بدبوترین میوه دنیا، این میوه خوشمزه بوی تعفن می دهد!

به گزارش پری بلاگ، میوه دوریان | Durian Fruit

امروز می خواهیم در خصوص یکی از عجیب ترین میوه های جهان صحبت کنیم: میوه دوریان! این میوه در کشورهای جنوب شرق آسیا مثل مالزی، اندونزی و تایلند رشد می نماید و هواداران زیادی هم دارد. چیزی که این میوه را خاص نموده است بوی بسیار شدید و زننده آن است، به طوری که آن را به بدبوترین میوه جهان تبدیل نموده است. در کشورهایی که دوریان وجود دارد ورود این میوه بدبو به فروشگاه ها، هتل ها و حتی هواپیما ممنوع است و در مکان های عمومی کسی حق حمل این میوه بدبو را ندارد. با این حال، دوریان علیرغم بوی بد و تندی که دارد هواداران بسیار زیادی دارد و محلی ها آن را پادشاه میوه ها می نامند! در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص میوه دوریان بیشتر بدانیم.

بدبوترین میوه دنیا، این میوه خوشمزه بوی تعفن می دهد!

دوریان، مرز بین عشق و تنفر!

بسیاری از افرادی که به مالزی سفر می نمایند با میوه دوریان برخورد نموده اند و احتمالا طعم آن را امتحان نموده اند. وقتی برای اولین بار این میوه عجیب و غریب را می بینید دو حالت وجود دارد: یا عاشقش می شوید یا حالتان بهم می خورد و از آن بدتان می آید! حد وسطی در برخورد با این میوه وجود ندارد! از نظر کسانی که از این میوه بدشان می آید بوی آن شبیه ماهی گندیده یا چیزی متعفن است و تعجب می نمایند که بقیه چطور این میوه را می خورند. اما کسانی که عاشق این میوه هستند معتقدند این میوه طعمی بهشتی و مثل بستنی کره ای دارد و با یک بار خوردن دوریان معتادش می شوید! مردم محلی جنوب شرق آسیا میوه دوریان را پادشاه میوه ها می نامند و بسیار به آن علاقمندند. به هرحال نظرات در این مورد فرق دارد و برترین کار این است که خودتان این میوه خاص را امتحان کنید.

علت بوی بد دوریان

هرکس میوه دوریان را یک بار بو نموده باشد مطمئنا هیچ بویش را فراموش نخواهد کرد. بوی خاص این میوه شبیه به ترکیبی از پیاز سرخ شده، سولفور، ماهی، میوه و عسل است! اگر به مالزی یاتایلند سفر کنید حتما در مکان های عمومی با تابلوهای دوریان ممنوع زیادی روبرو خواهید شد. در هتل ها، رستوران ها، فروشگاه ها، مراکز خرید و … دوریان اجازه ورود ندارد! بوی شدید آن باعث شده تا امکان ورود این میوه به هواپیما و حتی قسمت بار هم وجود نداشته باشد، بنابراین احتمالا نمی توانید این میوه را به عنوان سوغاتی با خود همراه بیاورید. مطالعاتی روی این میوه گرمسیری و مولفه های معطر آن اجرا شده و معین شده که 44 مولفه فعال بودار در این میوه وجود دارد. این مولفه ها باعث شده اند تا دوریان توامان بویی شبیه به راسو، کارامل، تخم مرغ گندیده، پیاز داغ، میوه و ماهی بدهد!

میوه دوریان

اگر 100 طعم در جهان وجود داشته باشد که تا قبل از مرگ باید آن ها را امتحان کنید طعم خاص میوه دوریان بدون شک در صدر آن ها قرار خواهد داشت. دوریان میوه ای گرمسیری است که گونه های مختلفی دارد و در کشورهای جنبو شرق آسیا مثل مالزی، تایلند و اندونزی رشد می نماید. گوشت این میوه ممکن است به رنگ های مختلفی باشد اما رنگ غالب آن زرد، سفید یا طلایی است. البته ممکن است دوریان هایی به رنگ قرمز و سبز هم ببینید. میوه ها در اندازه های مختلفی وجود دارند و ممکن است تا 30 سانتیمتر طول و 15 سانتیمتر عرض هم بزرگ شوند.

ارزش تغذیه ای دوریان

میوه دوریان به علت شکل و بوی خاصی که دارد بسیار مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. اما باید بدانید که این میوه از ارزش تغذیه ای بسیار بالایی هم برخوردار است و شاید به همین علت به آن شاه میوه ها می گویند. خواص تغذیه ای دوریان در مقایسه با میوه های دیگر بسیار قابل توجه است و مردم این منطقه ها آن را به صورت مرتب مصرف می نمایند. دوریان سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین B، ویتامنی C و … است. ارزش تغذیه ای در یک فنجان میوه دوریان (حدود 240 گرم) عبارتست از:

کالری: 357/ کربوهیدرات: 66 گرم/ فیبر: 9 گرم/ پروتئین: 4 گرم/ ویتامین C:80% مواد مغذی مورد احتیاج بدن(RDI)/ منگنز: 39% RDI/ پتاسیم: 30% RDI/ مس: 25% RDI و منیزیوم: 18% مواد مغذی مورد احتیاج بدن.

میوه دوریان در طب سنتی جنوب شرق آسیا جایگاه ویژه ای دارد و از برگ ها، پوست، ریشه و میوه آن برای درمان بیماری های مختلف استفاده می گردد.تحقیقات و مطالعات زیادی روی خواص درمانی میوه دوریان اجرا شده است. این یافته نشان می دهند میوه دوریان خواص درمانی زیر را دارد:

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان: دوریان منبعی غنی از آنتی اکسیدان است و آنتی اکسیدان های موجود در این میوه رادیکال های آزاد ایجاد نماینده سرطان را خنثی می نمایند و به این ترتیب خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهند. در یک مطالعه عصاره میوه دوریان از انتشار سلول های سرطانی جلوگیری کرد.
  • کاهش بیماری های قلبی: بسیار از مواد مغذی موجود در این میوه به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلی عروقی یاری می نمایند. دوریان خطر تصلب شرایین و انقباض عروق خونی را کاهش می دهد
  • کاهش قند خون: میوه دوریان در مقایسه با بسیاری از میوه های گرمسیری، شاخص قندی یا گلیسمی پایین تری دارد. در نتیجه از بالا رفتن قند خون جلوگیری می نماید و بعلاوه از جذب گلوکز و آزادسازی انسولین هم جلوگیری می نماید.

دوریان چطور مصرف می گردد؟

دوریان را به صورت میوه و خام مصرف می نمایند و علاوه بر آن گوشت دوریان در تهیه انواع غذا و شیرینی استفاده می گردد. دانه های درشت دوریان هم قابل خوردن است اما باید قبل از خوردن پخته شوند. در طب سنتی چنوب شرق آسیا دوریان به علت خواص درمانی که دارد بسیار مورد توجه است و استفاده می گردد. میوه دوریان اگرچه به صورت خام هم خورده می گردد و هواداران زیادی دارد اما به علت طعم و بوی خاصی که دارد در محصولات مختلف هم استفاده می گردد. بستنی دوریان در کشورهای مالزی و تایلند بسیار پرطرفدار است و در سفر به این کشورها می توانید این بستنی خاص را امتحان کنید. بعلاوه در تهیه انواع شکلات، کیک و شیرینی، میلک شیک، چیپس میوه و … نیز استفاده می گردد.

منبع: healthline.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 981

به "بدبوترین میوه دنیا، این میوه خوشمزه بوی تعفن می دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدبوترین میوه دنیا، این میوه خوشمزه بوی تعفن می دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید