مومیایی حیوانات در رودخانه ناترون، تانزانیا

به گزارش پری بلاگ، رودخانه ها به خصوص رودخانه هایی که ویژگی یا جذابیت ویژه ای در خود دارند می تواند در جذب توریست به آن منطقه بسیار تاثیرگذار باشد.

البته تمام رودخانه ها هم قرار نیست آرام و دلنشین با فضایی رویایی و آبی خنک همراه باشند. در این مطلب قصد داریم رودخانه ای عجیب را در کشور تانزانیا برای تان توصیف کنیم تا شاید وسوسه تماشا آن به سرتان بیفتد. پس در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

مومیایی حیوانات در رودخانه ناترون، تانزانیا

ناترون، دریاچه ای سوزان

آب رودخانه ناترون قرمز رنگ بوده و دمای بالایی هم دارد. دمای بالای دریاچه گاهی برای پرنده ها و حیوانات دردسرساز می گردد و ممکن است آنها را بسوزاند. بر خلاف دریاچه های دیگر که همواره مردم در کنار آنها پیک نیک برپا می کنند، هرگز کسی کنار دریاچه پیک نیک نمی نماید چرا که ممکن است برای شان دردسر درست کند. اما با تمامی این تفاسیر، موجودات زنده ای در این دریاچه داغ پیدا می شوند که خودشان را با شرایط دریاچه وفق داده اند.

این دریاچه در ارتفاع 600 متری از سطح دریا قرار گرفته است که عمقش از 3 متر تجاوز نمی نماید. در منطقه ها اطراف ناترون در کل سال حدود 800 میلی متر بارندگی می گردد که همین بارندگی ها هستند که بخش اعظمی از آب دریاچه را تامین می کنند .

آب دریاچه ناترون بسیار سوزان است ، گاهی حتی به بالای 40 درجه سانتی گراد هم می رسد .

علت قرمزی آب ناترون

به این علت که سطح تبخیر این دریاچه بسیار بالاست ، شوری آب زیاد می گردد. افزایش سطح نمک آب باعث رشد نوعی از میکرو ارگانیسم ها می گردد که به محیط های شور علاقه مند هستند. این میکرو ارگانیسم ها در واقع نوعی باکتری هستند که غذای شان را از راه فتوسنتز مانند گیاهان تامین می کنند.

علت رنگ قرمز دریاچه وجود همین باکتری هاست. پوسته قلیایی این دریاچه به علت فعالیت باکتری ها قرمز رنگ شده و در قسمت های کم عمق نارنجی رنگ می باشد.

موجودات زنده در ناترون!

با این که دمای آب بسیار بالا و بسیار قلیایی می باشد؛ موجوداتی هستند که قادرند این شرایط سخت را تحمل کنند.

در این دریاچه جلبک های خاصی دیده می شوند که می توانند در دمای بسیار بالا هم به زندگی شان ادامه دهند. دو گونه ماهی خاص به نام های تیلاپیای قلیایی alkaline tilapias و دالالانی A. ndalalani در این دریاچه دیده شده اند.

پشت پرده شگفتی های دریاچه، آتش فشان ال دینو

در نزدیکی این دریاچه، آتش فشانی عجیب با نام ال دینو Ol Doinyo وجود دارد که نمونه اش در هیچ کجای جهان دیده نشده است. برخلاف آتشفشان های دیگر که مواد مذاب از داخل شان فوران می نماید، این آتشفشان دارای خاکستری سیاه رنگ است که مانند آبی تیره رنگ از آن خارج می گردد .

این ماده عجیب به داخل رودخانه می ریزد و باعث PH آب را تغییر می دهد. در نتیجه این تغییرات رودخانه ای مانند ناترون به وجود می آید . این دریاچه از خاکسترهای آتش فشانی تشکیل شده و جالب است بدانید که در زمان قدیم مصری ها از این مواد برای مومیائی کردن فراعنه استفاده می نمودند.

حتی نامگذاری این دریاچه به علت ترکیب طبیعی دریاچه است.

فلا مینگوها تنها موجودات زنده در ناترون

در جایی که فاصله زیادی با دریاچه ندارد، کلونی فلامینگوها وجود دارد که در کمال تعجب در کنار این دریاچه ترسناک زندگی می کنند . این کلونی تا قبل از سال 1950 ناشناخته بود و هیچ کس از وجود آن اطلاع نداشت . البته اکنون نیز با وجود با خبر بودن خیلی ها از این کلونی ، شکارچیان جرات نزدیک شدن به آنها را ندارند و ناترون درواقع به عنوان محافظی برای فلامینگوها عمل می نماید .

بین مرز کنیا و آتش فشان ال دینو ، سال ها پیش رودی جریان داشت. اما این رود نه سوزان بود و نه نفرین شده . به مرور زمان آب رودخانه، سنگ های آتش فشانی را فرسایش داد و آن قدر فرایند فرسودگی ادامه داشت تا این که بالاخره آتشفشان به رودخانه رسید. از آن زمان رود و آتشفشان با هم یکی شدند.

دریاچه ناترون واقعیت یا شایعه؟

در بیشتر منابع رسیده در خصوص دریاچه ناترون، به سوزاننده بودن آن اشاره شده است. در این منابع ناترون را دریاچه ای نفرین شده می نامند چرا که پرنده ها بلافاصله پس از نشستن روی آب آن، خشک شده و شبیه مومیایی می شوند. اما در این میان یکسری منابع دیگر هم هست که این موضوع را رد نموده و اظهار می دارند حیواناتی که با این دریاچه برخورد می کنند بلافاصله نمی میرند؛ تنها به علت دمای بالای آب دچار سوختگی می شوند. البته در این آب مواد شیمیایی خاصی هم وجود دارد که می تواند بدن بی جان پرنده ها را چون یک مومیایی سالم حفظ می نماید.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 خرداد 1401 بروزرسانی: 5 خرداد 1401 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1037

به "مومیایی حیوانات در رودخانه ناترون، تانزانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مومیایی حیوانات در رودخانه ناترون، تانزانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید