توافق امنیتی چین با جزایر سلیمان، آمریکا را نگران کرد

به گزارش پری بلاگ، به گزارش خبرنگاران، فایننشال تایمز از قصد کورت کمپبل از دیپلمات های با سابقه آمریکا، برای سفر به جزایر سلیمان اطلاع داد.

توافق امنیتی چین با جزایر سلیمان، آمریکا را نگران کرد

چنین سفر کم سابقه ای به جزایر سلیمان نشان از حساسیت واشنگتن نسبت به پیمان امنیتی قریب الوقوع میان این کشور اقیانوس آرام و چین دارد.

دانیل کریتنبرینگ معاون وزارت خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و آسیاپاسیفیک هم احتمالاً در این سفر، کمپبل را همراهی می نماید.

پیشتر، ماناسه سوگاواره (Manasseh Sogavare) نخست وزیر جزایر سلیمان گفته بود که این کشور به رغم برنامه ریزی برای امضای توافق امنیتی با پکن، به چین اجازه ساخت پایگاه نظامی در خاک خود را نخواهد داد.

وی در شرح این تصمیم اضافه کرد: دولت از پیامدهای امنیتی میزبانی یک پایگاه نظامی مطلع است و آنقدر بی احتیاط نیست که اجازه اجرای چنین طرحی را بدهد.

البته، سوگاواره به جزئیات معاهده امنیتی با چین هم اشاره ای نکرد.

حدس ها درباره اینکه نهایی شدن این معاهده می تواند به ایجاد نخستین پایگاه نظامی چین در اقیانوس آرام منجر گردد، بعضی از متحدان منطقه ای واشنگتن را نگران نموده بود.

با این حال، اگر این معاهده امنیتی به پایان برسد، راه نفوذ چین به منطقه ای هموار خواهد شد که برای ده ها سال حیاط خلوت استرالیا و نیوزیلند - دو متحد آسیایی آمریکا- تلقی شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1040

به "توافق امنیتی چین با جزایر سلیمان، آمریکا را نگران کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق امنیتی چین با جزایر سلیمان، آمریکا را نگران کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید