پیشنهادی برای افزایش 10 تا 45 درصدی نرخ هتلها

به گزارش پری بلاگ، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پیشنهادی برای افزایش 10 تا 45 درصدی نرخ هتلها مطرح شده است.

پیشنهادی برای افزایش 10 تا 45 درصدی نرخ هتلها

جمشید حمزه زاده (رئیس جامعه حرفه ای هتلداران کشور) با اشاره به آنکه براساس آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی هر سال مهر هتلداران نرخ نامه تازه را ارائه می دهند، گفت: با این وجود سال جاری وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این بخش از نرخ گذاری هتلها را به سمت ستاد تنظیم بازار و در نهایت سازمان حمایت از مصرف نمایندگان کشاند. این در حالی است که ما آیین نامه مستقل داریم و نباید این کار انجام میشد. براساس آیین نامه مذکور که مصوبه هیات دولت است، نحوه نرخ گذاری هتلداران کاملا تعیین است. بنابراین در سالیان گذشته براساس این آیین نامه عمل می کردیم و هیچ مسئله ای هم نداشتیم و نرخ هتل ها و مراکز اقامتی اعلام میشد.

او ادامه داد: اما سال جاری وزارت میراث و گردشگری بنابر دلایلی نرخ گذاری را به سمت ستاد تنظیم بازار برد و اکنون نیز در دست سازمان حمایت از مصرف نمایندگان است. این روند تا به امروز به طول انجامید. از این رو ما از مهر تا به امروز هیچ افزایش نرخی نداشتیم. این در حالی است که تورم همچنان وجود دارد.

رئیس جامعه حرفه ای هتلداران کشور از پیشنهاد 10 تا 45 درصدی افزایش نرخ ها اطلاع داد و گفت: این پیشنهاد براساس دریافت گواهی استاندارد و در چرخه استانداردسازی قرار گرفتن در نظر گرفته شد چنانکه بر این اساس هر هتل و مرکز اقامتی که گواهی استاندارد را دریافت نموده باشد می تواند تا 45 درصد افزایش نرخ داشته باشد. هتلی که در چرخه استانداردسازی قرار گرفته، می تواند از 25 تا 40 درصد افزایش نرخ داشته باشد و مراکزی که وارد این چرخه نشده اند یا حق افزایش نرخ ندارند یا حداکثر تا 10 درصد می توانند افزایش داشته باشند. البته این افزایش نرخ الزامی نیست و هتلهایی که کشش افزایش نرخ را ندارند، از این کار اجتناب خواهند کرد. هدف ما تشویق هتلداران برای استانداردسازی است.

حمزه زاده توضیح داد: تا به امروز بیش از 75 درصد هتلهای کشور گواهی استاندارد را دریافت نموده یا در چرخه استانداردسازی قرار گرفته اند و می توانند از این نرخ گذاری بهره مند شوند. شاید اینگونه به نظر بیاید که ستاره بسیاری از هتلها درخور آن هتل نیست در حالی که اینگونه نیست و ملاکهای زیادی از معماری و متراژ گرفته تا تعداد اتاق ها و امکانات ورزشی و تنوع غذا و آموزش کارکنان برای ستاره یک هتل در نظر گرفته می گردد. درحال حاضر بیشتر هتلداران به این مهم رسیده اند که باید کارکنان آموزش لازم برای ارائه خدمات را دیده باشند و خدمات درخور به مسافران ارائه دهند.

او با تاکید بر آنکه آموزش رکن اساسی هتلداری است، یادآور شد: اکنون هتلداران به این نتیجه رسیده اند که آموزش ابزار کار آنهاست و باید به این بخش توجه ویژه داشته باشند.

او اذعان داشت: براساس پیگیری های صورت گرفته در سازمان حمایت از مصرف نمایندگان متوجه شدیم که قرار است این درصدها کمتر گردد. بزودی این رقم اعلام خواهد شد.

رئیس جامعه حرفه ای هتلداران کشور در پاسخ به این سئوال که آیا طی مدتی که هتلها استانداردسازی می شوند از ستاره هتلی کاسته یا افزوده شده است، گفت: بله تعداد زیادی از هتلها در استانهای مختلف سلب ستاره داشتند. هر سه سال باید پروانه بهره برداری تمدید گردد و طی این سه سال نیز در ستاره هتلها تتازهنظر می گردد. هتلها باید با ضوابط عامل تطبیق هماهنگ باشند و بتوانند نظر کارشناسان کمیته استانی را جلب نمایند. در این میان نظارت وجود دارد.

او در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است هتلداری در استانی با پرداخت پول و…درصدد تغییر نظر ناظر عامل تطبیق برآید و با وجود آنکه هتلش درخور ستاره ای که دارد نیست، آن تعداد ستاره را حفظ کند و به واسطه همان ستاره ها نرخ های هنگفت از مسافران دریافت کند، گفت: به طور مطلق نمیتوان گفت اینگونه نیست. اما تا جایی که ممکن است نظارت وجود دارد. یکی از وظایف کمیسیون درجه بندی نظارت کامل است. عامل تطبیق و کمیته درجه بندی باید نهایت دقت را داشته باشند.

منبع: همگردی
انتشار: 29 آذر 1402 بروزرسانی: 29 آذر 1402 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1294

به "پیشنهادی برای افزایش 10 تا 45 درصدی نرخ هتلها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهادی برای افزایش 10 تا 45 درصدی نرخ هتلها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید