مواد غذایی که تا ابد فاسد نمی شوند!

به گزارش پری بلاگ، قبل از اینکه به آشپزخانه بروید و موادغذایی را بر اساس تاریخ انقضای روی آن ها دور بریزید، باید بدانید که برای بعضی غذا ها این تاریخ فقط یک پیشنهاد است و به عبارت دیگر هیچوقت منقضی نمی شوند یا حداقل تا چند سال ماندگارند، در این مطلب با 8 ماده غذایی که این ویژگی را دارند، آشنا می شوید.

مواد غذایی که تا ابد فاسد نمی شوند!

بیسکویت یا نان تُردک (Hardtack)

این ماده خوراکی نام های زیادی دارد مثل نان دریایی یا نان خلبان، به این علت که اغلب در سفر های طولانی مورد استفاده قرار می گرفته و بعلاوه به عنوان جیره روزانه به سربازان داده می شده است. این نان بسیار سفت و مثل آجر است و ممکن است دندانتان را بشکند، به همین علت معمولا قبل از خوردن آن را در چای یا قهوه می زنند و خیس می نمایند.

اما این نان چقدر ماندگاری دارد؟ بعضی می گویند این نان را تا صد ها سال می توان نگه داشت. در موزه دریایی کرنبورگ در دانمارک، تُردکی از سال 1852 وجود دارد که هنوز کپک نزده و فاسد نشده است. بنابراین اگر همواره اندازهی از این نان همراهتان باشد خیالتان راحت خواهد بود، حتی اگر سال ها در یک پناهگاه زیرزمینی گرفتار شوید. حتی می توانید آن را برای نوه هایتان به ارث بگذارید.

برنج سفیدبرنج سیر نماینده است، پخت آن آسان است، و در کنار هر غذای دیگری خوشمزه است. همه می دانند که برنج قهوه ای سالم تر و مغذی تر است، اما فقط 4 تا 6 ماه ماندگاری دارد؛ بنابراین اگر هدفتان این است که مدت زیادی برنج را نگه دارید باید سراغ برنج سفید بروید.

اگر برنج سفید را در جای خشک و خنک و در یک ظرف محفوظ از هوا نگه دارید، تا 30 سال هم ماندگار است. حتی بعضی معتقدند که اگر برنج سفید را در یخچال یا فریزر نگه دارید، تا ابد تازه می ماند.

کیک توینکی (Twinkie)یک شایعه قدیمی وجود دارد که توینکی ها، سوسک های دنیای تنقلات هستند، به عبارت دیگر هرگز نمی میرند، حتی بعد از بمباران هسته ای! البته این گفته کاملا درست نیست، طبق Hostess Foods عمر رسمی نگهداری از توینکی 45 روز است، که البته از سایر خوراکی ها بیشتر است. با این حال، بسیاری از مردم توینکی ها را سال ها نگه می دارند. مصرف نمایندگان شجاع گزارش داده اند که توینکی ها بعد از گذشت سال ها از تاریخ انقضایشان هنوز طعم خوبی دارند و بنابراین گزینه خوبی برای مواقع اورژانسی هستند.

قهوه فوریمعتادان کافئین خوش شانس هستند، چون قهوه فوری 2 تا 20 سال در دمای اتاق ماندگار است؛ و اگر آن را در یخچال یا فریزر نگه دارید، احتمالا تا آخر عمرتان ماندگار است. اما اگر دوست ندارید قهوه تان را کاملا تلخ بنوشید، نگران نباشید، شکر حدود 2 سال در دمای اتاق ماندگار است و اگر در جای خنک و محفوظ از هوا نگه دارید تا همواره می ماند.

پاستای خشکچه کسی پاستا دوست ندارد؟ خیلی از شما چندبار در هفته پاستا می خورید. پاستای خشک تقریبا هیچوقت خراب نمی شود. اما حواستان باشد که فقط 2 تا 3 سال می توانید آن را در کابینت نگه دارید. اما اگر در جای خشک و خنک و محفوظ از هوا نگه دارید، عمر آن را 8 تا 10 سال افزایش می دهید. اما متاسفانه نمی توانید رب گوجه یا سس را این مدت نگه دارید، قوطی بازنشده رب یا سس را نهایتا 18 تا 24 ماه می توانید نگه دارید.

گوشت خشکبومیان آمریکا نوعی گوشت خشک به نام Pemmican دارند که سال ها ماندگار است. راز ماندگاری این ماده غذایی این است که چربی و گوشت خشک شده به شکل کیک ترکیب شده اند. این ماده غذایی در میان مردانی که در آمریکای شمالی کار تجارت خز می نمایند و بعلاوه کاوشگران قطب شمال محبوب است، چون ممکن است مدت طولانی هیچ گیاه یا حیوانی برای خوردن پیدا ننمایند.

خوردن چربی برای بالا نگه داشتن سطح انرژی بدن اهمیت دارد و در بیشتر موارد جان انسان را نجات می دهد. گوشت خشک 3 تا 5 سال در دمای اتاق و تا 20 سال در یخچال ماندگاری دارد؛ بنابراین کاوشگران قطب که در دما های زیر صفر، سفر می نمایند می توانند تا وقتی احتیاج دارند از این ماده غذایی مصرف نمایند.

پودر شیر خشکبرای خوردن نان تُردک، احتمالا به یک لیوان شیر احتیاج دارید تا نان را در آن خیس کنید. اما همانطور که همه ما می دانیم، شیر گاو واقعی معمولا فقط دو هفته در یخچال می ماند؛ بنابراین شاید مجبور شوید بدون لبنیات زندگی کنید، مگر اینکه شیر خشک داشته باشید.

پودر شیرخشک پرچرب 2 تا 5 سال و بدون چربی تا 25 سال ماندگاری دارد. و مثل سایر موادغذایی که در این مطلب گفتیم، اگر آن را در جای خشک و خنک مثل یخچال نگه دارد، ماندگاری اش بیشتر هم می شود. اگر مطمئن نیستید که شیرخشک خراب شده یا سالم است، آن را بو کنید، شیرخشک خراب بوی شیر فاسد می دهد. البته یادتان باشد این درمورد شیرخشک بچه صدق نمی نماید که تنها یک سال ماندگار است. هرگز به کودکتان شیرخشک منقضی ندهید، چون عواقب جدی خواهد داشت.

عسلعسل یک ماده غذایی است که شاید واقعا بتوان گفت هرگز فاسد نمی شود. کوزه های عسل کشف شده که قدمت آن به دوران مصر باستان باز می شود، ثابت می نماید که عسل حتی بعد از هزاران سال هنوز طعم فوق العاده ای دارد. راز عمر ابدی عسل، اندازه قند بالای آن است. بعلاوه بسیار اسیدی است، بنابراین باکتری نمی تواند در آن رشد کند.

عسل یک ابَرغذا است و خواص سلامتی زیادی دارد. سرشار از آنتی اکسیدان است، به درمان سرفه یاری می نماید، بعلاوه به درمان زخم ها و سوختگی ها یاری می نماید. علاوه بر این عسل بسیار خوشمزه است و طعم همه غذا ها را بهتر می نماید.

منبع: سایت برترینها

منبع: راسخون
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 850

به "مواد غذایی که تا ابد فاسد نمی شوند!" امتیاز دهید

1 کاربر به "مواد غذایی که تا ابد فاسد نمی شوند!" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی که تا ابد فاسد نمی شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید