روستای سله بن؛ فرار از آلودگی در طبیعت زیبا

به گزارش پری بلاگ، آلودگی هوا امروزه یکی از معضل های مهم تهران است؛ به طوری که این شهر را جزء ده مرکز آلوده دنیا قرار داده است. خوب است برخی وقت ها کار را تعطیل کنیم و از آلودگی درون شهر تهران به هوای پاک روستاهای اطراف پناه ببریم. اطراف تهران روستاهایی وجود دارد که در آن ها خبری از آلودگی هوا نیست. وقتی به این روستاها می رویم انگار به قطعه ای از بهشت پا گذاشته ایم. تا می توانید سینه خود را از این هوای پاک انباشته و چشمتان را از تماشا زیبایی های روستا سیراب کنید. یکی از این روستاها که تماشا آن حتماً به شما توصیه می گردد، روستای زیبای سله بن است. با ما همراه شوید تا شما را با این روستا آشنا کنیم.

روستای سله بن؛ فرار از آلودگی در طبیعت زیبا

معرفی روستای سله بن

روستای سله بن یک روستای تاریخی با قدمت 3000ساله است. تپه های باستانی اطراف این روستا از لحاظ باستان شناسی اطلاعات زیادی را به ما می دهند. پیشینه این روستا را می توان از روی سفالینه های یافت شده در این تپه ها حدس زد. بعلاوه وجود استخوان های خردشده خبر از یک گورستان قدیمی در این منطقه را می دهد. سله بن خاک حاصلخیزی دارد و انواع باغ های سیب، گلابی، آلو و دیگر میوه ها در آن دیده می گردد. سله بن یک روستای ییلاقی است و زمستان های سردی دارد؛ به طوری که بیشتر مردم روستا در زمستان به جاهای دیگر می فرایند و دوباره در فصل بهار به این روستا بازمی گردند. سوغات این روستا را محصولات لبنی بی نظیر آن تشکیل می دهند. درختان سرسبز در کنار آب های روان، دام های در حال چرا، هوای پاک و انسان هایی بی غل و غش، سفری فراموش نشدنی را برای شما رقم می زنند.

روستای سله بن در کجا واقع شده است؟

روستای سله بن در 100کیلومتری جاده فیروزکوه-تهران واقع شده است و یکی از جاهای تماشای اطراف تهران به تعداد می آید. اگر قصد دارید تعطیلات آخر هفته خود را در یک روستای خوش آب وهوا سپری کنید و یکی دو روز از آلودگی تهران و کار و مشغله هایتان دور باشید، چه جایی بهتر از روستای سله بن؟! این روستا تنها یک ساعت و نیم از مرکز فاصله دارد و شما می توانید خیلی راحت و بی دردسر خود را به آن جا برسانید.

چگونه به روستای سله بن برویم؟

برای رسیدن به روستای سله بن، اتوموبیل خود را در جاده فیروزکوه تهران برانید و پیش از آن که به فیروزکوه برسید، وارد جاده لاسم شوید. اندکی در این جاده برانید تا به یک دوراهی برسید. راه سمت چپ را انتخاب کنید و حدود نیم ساعت بروید تا به این روستای زیبا برسید.

مردم روستای سله بن

اهالی خونگرم روستای سله بن به گویش مازندرانی سخن می گویند و بسیار مهمان نوازند. از آن جا که روستای سله بن سردسیر و کوهستانی است و یک روستای ییلاقی به تعداد می آید، بیشتر مردم در فصل های سرد روستا را ترک می نمایند تا از سرمای استخوان سوز آن در امان باشند. با شروع فصل بهار و شروع فصل کشت و زرع، به روستا برمی گردند و به سله بن رونق و شور تازه ای می دهند. اهالی این روستا بیشتر از محصولات کشاورزی و فرآورده های دامی خود گذران زندگی می نمایند. میوه های خوشمزه روستای سله بن که از رودخانه های اطراف به خصوص از فرح رود آب می خورند، طعمی فراموش نشدنی دارند. طبق سرتعدادی سال 1385، جمعیت ساکن در روستای سله بن 585 نفر بوده است که البته تا کنون تغییر نموده است.

جاذبه های روستای سله بن

طبیعت زیبای روستای سله بن مهم ترین جاذبه این روستاست. باغ های پر از میوه این روستا و هوای خوش آن هوش از سر آدم می برد. زندگی روستایی در کنار مردمانی خون گرم و مهمان نواز، خوراکی های بی نظیر که محصول همین روستا هستند، لبنیات خوش طعم و پاکیزه آن سبب می گردد تا دلتان برای برگشتن به تهران سست گردد. یکی از جاذبه های دست ساز بشر که ساختن آن سودی هم برای روستای سله بن نداشته است، سد نمرود است که در این جا شما را با آن آشنا می کنیم:

سد نمرود روستای سله بن

سد نمرود در سال 1384 تنها دو کیلومتر پایین تر از روستای سله بن ایجاد شد. سد نمرود، یک سد مخزنی است که علت احداث آن کمبود آب در دشت و شهر گرمسار بود. این سد در 18کیلومتری جنوب غربی فیروزکوه بر فراز رودخانه حبله واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا 2020 متر است. تا این جای کار مسئله ای نیست؛ ولی بهتر است بدانید این سد روستای زیبای سله بن را نابود خواهد نمود. در حال حاضر این سد به طور کامل آب گیری نشده است؛ ولی اگر آب گیری آن تمام گردد، سله بن را به زیر آب خواهد برد و تمام این زیبایی ها را در خود غرق خواهد نمود.

راه حلی که برای این مشکل در نظر گرفته اند این است که روستای سله بن جدیدی را در منظقه چزکین بنا نمایند؛ اما مگر می گردد از این همه زیبایی دل کند و قدمت این روستا را نادیده گرفت؟ به شما پیشنهاد می کنیم تا این روستا چشمان خود را نبسته و در خواب ابدی فرو نرفته است، از آن تماشا کنید و تا می توانید با عکاسی از منظره ها آن، روستای سله بن را در حافظه تاریخ ثبت کنید. برای رسیدن به سد نمرود حدود دو کیلومتر در سمت جنوب روستا پیش بروید تا به آن برسید.

برترین زمان برای سفر به روستای سله بن

پیش از این گفتیم که روستای سله بن آب وهوایی کوهستانی دارد و سردسیر است؛ پس فصل های سرد سال برای سفر به آن مناسب نیستند. برترین زمان سفر به روستای سله بن در ماه های گرم سال مانند خرداد، تیر و مرداد است تا بتوان از میوه های بی نظیر این روستا هم برخوردار شد و هوایی خنک را تجربه کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 791

به "روستای سله بن؛ فرار از آلودگی در طبیعت زیبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای سله بن؛ فرار از آلودگی در طبیعت زیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید