سفری به مثلث طلایی هند به همراه ویدیو

به گزارش پری بلاگ، مثلث طلایی هند یک آغاز خوب برای بازدید و گردش در هند است. بازارهای شلوغ، معابد و مساجد زیبا و خوراکی های خوشمزه این سه نقطه در هند را حتماً باید در اولین سفر خود تجربه کنید. احتمالاً بپرسید مثلث طلایی کجاست؟ مثلث طلایی در واقع از سه شهر دهلی، آگرا و جیپور تشکیل می گردد و برترین مکان ها را برای گردشگری دارد، به خصوص برای افرادی که اولین بار است به هندوستان سفر می نمایند. در این مقاله از مجله خبرنگاران ، قصد دارید به سه رأس این مثلث سری بزنیم و جاذبه های دیدنی هر یک را بیان کنیم.

سفری به مثلث طلایی هند به همراه ویدیو

مثلث طلایی هند چیست؟

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، مثلث طلایی هند مسیر بین دهلی، آگرا، و شهر جیپور است که اگر روی نقشه به این شهرها نگاه کنید، یک مثلث متساوی الاضلاع ایجاد می شود. سفر از مرکز، دهلی شروع می شود و در اوتار پرداش و راجستان ادامه پیدا می نماید. چرا این مثلث طلایی است؟ به خاطر چشم انداز ها زیبای طبیعی، تاریخی و مذهبی که دارد!

اما بدون تردید برترین برنامه توریستی که می توانید در سفر به هند برای خود در نظر بگیرید، در بازدید از این سه شهر خلاصه می شود؛ چراکه تقریبا معروف ترین جاذبه های گردشگری هند که حتی در لیست میراث جهانی یونسکو هند قرار دارند در این سه شهر قرار گرفته اند.

در تور مثلث طلایی هند می توانید از معبدهای باشکوه، کاخ های زیبا، مساجد تاریخی و بازارهای شلوغ این کشور بازدید کنید و تقریبا در یک مدت یک هفته ای یا کمی بیشتر بازدید از جاذبه های دیدنی این کشور را به اتمام برسانید.

گردش در دهلی نو، رأس شروعین مثلث طلایی

اجازه دهید سفر خودمان را از دهلی شروع کنیم. زمانی که از فرودگاه بین المللی دهلی نو خارج شوید، با خیابان های گسترده، درختان بومی و معماری دوران مختلف از جمله دوران استعماری روبه رو خواهید شد. دهلی از سال 1931 مقر دولت مرکزی بوده و کم کم به شهری اداری تبدیل شده، با این حال مکان های تاریخی و طبیعی آن هنوز حفظ شده است و گردشگران از دیدن آنها غافل نمی شوند. در مرکز آن، مرکز خرید سلطنتی راجپات قرار گرفته، در غرب، راشتاراپتی بهوان (Rashtrapati Bhavan) و در شرق یادبود جنگ دروازه قرار گرفته است. در شمال راجپات، ناهارخوری و نوشیدنی های مختلفی را پیدا خواهید کرد و در جنوب، بازار خان قرار گرفته است. قطب منار، بازارهای شلوغ و معابد مجلل از جمله مکان هایی هستند که حتماً باید در مرکز هندوستان، دهلی دیدن کنید.

بازدید از دهلی قدیم

دهلی قدیم را از قلم نیندازید. هر چند که نام اصلی اش دهلی قدیم نیست و شهر شاه جهان آباد است که در قرن هفدهم برای امپراتور مغول، شاه جهان این شهر ساخته شده و حالا به عنوان دهلی قدیم شناخته می شود. این شهر از یک خیابان اصلی زیبا به نام چاندنی چوک تشکیل می شود. خیابان به یک ارگ، قلعه سرخ و یک مسجد جامع زیبا ختم می شود. با اینکه امروز خیلی از دیوارها فروریخته است و از 14 دروازه اصلی تنها 4 تا از آنها به جای مانده، اما هنوز مکانی افسانه ای و زیبا است.

جاذبه های دیدنی شهر دهلی

اما چه جاذبه هایی در شهر دهلی، اولین شهر مثلث طلایی هند، واقع شده است؟ برای آشنایی با جاذبه های دیدنی شهر دهلی توجه شما را به ادامه مطلب جلب می کنیم:

قلعه سرخ - Red Fort

این قلعه که به قلعه دهلی نیز معروف است، از مهم ترین جاذبه های دیدنی هند به شمار می رود. در ساخت این قلعه از ماسه سرخ استفاده شده، ازهمین رو به قلعه سرخ معروف است. ساخت این قلعه به دستور شاه جهان، امپراتور گورگانی، انجام گرفت و از سال 1639 تا 1648 ساخت آن موقع برد. قلعه سرخ به علت ارزش بالا یکی از آثار لیست میراث جهانی یونسکو هند است.

مسجد جامع - Jama Masjid

یکی دیگر از مکان هایی که باید در سفر به مثلث طلایی هند از آن بازدید کنید، مسجد جامع دهلی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید معماری این مسجد به مساجد ایرانی شباهت زیادی دارد؛ چراکه همسر پادشاه شاه جهان، کسی که دستور ساخت مسجد را صادر کرد، با معماری ایرانی آشنایی داشت.

مقبره همایون - Humayuns Tomb

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی شهر دهلی مقبره همایون است که در ساخت آن از معماری ایرانی، مغولی و هندی الهام گرفته شده است. در ساخت این آرامگاه، مقبره آخرین امپراتور مغول، از خاک سرخ و مرمر استفاده شده است و از نظر طراحی با تاج محل شباهت زیادی دارد.

گنبد بادا در باغ لودی - Bada Gumbad in Lodhi Garden

باغ لودی در شهر دهلی هند در قرن 15 ساخته شد که از جاذبه های دیدنی و زیبا شهر دهلی هند به شمار میرود. طراحی این باغ برگرفته از معماری ایرانی است و بسیاری از هندی ها برای ورزش و صرف صبحانه این باغ را انتخاب می نمایند.

قطب منار - Qutab Minar

قطب منار را می توان بلندترین بنای آجری در جهان دانست؛ چراکه با ارتفاع تقریبی 70 متری از جاذبه های دیدنی مثلث طلایی هند به شمار می رود. این بنا دارای 5 طبقه و 400 پله است که در ساخت آن از ماسه قرمز و سنگ مرمر استفاده شده است.

مقبره گاندی - Gandhi Smriti and Raj Ghat

مقبره گاندی در کنار رودخانه یامونا، برای قدردانی از مهاتما گاندی ساخته شد که نماد آزادی هند در سراسر جهان به شمار می آید. برای بازدید از این مقبره برای احترام به فرهنگ مردم هند، باید کفش های خود را در بیاورید و با پای پرهنه از این مقبره بازدید کنید.

آگرا رأس دیگر مثلث طلایی هند

آماده شوید تا به دیدن تاج محل باشکوه برویم. تاج محل یکی از زیباترین و البته رمانتیک ترین مکان های جهان شناخته می شود که در آگرا بنا شده است. مقیاس بزرگ و شکوه سلطنتی تاج محل را نمی توان در کلام وصف کرد. خودتان را آماده کنید تا باشکوه ترین بنا که به وسیله یک معماری ایرانی ساخته شده است، روبه رو شوید. طلوع و غروب خورشید تاج محل بسیار رمانتیک است و اگر عاشق عکاسی هستید، حتماً در این بازه های زمانی به آن سر بزنید. اگر نزدیک آگرا فورت باشید، با طلوع خورشید، خواهید دید که چگونه تاج محل در درخشش آفتاب پدیدار می شود.

پیشنهاد ما این است که در برترین هتل های آگرا اقامت کنید. هتل های 4 ستاره به پایین با اینکه هزینه کمی دارند؛ اما خدمات خوبی ارائه نمی دهند. در نتیجه، توصیه می کنیم از هتل های 5 ستاره بهره ببرید که نزدیک به تاج محل هستند و علاوه بر خدمات خوب، چشم انداز زیبای این مکان سلطنتی را به تصویر می کشند.

جاذبه های دیدنی شهر آگرا

اما بخش اصلی از آشنایی با این شهر به جاذبه های دیدنی این شهر مربوط می شود که برای آشنایی با جاذبه های دیدنی شهر آگرا به ادامه مطلب توجه کنید:

تاج محل - Taj Mahal

قدمت بنای باشگوه تاج محل به قرن هفدهم برمی شود. امپراتور مغول شاه جهان برای ادای احترام به همسر محبوب ایرانی اش، ممتاز محل، دستور داد این بنا را بسازند. تقریبا ساخت وساز این بنا بیش از 20 سال زمان برد. سفر به هند بدون بازدید از تاج محل امکان پذیر نیست!

قلعه آگرا - Agra Fort

تنها تاج محل در آگرا جزو لیست میراث جهانی هند نیست؛ چراکه قلعه آگرا نیز یکی دیگر از آثار این لیست به شمار می رود. این قلعه با قدمت چند صد ساله از ماسه قرمز رنگ ساخته شده و جاذبه های گردشگری زیادی از قبیل انگوری باغ، خاص محل، برج Musamman و Diwan-i-Khas را در خود جای داده است.

با توجه این ها، در قلعه آگرا هند جاذبه های زیادی برای بازدید وجود دارد که حداقل 2 الی 3 ساعت از وقت شما را به خود اختصاص می دهد. می توانید این طور برنامه ریزی کنید که صبح از تاج محل بازدید کنید و بعدازظهر سری به این قلعه تاریخی بزنید.

بازار بزرگ سابهاش - Subhash Emporium

جاذبه های دیدنی اطراف آگرا هر فردی را به کارهای دستی با سنگ مرمر علاقه مند می نماید. ازهمین رو، خیلی از گردشگران در پی این هستند تا بتوانند سوغاتی از کار با این سنگ را به کشور خود ببرند، برای این کار می توانید به بازار بزرگ سابهاش بروید.

این بازار بزرگ خرید صنایع دستی با سنگ مرمر در شهر آگرا، چندین دهه معروفیت دارد و حتی اگر قصد خرید نداشته باشید ارزش یک بار دیدن را خواهد داشت.

مهتاب باغ - Mehtab Bagh

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی شهر آگرا که باید حتما در سفر به هند از آن بازدید کنید، مهتاب باغ است. زاویه قرارگیری باغ به صورتی است که به راحتی می توانید از این باغ، بنای باشکوه تاج محل را نظاره گر باشید.

باغ مهتاب تنها یکی از 12 پارک به جای مانده از دوران مغول است و زیبایی آن در شب های مهتابی واقعا قابل وصف نیست. در بازدید از این مکان از گرفتن عکس های یادگاری غافل نشوید؛ چراکه چشم انداز ها فوق العاده زیبایی دارد.

آرامگاه اعتمادالدوله - Itimad-ud-Daulahs Tomb

در سواحل رودخانه یامونا، یکی دیگر از جاذبه های باشکوه آگرا خودنمایی می نماید. آرامگاه اعتمادالدوله برای یکی از سیاست مدارانه ایرانی به نام میرزا غیاث بیگ یا اعتمادالسطنه آگهی الدوله است که به امپراطوری مغول خدمت می کرد.

این مقبره با وجود زیبایی های فوق العاده، تعداد بازدیدنماینده کمتری در مقایسه با جاذبه های دیگر آگرا دارد، ازهمین رو برای افرادی که خیلی از شلوغی ها استقبال نمی نمایند، گزینه خوبی است.

فاتح پور سیکری را نباید فراموش کنید

پیش از آنکه به جیپور برسیم، در میانه بزرگراه آگرا به جیپور، پیشنهاد می کنیم سری به فاتح پور سیکری بزنید. این شهر که به نام شهر ارواح فاتح پور سیکری شناخته می شود، مرکز امپراتوری سابق مغول، امپراتور اکبر است. به دلایلی مبهم این شهر رها شده، البته بعضی تغییر و نقل مکان امپراتور اکبر از این شهر به لاهور را یک تصمیم استراتژیک می دانند. با اینکه این شهر درگذشته رها شده بود، اما امروزه گردشگران زیادی به آن سر می زنند و به عنوان یک سفر یک روزه از آگرا گزینه ای عالی است.

محو زیبایی معماری جیپور شوید

راجستان مانند یک نمایشگاه پر زرق وبرق معماری است. هر طرف را که نگاه کنید، یک معماری قدیمی و مجذوب کننده را خواهید دید. در برنامه ریزی سفر خود حتماً دو تا سه روز برای جیپور وقت بگذارید. این شهر رأس سوم مثلث طلایی هند است. در قلب جیپور، شهر صورتی واقع شده است، محله ای با دیوارهای قدیمی و بازارهای پر جنب وجوش که دیوارهایش به رنگی صورتی است. در بازارهای شهر می توانید انواع منسوجات، جواهرات و صنایع دستی راجستانی را به عنوان سوغاتی بخرید.

حتماً به دیدن مکان های تاریخی این منطقه از جمله هوا محل و کاخ شهر بروید. جیپور به خاطر معماری، صنایع دستی و طرح های سنتی مشهور است، پس از دیدن این زیبایی ها غافل نشوید. منطقه خانه باغ های رام نیواس، موزه مرکزی، قلعه ناهارگار، مقبره های رویال گایتور و معابد گالتا را در برنامه سفر خود قرار دهید و از قلعه های مختلف جیپور دیدن کنید.

جاذبه های دیدنی شهر جیپور

اگر آماده اید که سفر خود به پاریس هند را به یک تجربه به یادماندنی تبدیل کنید، از جاذبه های دیدنی که در ادامه معرفی می کنیم، حتما بازدید کنید.

کاخ شهر جیپور - City Palace

قدمت کاخ شهر جیپور به بیش از سه قرن برمی شود و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری مثلث طلایی هند به شمار میرود. در ساخت این بنا از ترکیب معماری راجستانی و ایرانی استفاده شده است و بدون تردید چشمان هر بیننده ای را به سمت خود جذب می نماید.

رصدخانه جانتار مانتار - Jantar Mantar

شاید در نگاه اول جانتار مانتار از دیدگاه بینندگان چیزی بیشتر از مجموعه ای از ابزارهای غول پیکر نباشد، اما این بنا یک گالری هنری نیست، بلکه مجموعه ای از ابزارهای نجومی برای رصد ستارگان است که بیش از 300 سال پیش ساخته شده است.

رصدخانه جانتار مانتار یکی دیگر از 20 بنای موجود در لیست میراث جهانی یونسکو هند است و در این بنا سامرات یانترا بیشتر از همه توجه ها را به خود جلب می نماید، یک سازه با ارتفاع 27 متر که با ایجاد سایه بزرگ، زمان را میزان گیری می نماید.

اگر آشنایی با سازوکار هر یک از سازه ها برایتان جالب است، به کارگیری یک راهنمای تور خصوصی ارزشش را دارد.

قلعه آمبر - Amber Fort

شهر جیپور خواستگاه یکی از پربازدیدترین قلعه های هند است، ساخت این بنا در سال 1592 انجام گرفت و نمونه ای خاص از معماری راجستانی به شمار می رود. قلعه آمبر نیز در لیست میراث جهانی یونسکو هند واقع شده است و تاریخ شگفت انگیزی از داستان های افسانه ای و عاشقانه را در خود جای داده است.

موزه آلبرت هال - Albert Hall Museum

موزه آلبرت هال نیز یکی دیگر از جاذبه های دیدنی مثلث طلایی هند به شمار می رود که با وجود معماری خاص و آثار هنری و تاریخی ارزش بازدید را دارد. در این موزه می توانید کلکسیون ارزشمندی از انواع آثار هنری فلزی، تجهیزات جنگی، اثرات سفالی، نقاشی های مینیاتوری و جواهرات را شاهد باشید.

هوا محل - Hawa Mahal

اگر یک پیش زمینه ای در خصوص ظاهر ساختمان های جیپور داشته باشید، به احتمال زیاد مربوط به هوا محل است. تمام معماری های برجسته ساختمان های هندی، مربوط به هوا محل است، پس بدون تردید ارزش یک بار بازدید را دارد.

در سال 1799 ساخت این بنای تاریخی انجام شد تا بانوانان سلطنتی بتوانند بدون حضور در خیابان های اصلی به وسیله این بنا شاهد جشنواره ها و فستیوال های خیابانی باشند. 953 پنجره ای که در ساخت این بنا به کار رفته به علت عبور هوا، این کاخ را به یک قصر تابستانی ایده آل تبدیل می نماید.

خاتمه سفر در دهلی جنوبی

سفر خودمان را از دهلی نو شروع کردیم و به آگرا و جیپور رفتیم؛ ولی برای تکمیل این مثلث باید دوباره به دهلی باز گردیم. شاید برایتان جالب باشد که اولین شکل گیری های شهر دهلی در واقع در جنوب آن بوده است، نه در دهلی قدیم. این بخش با بلوارها و خانه های روستای پر شده بود، اما با توسعه دهلی کم کم بخش روستایی نیز تبدیل به شهر شد. حالا این بخش تبدیل شده به مکانی برای خانه های نو و شهرک های نو با رستوران ها و مغازه های نو که می توانید در میان آنها گشت بزنید و خرید کنید.

سخن خاتمهی

اگر قصد سفر به هند را دارید، حتماً مثلث طلایی هند را در برنامه سفر خود قرار دهید. این مثلث طلایی به خصوص برای افرادی که اولین بار است قصد دارند به هندوستان سفر نمایند، گزینه عالی خواهد بود. سفرتان را از دهلی شروع نموده و سپس به آگرا و جیپور سفر کنید. بناهای دیدنی، موزه های مجذوب کننده، طبیعت زیبای این سه منطقه شما را مجذوب خود خواهد نمود. اگر آماده سفر هستید و برنامه ریزی خود را انجام داده اید، به راحتی بلیت سفر خود به هند را از مجموعه خبرنگاران تهیه کنید.

سؤالات متداول

مثلث طلایی هند چیست؟

سه شهر دهلی، آگرا و جیپور روی نقشه مانند مثلثی قرار گرفته اند که به مکان های دیدنی زیادی دارند و گردشگران را به سمت خود جلب می نمایند.

مثلث طلایی هند به چه علت معروف است؟

بناهای تاریخی مختلف از جمله تاج محل، دروازه هند و هوا محل در این مثلث قرار دارند که هر گردشگری در سفر به هند باید از این مکان ها دیدن نمایند.

برای سفر به هند بلیت تهران به دهلی را می توان از خبرنگاران تهیه کرد؟

بله به راحتی می توانید بلیت سفر خود را در زمان دلخواه از مجموعه خبرنگاران تهیه کنید.

ویدیو دیدنی از مثلث طلایی هند

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1312

به "سفری به مثلث طلایی هند به همراه ویدیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری به مثلث طلایی هند به همراه ویدیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید