قیمت مسکن کاهشی بود اما نگذاشتند!

به گزارش پری بلاگ، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه فرایند ریزش قیمت مسکن از حدود سه ماه قبل شروع شده و می تواند ادامه پیدا کند گفت: همین که برخی مراکز اعلام کردند در یک ماه گذشته قیمتها بالا رفته و البته آمارشان اختلاف معناداری با یکدیگر داشت باعث شد ترمز کاهش قیمتها کشیده گردد؛ سازندگان هم از هر عاملی مثل رشد قیمت مصالح برای بالا بردن قیمتها استفاده کردند.

قیمت مسکن کاهشی بود اما نگذاشتند!

مصطفی قلی خسروی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در شرایطی که قیمتها در بازار مسکن فرایند نزولی به خود گرفته بود اعلام رشد قیمت در دی ماه از سوی مراکز آماری به نوعی ترمز ریزش قیمتها را کشید و باعث شد بازار به ثبات برسد. بانک مرکزی اظهار داشت طی یک ماه قیمتها 1.8 درصد بالا رفته و مرکز آمار این عدد را 8.2 درصد مطرح کرد. جدا از اینکه اختلاف زیاد آمار این دو بخش با یکدیگر جای تأمل دارد به ایجاد جو روانی در بازار منجر شد.

وی اضافه کرد: هرچه ما کوشش می کنیم قیمتها را پایین بیاوریم برخی مراکز رشته های ما را پنبه می نمایند. گرانی مسکن باعث رکود می گردد و کار دفاتر املاک را کساد می نماید. بنابراین مشاوران املاک کوشش می نمایند با دلالت بر روی معاملات، قیمتها را پایین بیاورند. اما در کمال تعجب می شنویم که مشاوران را عامل گرانی می دانند و در واقع آدرس اشتباه می دهند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک، سودهای بالایی که بساز و بفروشها از بازار مسکن کسب می نمایند را از عوامل گرانی قیمت خانه دانست و گفت: قیمت ساخت برای تعاونی های مسکن حدودا متری 4 میلیون تومان و در حالت آزاد متری 8 میلیون تومان تمام می گردد. چرا سازندگان، خانه ها را متری 30 میلیون تا 100 میلیون تومان و بیشتر می فروشند؟ آقای محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی اخیرا به نکته درستی اشاره و اعلام نموده قیمت فروش مسکن با قیمت ساخت حدود 500 درصد فاصله دارد. ظاهرا سودهای هنگفت هم برخی سازندگان را راضی نمی نماید و از هر آب گل آلودی ماهی می گیرند.

خسروی با بیان اینکه افزایش قیمت سیمان به پاکتی 45 هزار تومان که طی هفته های اخیر رخ داده، بهانه دیگری برای رشد قیمت مسکن شده است گفت: در شرایط واقعی سیمان تاثیر چندانی بر قیمت تمام شده مسکن ندارد اما برخی آقایان از رشد قیمت سیمان یا فولاد به عنوان اهرم روانی استفاده می نمایند و نرخ فروش مسکن را بالا می برند.

وی توضیح داد: با همه این جوسازی ها معتقدم بازار مسکن هنوز ظرفیت کاهش قیمت را دارد به شرطی برخی آقایان اجازه بدهند. چند کار مهم اگر انجام گردد نرخها می شکند. اولا مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر واحدهای لوکس اجرایی گردد. در کنار آن بانکها از ساخت و ساز و به طور کلی بازار ملک دست بردارند. دولت هم بر بازار مصالح ساختمانی و شرایط ساخت و ساز نظارت داشته باشد.

رییس اتحادیه مشاوارن املاک گفت: سابقا افراد آپارتمان خود را می فروختند تا تبدیل به احسن نمایند اما حالا وقتی می فروشند نگرانند که نتوانند دوباره حتی خانه ای مثل خانه خودشان بخرند. تا بازار می آید مقداری آرامش بگیرد برخی افراد آن را به هم می ریزند. به اعتقاد من برخی مراکز اگر درباره مسکن آمار ندهند خیلی بهتر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 473

به "قیمت مسکن کاهشی بود اما نگذاشتند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت مسکن کاهشی بود اما نگذاشتند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید