گیاهی که نمی توانید از شرش خلاص شوید!

به گزارش پری بلاگ، برگ عبایی، این گیاه نام آشنا، را در هر گوشه و کناری می توان پیدا کرد. فراوانی زیاد آن نشان دهنده مقاومتش به طیف وسیعی از شرایط محیطی است. اگر فکر می کنید هر گیاهی به خانه می آورید خراب می شود، برگ عبایی را امتحان کنید.

گیاهی که نمی توانید از شرش خلاص شوید!

نام انگلیسی گیاه قالب آهنین است، از همین نام مقاومت بی مانند آن را حدس می زنید! این گیاه خواسته های کمی دارد و بی توجهی شما را به راحتی تحمل می کند. برگ عبایی عملا در تاریکی هم به رشد خود ادامه می دهد. پس برای افرادی که حتی ذره ای نور خورشید در خانه شان ندارند مناسب است. این گیاه برای حیوانات خانگی تان هم ضرری ندارد و سمی نیست.

زادگاه برگ عبایی در کف جنگل های ژاپن است. جالب است که بدانید برگ عبایی، این گیاه سرسخت و مقاوم، یکی از اعضای خانواده سوسن ها است. این گیاه از طریق ریزوم های زیر زمینی اش رشد می کند و گل هایی بنفش در سطح خاک تولید می کند که در بین شاخ و برگ مخفی می شوند.

شرایط نگهداری

- نور

برگ عبایی به مکانی روشن تا نیمه سایه نیاز دارد. این گیاه از نور مستقیم خورشید بیزار است و نمی تواند آن را تحمل کند.

- آبیاری

در طول فصل بهار و تابستان خاک گیاه را همواره مرطوب نگه دارید و آبیاری را در زمستان کاهش دهید.

- دما

این گیاه در دمای متعادل به رشد خود ادامه می دهد. برگ عبایی هوای خیلی سرد را دوست ندارد.

- خاک

خاک های معمول گلدانی که زهکشی خوبی دارند برای رشد این گیاه مناسب هستند.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد به طور مرتب با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. و یا در طول فصل رشدش دو بار با استفاده از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می کنند و در اختیار گیاه قرار می دهند، تغذیه اش کنید.

تکثیر

برگ عبایی به راحتی از طریق تقسیم بوته تکثیر می شود. برای تکثیر گیاه به این روش ، ابتدا صبر کنید تا برگ عبایی به مقدار کافی رشد کند. زمانی که گیاه به مقدار کافی بزرگ شد، اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه های گیاه آسیبی نرسانید. حالا با احتیاط گیاه را به 2 یا چند بوته تقسیم کنید و توجه داشته باشید که هر گیاه باید مقداری ریزوم و حداقل 2 برگ داشته باشد. هر بوته را در گلدانی کوچکتر به صورت جداگانه، که از قبل با خاک تازه پر شده باشد، بکارید. گلدان ها را در مکانی گرم و مرطوب نگه دارید. بعد از مدتی رشد تازه را در آنها مشاهده می کنید. گیاهان تازه رشد آرامی خواهند داشت پس اندکی شکیبایی داشته باشید.

تعویض گلدان

گلدان برگ عبایی را هر سال و یا یک سال در میان عوض کنید. البته برگ عبایی هم مانند دیگر گیاهان ریزوم دار نیازی به تعویض گلدان مکرر ندارد.

برای تعویض گلدان، ابتدا صبر کنید تا گیاه به مقدار کافی رشد کند. زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این هنگام، گیاه را با احتیاط از گلدانش خارج کنید. خاک قبلی گیاه را برای کاشت مجدد آن استفاده نکنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. اگر گلدانی که گیاه را در آن می کارید چند سایز بزرگ تر از گلدان قبلی باشد، رشد گیاه با اختلال روبرو خواهد شد. چرا که گیاه با قرار گیری در گلدان بزرگ تازهش، تمام انرژی خود را صرف تولید ریشه برای پر کردن فضای خاک می کند و انرژی اضافه ای برای رشد برایش باقی نمی ماند.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1107

به "گیاهی که نمی توانید از شرش خلاص شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهی که نمی توانید از شرش خلاص شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید