سلطه ساسانیان بر این سرزمین ها بوده است. کهن لر نام غاری است که در زیر تپه آناهیتا در روستای آتشگاه وجود دارد. جالب است بدانید که با توجه به این که تعدادی از ورودی های این غار باز است تا به حال هیچ کس به داخل آن قدم نگذاشته است.

5. آشنایی با ویند کلخوران

دهکده باستانی و صخره ای ویند کلخوران قدمتش به دوران ساسانیان و اشکانیان ودوران اسلامی می رسد. این روستا در زمان های صفویان، سلجوقیان، تیموریان و تا دوران اسلامی مسکونی و آباد بوده است. دهکده صخره ای ویند کلخوران در جنوب غربی و در جنوب شهرستان سرعین و در 5 کیلومتری این شهرستان و در نزدیکی جاده اردبیل به نیر واقع شده است. وقتی که گردشگری به این دهکده پا می گذارد با خانه های سنگی که دارای معماری کهن می باشند رو به رو می شود. خانه هایی که در جای دیگر به هیچ وجه نمی توان مشابه آن را دید و مطمنا شگفت زده خواهد شد .

6- پیست اسکی آلوارس

این پیست اسکی که در بین سایر پیست اسکی های کشور جز اولین ها به شمار میرود و به علت این که ارتفاعش از سطح دریا بالا است و برف هایی که در ارتفاعات است به علت سرمای مناسب دیرتر آب می شود. تقریبا 6 تا 8 ماه از سال را باز می باشد. موقعیت دقیق پیست اسکی آلوارس در ارتفاعات کوه سبلان و در نزدیکی روستای آلوارس و 24 کیلومتری سرعین می باشد. این پیست اسکی از جاذبه های تفریحی و طبیعی استان اردبیل به شمار میرود و گردشگران و مشتاقان به اسکی را از نقاط مختلف کشور به سوی خود می خواند. از دیگر ویژگی های این روستای تماشایی می توان به وجود انواع گل ها و گیاهان متنوع و چشم نواز مانند گون، گل ختمی، شقایق کوهی اشاره نمود که در کنار تماشا چادر های عشایر و آب و هوای مطلوب و دلچسب این منطقه می تواند یکی از مکان های بکر و تماشای باشد که مطمنا با حضور در این منطقه لحظاتی سرشار از هیجان و لذت را تجربه خواهید کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1180

به "دیدنی های سرعین ما را به اوج خواهد برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های سرعین ما را به اوج خواهد برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید