تالاب سیاه درویشان؛ جاذبه طبیعی و دیدنی گیلان، عکس

به گزارش پری بلاگ، در این تالاب گونه های جانوری و گیاهی با ارزشی وجود دارد. این تالاب زیبا در ادامه تالاب انزلی قرار گرفته است. در حاشیه این تالاب افرادی زندگی می نمایند که از کشت محصولاتی مانند برنج، صیفی جات، مرکبات و توتون کسب درآمد می نمایند.

تالاب سیاه درویشان؛ جاذبه طبیعی و دیدنی گیلان، عکس

تالاب سیاه درویشان کجاست ؟

این تالاب در روستایی به نام سیاه درویشان واقع شده است. در چند کیلومتری شمال شرق صومعه صرا قرار گرفته است و فاصله زمانی آن با این شهر 24 دقیقه است. فاصله رشت تا تالاب سیاه درویشان 28 کیلومتر است و طی کردن این جهت 40 تا 50 دقیقه زمان می برد. برای دسترسی به این تالاب ابتدا باید به رشت یا صومعه سرا بروید. اگر از سمت رشت به طرف تالاب بخواهید بروید باید از جهت شیخ محله و دهستان هندخاله عبور کنید و اگر بخواهید از سمت صومعه سرا بروید باید از روستاهای ارکه، نرگستان و آبادی شیخ محله عبور کنید.پس از گذشتن از پل رودخانه در در پنج کیلومتری روستای سیاه درویشان به تالاب می رسید.

برای رسیدن به رشت می توان به صورت هوایی و ریلی و زمینی سفر کنید. مقصد سفر هوایی، فرودگاه سردار جنگل رشت است. برای سفر به رشتبه صورت ریلی ابتدا باید بلیط قطار قزوین را بگیرید و از قزوین به رشت سفر کنید. ساکنان شهرهای مشهد، تبریز و تهران می توانند به وسیله ریلی به قزوین سفر نمایند. سفر زمینی به رشت از بیشتر شهرها امکان پذیر است.

معرفی تالاب سیاه درویشان

این تالاب یکی از جاذبه های زیبای صومعه سرا می باشد. از نظر زیست محیطی، سیاحتی و مالی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در حاشیه آن افراد زیادی زندگی می نمایند که مشغول کاشت صیفی جات، مرکبات، برنج و توتون هستند.این تالاب زیبا زیستگاه گونه های مختلف پرندگان بومی و مهاجر مانند کیلار،خوتکای پر سفید و معمولی، فیلوش، لک لک و انواع آبزیان است که این امر موجب اهمیت بسیار از سمت گردشگران و محققان بین المللی شده است.

از پوشش گیاهی این تالاب نیز می توان به گل نیلوفر یا لاله تالابی و نیزارها اشاره نمود. رودخانه هایی مانند ماسوله رودخان، قلعه رودخان و پسیخان به تالاب سیاه درویشان می ریزند.از 40 رودخانه ای که در گیلان وجود دارد بیش از 10 رودخانه در شهرستان صومعه سرا وجود دارد که از ارتفاعات شهرستان ماسال و فومن سرچشمه گرفته و پس از طی مسافت و عبور از روستاها به مرداب سیاه درویشان منتهی می شوند.در جهت این تالاب درختان صنوبر بسیار زیاد به چشم می خورد.

تفریح در تالاب سیاه درویشان

علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبا و بکر تالاب سیاه درویشان می توانید به تفریحات دیگری نیز بپردازید مانند:

قایق سواری

قایق سواری یکی از تفریحات اصلی و هیجان انگیز در سفر به تالاب سیاه درویشان است.قایق سواری در میان نیزارها و دیدن گل های نیلوفر آبی حس خوب به انسان می دهد و گاه ممکن است مار آبی هم دیده گردد. این تالاب هنگام غروب آفتاب منظره بسیار زیبایی دارد و توصیه می گردد که در غروب آفتاب قایق سواری کنید. برای استفاده از قایق ها می توانید به اسکله قایقرانی تالاب و اسکله کلیور مراجعه کنید.در اسله کلیور رستورانی محلی نیز وجود دارد. هزینه قایق سواری بسته به آن جهتی که انتخاب می کنید از 50 تا 100 هزار تومان می باشد. باید توجه کنید که سوار قایقی بشوید که مجوز دارد و در طول قیق سواری شما را بیمه کند.

ماهی گیری

از تفریحات دیگر این تالاب می توان به ماهی گیری اشاره نمود.می توانید از مراکز ماهی گیری که در اطراف تالاب وجود دارند تجهیزات لازم برای ماهی گیری را تهیه کنید یا حتی آموزش ببینید. بیش از 30 نوع گونه ماهی در تالاب سایه درویشان زندگی می نمایند.

پرنده نگری

تالاب سیاه درویشان میزبان پرندگان زیادی است همانطور که قبلا گفتیم از این نظر اهمیت بین المللی دارد. شما می توانید در فصل مهاجرت پرندگان به این تالاب با قایق به محل تجمع آن ها بروید.

جاذبه های اطراف این مرداب

در اطراف این مرداب زیبا جاذبه های بسیاری وجود دارد که گردشگران تور شمال می توانند به هنگام سفر به مرداب سیاه درویشان از آن ها بازدید به عمل بیاورند، در ادامه به معرفی بعضی از این جاذبه های دیدنی می پردازیم.

تالاب هندخاله

نام این تالاب از دو کلمه هند و خاله تشکیل شده که به معنی عظیم و رودخانه (رودخانه عظیم) است. تالاب هندخاله در شمال شهرستان صومعه سرا واقع شده است و نزدیک دو روستای تولم و کسما می باشد.

تالاب سلکه

نام دیگر تالاب سلکه، پناهگاه حیات وحش است به دلیل وجود پرندگان آبزی این نام را بر روی آن قرار داده اند. وسعت این تالاب 360 هکتار است. این تالاب دارای 5 برج پرنده نگری است که بر روی تالاب قرار دارند، بهترین زمان بازدید برای علاقه مندان به پرنده اواخر پاییز و اول زمستان است. همچنین مکان مناسبی برای پیاده روی دارد،اگر قصد پیاده روی در زمان بارندگی دارید حتما باید چکمه به همراه داشته باشید. در زمان هایی که تالاب کم آب است تعداد پرندگان به کمتر از 5 هزار می رسد ولی در زمان هایی که تالاب پر آب است، تعداد آن ها به 15 هزار تا می رسد که بیشتر این پرندگان مرغابیان هستند. از پرندگان موجود در این تالاب می توان گیلار، قوی فریادکش، طاووسک و پلیکان خاکستری نام برد.

بهترین زمان سفر به مرداب سیاه درویشان

بسته به علایق شما، بهترین زمان سفر به تالاب سیاه درویشان متفاوت است. اگر علاقه به دیدن گل های نیلوفر آبی دارید بهترین زمان اوایل خرداد تا اواخر مرداد است البته باید بدانید که این گل ها در اواسط مرداد به طور کامل شکوفا می شوند. اگر آب و هوا برایتان مهم است ماه های فروردین، اردیبهشت و مهر زمان مناسب برای دیدن تالاب سیاه درویشان است.

منبع: گردشبان
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 327

به "تالاب سیاه درویشان؛ جاذبه طبیعی و دیدنی گیلان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب سیاه درویشان؛ جاذبه طبیعی و دیدنی گیلان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید