چگونه طوفان شهابی احتمالی تاو هرکولی را آنلاین ببینیم؟

به گزارش پری بلاگ، بارش شهابی کاملا تازه تاو هرکولی می تواند آسمان شب دوشنبه و سه شنبه 30 و 31 می (8 و 9 خرداد) را دیدنیی کند یا ممکن است هیچ چیز تازه ای روی ندهد. اما در هر صورت، می توانید پخش زنده آن را به صورت آنلاین دیدن کنید.

چگونه طوفان شهابی احتمالی تاو هرکولی را آنلاین ببینیم؟

این رویداد که بارش شهابی تاو هرکولی (tau Herculid) نامیده می گردد، پتانسیل آن را دارد که به نوعی طوفان شهابی با 1000 شهاب در ساعت در نیمه شب دوشنبه ایجاد کند، زیرا زمین از میان زباله های دنباله دار 73پی/اشواسمان/واخمان 3 (73P/Schwassmann-Wachmann 3) عبور می نماید. دانشمندان هنوز نوع گذر زمین از میان این بقایای دنباله دار را نمی دانند و به همین علت بعضی ان را رویداد همه یا هیچ نامیده اند.

می توانید نماهای زنده از این بارش شهابی احتمالی را در پخش جریانی پروژه تلسکوپ مجازی به سرپرستی اخترفیزیکدان جیانلوکا ماسی (Gianluca Masi) تماشا کنید. پخش رایگان اینترنتی از ساعت 00:00 بامداد منطقه زمانی شرقی (8:30 فردا صبح به وقت تهران) شروع خواهد شد و طی آن نماهایی از دوربین های همه تلسکوپ های این پروژه در آریزونا و برزیل نشان داده خواهد شد.

پتانسیل شدید این بارش شهابی ناشی از نوع متلاشی شدن دنباله دار 73پی/اشواسمان/واخمان 3 است. این دنباله دار که برای اولین بار در سال 1930 کشف شد، هر 5.4 سال یک بار به دور خورشید می چرخد و هر بار تا 9.2 میلیون کیلومتری خورشید می رسد. اما هنوز دقیقا معین نیست که آیا بقایای غبارآلود و گازی این دنباله دار می توانند باعث ایجاد یک بارش شهابی چشمگیر، یک طوفان شهاب سنگی یا چیز مشابه دیگری شوند یا خیر.

به گفته بیل کوک (Bill Cooke) ستاره شناس ناسا که بارش شهابی را در مرکز پرواز فضایی مارشال در هانتسویل آلاباما دنبال می نماید، همه چیز به سرعت مواد حاصل از دنباله دار بستگی دارد. او اعلام کرد: اگر بقایای SW 3 هنگام جدا شدن از دنباله دار با سرعت بیش از 354 کیلومتر بر ساعت حرکت کند، ممکن است شاهد یک بارش شهابی زیبا باشیم اما در صورت داشتن سرعت پرتابه کمتر، هیچ چیز به زمین نمی رسد و شهابی از این دنباله دار وجود نخواهد داشت.

طغیان های این دنباله دار بین سال های 1995 و 2000 میلادی باعث افزایش روشنایی آن شد و در آوریل 2006 بود که تلسکوپ فضایی هابل رویداد تکه تکه شدن شدید آن را مشاهده کرد. تا مارس 2017 (فروردین 1396) 68 قطعه مختلف از این دنباله دار به جای مانده بود.

طبق اعلام ناسا برای تماشا شهاب های بارش شهابی تاو هرکول، رصدگران باید سعی نمایند از نورهای شهری دور شوند، زیرا هر تیر شهاب (در صورت وجود) احتمالا به علت سرعت کم خود، کم نور خواهد بود.

ناسا نوشت: اگر سال جاری بقایای SW 3 به ما برسند، بسیار آهسته به جو زمین برخورد و تنها با سرعت 16 کیلومتر بر ثانیه حرکت خواهند کرد که باعث شکل گیری شهاب های بسیار کم نورتر از شهاب های متعلق به بارش شهابی اتا دلوی است.

عکس کاور: فروپاشی دنباله دار SW 3

Credit: NASA, ESA, H. Weaver (APL/JHU), M. Mutchler and Z. Levay (STScI)

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1078

به "چگونه طوفان شهابی احتمالی تاو هرکولی را آنلاین ببینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه طوفان شهابی احتمالی تاو هرکولی را آنلاین ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید