حقایق جالب درباره آبگذر سگوبیا؛ اسپانیا

به گزارش پری بلاگ، آبگذر سگوبیا واقع در اسپانیا یکی از میراث دنیای یونسکو است که دارای قدمت بسیار بالایی است. این نماد مهم شهر، گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب می نماید.

حقایق جالب درباره آبگذر سگوبیا؛ اسپانیا

آبگذر سگوبیا یک قنات رومی، در شهر سگوبیای اسپانیا است. این آبگذر به همراه پون دو گار (نام دیگر قنات رومی) در فرانسه، یکی از پیشرفته ترین قنات های رومی است که به خوبی از آن محافظت شده است. این آبگذر که نماد شهر سگوبیا به شمار می رود، از چنان اهمیتی برخوردار است که آن را در نشان رسمی شهر نیز می توان مشاهده کرد.

حقایق آبگذر سگوبیا

1. سنگ نبشته ای که بر آبگذر سگوبیا وجود دارد به علت ناخوانا بودن، تاریخ ساخت این بنا را معین نمی نماید. با اینکه حدس می زدند این آبگذر در طول قرن اول بعد از میلاد مسیح (در دوران فرماندهی دومیتیان، نروا، و تراژان) ساخته شده باشد، اما تا مدت های طولانی، زمان ساخت این بنا به یک راز تبدیل شده بود.

2. گیزا آلفوردی (Geza Alfordy)، تاریخدان مجارستانی، پس از رمزگشایی این سنگ نبشته، زمان امپراتوری دومیتیان ها را زمان ساخت این آبگذر، و سال دقیق آن را 98 بعد از میلاد مسیح بیان کرد. در سال 2016، شواهد گواه بر این بود که زمان دقیق ساخت سگوبیا کمی بعدتر از زمان آلفوردی، یعنی حدود 112 پس از میلاد است.

3. پیش از غلبه رومی ها، جمعیت این منطقه را مردمان واسایی (vaccae) تشکیل می دادند.

4. زمانی این آبگذر، آب های رودخانه ریو فریو (Rio Frio)، واقع در 17 کیلومتری شهر در دهستان لا اسیبدا، را منتقل می کرد.

5. ساختمان این آبگذر براساس قوانین کتاب به نام معماری نوشته ویتروویوس، که در قرن 1 منتشر شد، ساخته شده است.

6. ابتدا آب را در یک برج، به نام انبار بزرگ، در مخزن بزرگی جمع آوری می کردند، سپس به وسیله یک کانال آن را به برج دیگری به نام انبار آب، منتقل می کردند. پس از آن آب به طور طبیعی سرازیر می شد و پیش از ادامه راستا، شن ها از آن جدا می شدند. آب پس از طی کردن یک راستا 728 متری با شیب یک درجه به پوستیگو (Postigo)، به تپه ای که قلعه شهر روی آن واقع شده است می رسد.

7. آب برای رسیدن به بخش قدیمی شهر از آبگذر عبور می نماید.

8. آبگذر را طاق های تک و جفتی تشکیل میدهند که به یاری ستون ها سرپا ایستاده اند.

9. داخل شهر یک سیستم تقسیم آب وجود دارد که جزئیات آن معین نیست، اما به گونه ای طراحی شده است که یک راستا زیزمینی (که امروزه راستا پیاده روی است) را طی کند.

10. بخش اول آبگذر شامل 36 طاق هلالی شکل است که در اثر حمله مورها در سال 1072 از بین رفت، سپس در قرن 15 بازسازی شد.

11. آبگذر سگوبیا از بلوک های سیمانی و ملات ساخته شده است. در زمان رومی ها، سه طاق که از همه بلندتر هستند، نشانی برنزی بر خود دارند که نام سازنده و تاریخ ساختشان بر آن ها نوشته شده است.

12. امروزه دو طاق محراب مانند، هر یک در دوطرف آبگذر، به جا مانده است. در یکی از محراب ها مجسمه هرکول، که براساس افسانه ها بنیانگزار شهر است، و در دیگر محراب مجسمه بانوی حامی شهر به همراه سنت استفان واقع شده است.

13. اولین بازسازی آبگذر در دوران حکومت شاه فردیناند و ملکه ایزابل، معروف به فرمانروایان کاتولیک، انجام شد.

14. در مجموع 36 طاق بدون اینکه شکل اولیه آن تغییر کند باسازی شد. بعدها و در قرن 16 میلادی محراب ها و مجسمه های مدکور را در جایگاه ها قرار دادند.

15. امروزه این آبگذر یکی از معینه های بی نظیر چشم انداز کاستیا و لئون است.

16. این آبگذر در سال 1985 جزو میراث جهانی یونسکو نهاده شد.

منبع: کجارو / en.wikipedia.org / wmf.org
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1039

به "حقایق جالب درباره آبگذر سگوبیا؛ اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالب درباره آبگذر سگوبیا؛ اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید