نمونه برداری از آثار مورد مطالعه کاخ گلستان برای انجام مطالعات آسیب شناسی و مستندنگاری

به گزارش پری بلاگ، به گزارش خبرنگاران، ماندانا طیبی، مجری طرح و کارشناس پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی-فرهنگی با اعلام این خبر، آثار عاجی موجود در موزه مخصوص در مجموعه تاریخی- فرهنگی کاخ گلستان را یکی از شاخص ترین مجموعه های عاجی از دوران قاجار خواند و گفت: طرحی با تکیه بر آسیب شناسی این مجموعه پس از طرح پژوهشی ساختارشناسی آثار عاجی موجود در موزه مخصوص کاخ گلستان به وسیله این پژوهشکده به انجام رسید.

نمونه برداری از آثار مورد مطالعه کاخ گلستان برای انجام مطالعات آسیب شناسی و مستندنگاری

او با بیان اینکه ضمن انجام مطالعات میکروسکوپی شواهدی مبنی بر آسیب و تخریب در این آثار دیده شدند تصریح کرد: از آنجا که تا زمان حال هیچگونه آنالیز و مطالعه ای در راستای حفاظت این مجموعه صورت نگرفته، آسیب شناسی و آسیب نگاری آثار این مجموعه را برای ارائه راه کارهای مناسب جهت حفاظت همراه با آنالیز عوامل آسیب رسان با دیدگاه حفاظت پیشگیرانه الزامی نموده است.

این کارشناس اضافه نمود: برای انجام این طرح پژوهشی تمامی مطالعات در محل و روی نمونه اصلی بدون هرگونه تخریب فیزیکی و شیمیایی متمرکز بوده و با توجه به محدودیت در امکان نمونه برداری از عاج های مورد مطالعه بیشترین آنالیز جهت انجام مطالعات آسیب شناسی و مستندنگاری از تصویر برداری به روش میکروسکوپی همراه با عکاسی حرفه ای با دوربین دیجیتال بهره برده ایم.

مجری طرح پژوهشی ساختارشناسی آثار عاجی موجود در موزه مخصوص کاخ گلستان بیان نمود: پس از مطالعات صورت گرفته در این زمینه آماری از انواع آسیب های ثبت شده از جمله لایه های چرکی، شکستگی ها، بازسازی های نادرست و... همراه با نمونه هایی از شناسنامه آسیب شناسی آثار ارائه شده است.

طیبی گفت: در این طرح پژوهشی آنالیز عوامل زوال، چگونگی تأثیر عوامل مخرب، پایش محیطی و میزان گیری دما و رطوبت در یک دوره زمانی خاص به وسیله دستگاه دیجیتال به نام دیتالاگر همراه با نمودارهای تغییرات جوی در فضاهای مورد میزان گیری و در نهایت ارائه راهکارهای حفاظتی آثار موجود در این مجموعه قید شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 تیر 1402 بروزرسانی: 8 تیر 1402 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1255

به "نمونه برداری از آثار مورد مطالعه کاخ گلستان برای انجام مطالعات آسیب شناسی و مستندنگاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمونه برداری از آثار مورد مطالعه کاخ گلستان برای انجام مطالعات آسیب شناسی و مستندنگاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید