عید سعید فطر؛ جشن رستگاری و بندگی

به گزارش پری بلاگ، خبرنگاران/کردستان اگر خاتمه روز با شب است و سلام با خداحافظی، تولد با مرگ، حج با قربان، خاتمه رمضان نیز عید فطر است، روزی که استغفارها و دعاها و اشک ها به بار می نشیند و جوهر وجودی انسان ناب می گردد تا شروع گردد راه جدیدی برای بندگی.

عید سعید فطر؛ جشن رستگاری و بندگی

چه دلگیر است طنین نوای الوداع الوداع از گلدسته های مساجد شهر وقتی که می دانی می رود ماه خوب بندگی، ماه مهربانی، دقیقه های زیبای سحری، لحظه های ناب افطار و شب های زیبای قدر و چه خوش است شنیدن نوایی که ما را فرامیخواند به عید وصال و مهربانی.

عید فطر عید پیروزی ایمان، عید غلبه انسان بر شیطان، عید شکست نفس اماره و عید رسیدن به دعاها و وصال ها است، آری عید فطر آغاز راهی است برای بندگی.

عید فطر در کردستان

هرساله با نزدیک شدن به عید سعید فطر ولوله ای در شهر برپا بود، خانواده ها در تکاپو بودند تا همگی از دختر و پسر گرفته تا عروس و دامادها و نوه ها و نتیجه ها دور یک سفره در منزل عظیم خانواده جمع شوند و این عید مبارک را در کنار یکدیگر جشن بگیرند.

چه مظلومند بچه ها امروز، یادم می آید کودک که بودیم از هر فرصتی برای دریافت عیدی از عظیمترها استفاده می کردیم، فرقی هم نداشت چه سال نو باشد چه عید قربان یا جشن رمضان از هر فرصتی استفاده می کردیم برای پر کردن قلک هایمان و چه لذتی داشت جمع های خانوادگی؛ اما بچه ها امروز به دلیل کرونا نه تنها محروم از لذت عیدی هستند که با دورهمی های روز عید هم غریبه اند.

تا قبل از کرونا، وقتی صحبت از عید سعید فطر می شد، روزی بود برای وصال، روزی برای سروسامان دادن به زوج های جوان تا در این روز مبارک زندگی مشترک خود را آغاز نمایند و چه عشق هایی که در تاریخ در روز عید فطر به وصل رسیده است؛ کردستانی ها عادتشان این است، عادت دارند وصال ها را با روزهای مبارک گره بزنند.

در روز عید فطر، مادر خانواده صبح زود بساط قرمه سبزی را بار می گذارد تا موقع آمدن فرزندان و عروس و دامادها و نوه هایشان خوب جا بیفتد.

اما در گذشته رسم بر این بوده است که غذای روز عید یا همان قرمه سبزی در همان اوایل صبح و به جای صبحانه صرف می شد و این رسم هم اکنون در روستاهای استان پابرجا است.

در روز عید سعید فطر مردم این استان صبح زود به همراه خانواده برای خواندن نماز عید به مساجد محله خود می فرایند و بعد از خواندن نماز عید به ملاقات اقوام رفته و از آن ها طلب حلالیت می نمایند.

نوجشن از دیگر آیین های ویژه عید سعید فطر در کردستان است و یکی از آن رسم و رسوماتی است که هنوزم که هنوز است در کردستان پابرجاست، به این شیوه که چنانچه یکی از اقوام و یا اهل محل در یک سال گذشته عزیزی را از دست داده باشد، اهل محل به صورت دست جمعی و یا همراه با خانواده به ملاقات بازماندگان می فرایند تا عید را به آن ها تبریک و فاتحه ای برای آن مرحوم قرائت نمایند.

یکی دیگر از آیین های عید سعید فطر در کردستان پرداخت زکات فطره است که کُردها به آن فتره یا سه رفتره می گویند، میزان زکات فطره هر سال توسط شورای افتای کردستان مشخص و اعلام می گردد و کردستانی ها بر اساس آن زکات فطره خود را به مسجد محل و یا نیازمندانی که در اطرافشان وجود دارند پرداخت می نمایند.

دید و بازدیدهای عید سعید فطر در کردستان حتی تا روز بعد از آن نیز ادامه دارد و مردم محله و فامیل های دور و نزدیک برای طلب حلالیت به یکدیگر سرمی زنند.

این دومین عید سعید فطری است که کرونا بساط عید دیدنی و شادی و دورهمی ها را برچیده است و دیگر از آن رسم و رسومات زیبای عید در این روز مبارک خبری نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 تیر 1400 بروزرسانی: 8 تیر 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 669

به "عید سعید فطر؛ جشن رستگاری و بندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عید سعید فطر؛ جشن رستگاری و بندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید