ساخت زیورآلات سیستان و بلوچستان رو به فراموشی نهاده است

به گزارش پری بلاگ، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ساخت زیورآلات سیستان و بلوچستان رو به فراموشی نهاده است.

ساخت زیورآلات سیستان و بلوچستان رو به فراموشی نهاده است

طرح آنالیز طرح و نقش زیورآلات سیستان و بلوچستان به وسیله سید عبدالمجید شریف زاده، رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با دستیاری زهرا تقدس نژاد، کارشناس پژوهشی این مرکز انجام شد.

شریف زاده در این باره گفت: انسان نخستین در ابتدا برای زینت و آراستگی خود از آراستنی ها مانند پر پرندگان، گیاهان، سنگ ها، صدف، استخوان و... استفاده میکرد.

وی یکی از قدیمی ترین انواع زیورآلات سنتی که امروزه در شرایط حساس و خطیری واقع شده است را زیورآلات مورد استفاده در استان سیستان و بلوچستان دانست و اضافه نمود: با آنالیز های زیورآلات این منطقه تعیین شد که این هنر به مرور دچار بی توجهی و کم مهری شده و رفته رفته ساخت آنها رو به فراموشی نهاده و اکنون کمتر شاهد ساخت زیورآلات دست ساز در این استان هستیم.

وی هدف از این پژوهش را آنالیز شرایط فرهنگی استان سیستان و بلوچستان به منظور تسهیل شرایط برای حفظ و احیای زیورآلات این استان خواند.

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی در ادامه با اشاره به شرایط پاندمی بیماری کرونا و نبود امکان حضور پژوهشگران در این استان توضیح داد: بر همین اساس به شیوه اسنادی به آنالیز نمونه ها و ابزار ساخت پرداخته شد تا جوابگوی سوالات پژوهش باشد.

شریف زاده گفت: نتایج پژوهش حاکی از آن است که فرهنگ و طبیعت منطقه الهام بخش هنرمندان بوده و هنرمندان با پیروی از سنن قدیم سیر تکمیلی را در هنر خود به نمایش درآوردند که متاسفانه با عدم حمایت از آنان این هنر رو به فراموشی نهاده است.

منبع: همگردی
انتشار: 13 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1401 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1023

به "ساخت زیورآلات سیستان و بلوچستان رو به فراموشی نهاده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت زیورآلات سیستان و بلوچستان رو به فراموشی نهاده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید