(ویدئو) صدای ساز 18 هزار ساله را بشنوید!

به گزارش پری بلاگ، باستان شناسان صدفی حلزونی را در سال 1931 در جنوب فرانسه کشف کردند، به تازگی محققان می گویند این صدف در واقع یک ابزار موسیقی بوده است و مردم 18 هزار سال پیش از آن به عنوان ساز بادی استفاده می کردند. محققان همچنین پیروز به فراوری سه نوت با نواختن این ساز شده اند.

(ویدئو) صدای ساز 18 هزار ساله را بشنوید!

به گزارش خبرنگاران، باستان شناسان می گویند نمونه هایی که نخستین بار در سال 1931 کشف شده اند، قدیمی ترین شیپور صدف حلزونی ساخته دست انسان به شمار می فرایند. این یک کشف منحصر به فرد در میان یافته های مربوط به دوره پارینه سنگی زبرین در اروپا (حدود 46 تا 12هزار سال پیش) به شمار می رود و ممکن است تنها نمونه ساز موسیقی در این دوره باشد که از یک صدف عظیم ساخته شده است.

افرادی که این صدف را کشف کردند، در ابتدا تصور می کردند که این صدف یک جام نوشیدنی در مراسمی آیینی بوده و متوجه هیچ تغییری که انسان در آن ایجاد نموده باشد، نشده بودند.

کارول فریتس و همکارانش در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، با تکنیک های تصویربرداری پیشرفته و آنالیز دوباره این قطعه، معین کردند که ساکنان غار، با دقت این صدف را تغییر داده بودند تا بتوانند روی آن دهانه نصب نمایند.

نوک صدف شکافی دارد که دهانه ای به قطر 3.5 سانتی متر ایجاد می نماید که به گفته محققان، روشن است تصادفی ایجاد نشده، زیرا این بخش، سخت ترین قسمت صدف است. سوراخ هایی داخلی نیز پیدا شده که احتمالا به منظور نگه داشتن دهانه ساخته شده بوده اند. نشانه هایی نیز از تغییر و دستکاری پیرامون دهانه صدف پیدا شده است.

معین قدمت و تاریخ گذاری کربن غار که روی یک قطعه زغال و یک تکه استخوان خرس از سطح و دوره باستان شناسی مشابه با صدف انجام شد، نشان می دهد که این صدف حلزونی چیزی حدود 18 هزار سال قدمت دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 476

به "(ویدئو) صدای ساز 18 هزار ساله را بشنوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(ویدئو) صدای ساز 18 هزار ساله را بشنوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید