ناسا عظمت دنیا هستی را به دیدن گذاشت

به گزارش پری بلاگ، انیمیشنی که به تازگی به وسیله ناسا به اشتراک گذاشته شده است، نشان می دهد که سیاهچاله های کلان جرم تا چه مقدار می توانند بزرگ شوند.

ناسا عظمت دنیا هستی را به دیدن گذاشت

به گزارش ایسنا، کوچکترین سیاهچاله نسبتا ضعیف متعلق به کهکشان کوتوله J 1601+3113 است که یک سیاهچاله در مرکز آن واقع شده است. ناسا در بیانیه ای اظهار داشت که اگرچه J 1601+3113 جرمی معادل 100 هزار خورشید دارد، اما آنقدر فشرده است که سایه سیاه چاله آن در واقع کوچک تر از خورشید است. این سیاهچاله در ابتدای انیمیشن در کنار خورشید دیده می گردد و سپس فضا توسعه می یابد تا در نهایت به TON 618 می رسد که 60 میلیارد برابر جرم خورشید است. به گفته ناسا، TON 618 تنها یکی از معدود سیاهچاله های بسیار دور و فوق العاده عظیمی است که دانشمندان در واقع مقدار گیری مستقیمی از آن ها انجام داده اند.

جرمی اشنیتمن (Jeremy Schnittman)، نظریه پرداز مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا، در گزارش ناسا گفت: مقدار گیری های مستقیم، که بسیاری از آن ها با یاری تلسکوپ فضایی هابل اجرا شده اند، وجود بیش از 100 سیاهچاله پرجرم را تایید می نمایند. چطور آن ها تا این مقدار بزرگ می شوند؟ هنگامی که کهکشان ها با هم برخورد می نمایند، سیاهچاله های مرکزی آن ها در نهایت ممکن است با هم ادغام شوند.

کمان ای (Sagittarius A*) نیز در یک لحظه قابل توجه در انیمیشن دیده می گردد. کمان ای سیاهچاله ای است که در مرکز کهکشان راه شیری واقع شده است و جرم آن 4.3 میلیون برابر خورشید است. قطر سایه این سیاهچاله تقریبا نصف عرض مدار عطارد است. مورد دیگری که ظاهر می گردد مسیه 87 (M 87) است. این سیاهچاله دارای جرمی برابر با 5.4 میلیارد برابر خورشید است و اولین تصویر از یک سیاهچاله از آن در سال 2019 به وسیله تلسکوپ افق رویداد ثبت و منتشر شد.

انیمیشن ناسا ابعاد این عجایب کیهانی اسرارآمیز که ماده را در سراسر دنیا می بلعد، به نمایش می گذارد. در ماه اکتبر، دانشمندان شواهدی از یک وجود سیاهچاله منتشر کردند که ظاهرا سال ها پس از بلعیدن یک ستاره، در حال بیرون راندن مواد آن است.

محققان در سال 2021 با استفاده از یک رصدخانه این سیاهچاله را شناسایی کردند که موادی را به فضا باز می گرداند، اما این سیاه چاله در سه سال قبل هیچ ماده ای مصرف نکرده بود. ماه گذشته، تیمی با استفاده از یادگیری ماشینی، تصویر معروف مسیه 87 را بهبود بخشید تا جزئیات بیشتری در خصوص مواد اطراف آن معین گردد.

منبع: فرارو