فرم ویرایش شده ثبت سفارش، مبنای اظهار ارزش کالا نهاده شد

به گزارش پری بلاگ، دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور گفت: قیمت کالاهای اساسی برای واردکنندگان در بازه زمانی 16. 05. 97 تا 05. 05. 98 بر مبنای فرم ویرایش شده ثبت سفارش ها محاسبه می گردد و همین نرخ ها مبنای محاسبه برطرف تعهد ارزی واردکنندگان قرار می گیرد.

فرم ویرایش شده ثبت سفارش، مبنای اظهار ارزش کالا نهاده شد

عباس حاجی زاده، دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور با اعلام این مطلب اظهار کرد: وظیفه تأمین نهاده های دامی که تا سال 98 به عهده وزارت جهاد کشاورزی بود از ابتدای سال گذشته و با مصوبه سران قوا به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شد.

وی اضافه نمود: تا پیش از انتقال وظیفه تأمین نهاده های دامی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و در بازه زمانی 16 مرداد 97 تا 5 مرداد 98 مبنای قیمت واردات نهاده های دامی معین نبود. به منظور معین روندی معین برای ارزش اظهاری کالاهای وارداتی در جلسه هفتاد و نهم کارگروه تنظیم بازار مقرر شد میانگین ساده حسابی قیمت های ثبت سفارش در هر ماه پس از حذف قیمت های غیرمتعارف معین و ابلاغ گردد که این مصوبه ضمن مختومه نمودن بسیاری از پرونده های وارداتی، برای تعداد قابل توجهی از واردکنندگان نیز ایجاد مشکل کرد.

این فعال مالی ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ واردات کالا باید توسط گمرک ارزیابی شده و پس از آن اقدامات اداری برای ترخیص کالا صورت بگیرد تا پیش از تاریخ 5 مرداد 98 که مسئولیت معین تصویب قیمت وارداتی نهاده های دامی به کارگروه نظارت و تخصیص ارز محول گردد، در بعضی موارد واردکنندگان به دلیل بیش بود مشمول پرداخت جرائمی می شدند زیرا بر اساس ارزشیابی گمرک ارزش اظهاری کالا توسط واردکنندگان بالاتر از نرخ های مدنظر گمرک و قیمت های مندرج در فرم های ثبت سفارش بود.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران درباره تفاوت نرخ ها در فرم ثبت سفارش و قیمت های اظهارشده ادامه داد: قیمت نهاده های دامی در بازارهای جهانی ثابت نبوده و فاصله زمانی میان ثبت سفارش تا واردات این تفاوت در نرخ ثبت و اظهار شده را ایجاد نموده و موجب شده تا واردکنندگان کالاهای اساسی از سوی گمرک به دلیل بیش بود جریمه شوند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش بود یکی از مسائل اصلی واردکنندگان بود کارگروه حقوقی اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران نسبت به پیگیری و جمع آوری اطلاعات و مقایسه آنها و استخراج آمار مربوطه، جلساتی با معاونت گمرک و مدیرکل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرد و معین شد بعضی از شرکت ها روی ثبت سفارش ها خود ویرایش هایی داشتند و لذا درخواست گشت تا تاریخ معین ارزش بر اساس زمان ویرایش محاسبه گردد اما دبیر کارگروه تنظیم بازار در تاریخ 29. 06. 99 به دلیل عدم حضور نماینده اتحادیه و دفاع ناقص از موضوع، نظر بر مخالفت داده اند که طی نامه شماره 157227/60 مورخ 29 شهریور 1399 ابلاغ شد.

حاجی زاده ادامه داد: پیگیری های اتحادیه و ارائه اسناد و مدارک دال بر عدم بیش اظهاری از سوی واردکنندگان موجب شد تا در جلسه صد و چهاردهم کارگروه تنظیم بازار مقرر گردد که آنالیز ارزش اظهاری کالاهای وارداتی بر اساس ارزش مندرج در تاریخ آخرین ویرایش ثبت سفارش قبل از اظهار گمرک، ملاک عمل گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد. همچنین گمرک مجاز باشد تا در آنالیز و رسیدگی به پرونده های واردات کالاهای اساسی، مطابق سازوکار پیش بینی شده تا سقف 5 درصد بیش از نرخ متوسط معین شده در مصوبات قبلی کارگروه اقدام نماید.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران اظهار داشت: این مصوبه ستاد تنظیم بازار از تاریخ 5 بهمن 1399 برای اجرا به دستگاه های ذی صلاح ابلاغ شده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 495

به "فرم ویرایش شده ثبت سفارش، مبنای اظهار ارزش کالا نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرم ویرایش شده ثبت سفارش، مبنای اظهار ارزش کالا نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید