ارزش بزرگ ترین کمپانی های صنعت بازی چقدر است؟

به گزارش پری بلاگ، خرید کمپانی های بتسدا و اکتیویژن بلیزارد از طریق مایکروسافت و در ادامه خرید بانجی از طریق سونی، تعجب همه را برانگیخته است و بسیاری از کاربران ناخودآگاه به این فکر می کنند که کمپانی هایی نظیر نینتندو، کپکام، اسکوئر انیکس و دیگر شرکت های بازیسازی چقدر ارزش دارند. به هر حال به نظر می رسد که در آینده بار دیگر شاهد این خریدهای بزرگ باشیم.

ارزش بزرگ ترین کمپانی های صنعت بازی چقدر است؟

صحبت درباره ارزش خالص یک کمپانی به نوعی مشکل است. ارقام درآمد سالانه اغلب در مورد این نوع از امور مالی مهم ترین و با ارزش ترین معیار هستند اما در واقع به طور کامل قابل استناد نیستند و تصویر دقیقی از ارزش یک شرکت برای خرید نمی دهند. در این مقاله روی ارزش بازار تقریبی یک شرکت تمرکز شده تا به شما درک بهتری از ارزش فعلی آن ها بدهد. ارزش بازار، ارزش کل سهام یک شرکت سهامی عام است و اغلب با ضرب قیمت سهام یک شرکت در تعداد سهام موجود آن محاسبه می شود. در حالی که متغیرهای دخیل در این فرمول به نوعی تضمین می کنند که ارزش بازار یک شرکت همیشه به نوعی در حال تغییر است، اما همچنان یکی از بهترین راه ها برای به دست آوردن تصویری فعلی از ارزش کلی یک شرکت است.

برای مثال، ارزش بازار اکتیویژن بلیزارد تقریبا 64 میلیارد دلار تخمین زده می شود که مایکروسافت آن را 68 میلیارد دلار خریداری کرد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که ارزش بازار یک شرکت دقیقا ارزش خالص آن ها محسوب نمی شوذ و از طرفی نیز نشان دهنده مقدار پول نقد آن ها نیست. با وجود همه چیزهای گفته شده، در این جا نگاهی به ارزش بازار تقریبی برخی از بزرگ ترین کمپانی های صنعت بازی های ویدیویی در حال حاضر خواهیم انداخت.

14. سگا: 3.6 میلیارد دلار

در حالی که سگا مانند گذشته دیگر یکی از سازندگان اصلی کنسول و بازی در صنعت محسوب نمی شود، این کمپانی در سال های اخیر به لطف تعدادی از اقدامات پیروز و عرضه بازی های مجذوب کنندهی مانند Lost Judgment و نسخه چهارم مجموعه Streets of Rage، عملکرد بسیار خوبی از خودش نشان داده است. گفتنی است که در رابطه با خرید این کمپانی بحث های زیادی در طی سال های اخیر وجود داشته اما همچنان خبری از فروش آن نیست.

13. سی دی پراجکت رد: 4.9 میلیارد دلار

در حالی که عرضه فاجعه بار سایبرپانک 2077 کاملا به ارزش کلی استودیوی سی دی پراجت رد لطمه وارد کرد، این شرکت در طی سال های فعالیت خود آنقدر بازی های پیروز تولید کرده که همچنان از ارزش بالایی برخوردارد باشد. با این حال گفته شده که ارزش این استودیو با بهبود بازی سایبرپانک 2077 و رونمایی از پروژه های نوی که امیدواریم از مسائل متعدد مانند بازی ذکر شده رنج نبرند، بالا خواهد رفت.

12. کپ کام: 4.9 میلیارد دلار

صحبت های زیادی درباره اینکه آیا کپ کام به زودی از طریق یکی دیگر از شرکت های بزرگ بازی های ویدیویی خریداری می شود یا خیر، وجود دارد. به هر حال این شرکت دارای ترکیبی مجذوب کننده از آ ی پی های قدیمی و آثار مدرن است که مطمئنا برای هر خریداری مجذوب کننده است، اما همان طور که درباره تعداد زیادی از ناشران و توسعه دهندگان در این محدوده قیمت وجود دارد، تعدادی باورنکردنی متغیر وجود دارد که خرید این استودیوها را پیچیده می کند.

11. اسکوئر انیکس: 5.9 میلیارد دلار

ارزش اسکوئر انیکس ممکن است نسبت به برخی از رقبای بزرگ خود کمتر باشد، اما درآمد این کمپانی در طی 10 سال گذشته به آرامی در حال رشد بوده است. این شرکت قطعا یکی از محبوب ترین گزینه ها در هر بحثی در مورد خرید استودیوهایی نو از طریق سونی و مایکروسافت است. با این حال تا به امروز هیچ گزارش موثقی مبنی بر علاقه سران اسکوئر انیکس برای فروش این شرکت منتشر نشده است. از طرفی فعلا خریداری وجود ندارد.

10. کونامی: 6 میلیارد دلار

در حالی که کونامی دیگر به سختی به خود زحمت می دهد تا به انتشار و توسعه بازی هایی نو از مجموعه های محبوب و قدیمی خود بپردازد، تلاش های بحث برانگیز این شرکت برای توسعه دامنه فعالیت خود در سال های اخیر و ورود به بازارهایی نظیر موبایل، آنچنان که باید نتیجه خوبی نداده است. با این که این شرکت در چندسال اخیر اصلا خوب عمل نکرده است، همچنان روی گنجینه ای از آی پی های مجذوب کنندهی نظیر متال گیر و سایلنت هیل نشسته است.

9. یوبی سافت: 7 میلیارد دلار

همانند کمپانی الکترونیک آرتز، یوبی سافت یکی از آن شرکت هایی است که تقریبا همیشه در حین بحث در مورد خریدهای باارزشی که احتمالا در آینده نزدیک اتفاق می افتد، ظاهر می شود. در حالی که با توجه به ارزش، درآمد و شرایط این شرکت، خریده شدن این شرکت از طریق کمپانی های بزرگتر بعید به نظر می رسد، با این حال خریده شدن اکتیویژن بلیزارد از طریق مایکروسافت نشان داد که در این روزهای صنعت بازی های ویدیویی هر اتفاقی ممکن است.

8. باندای نامکو: 15 میلیارد دلار

پیروزیت بین المللی باندای نامکو و مجموعه بازی های متنوع به این کمپانی کمک کرده است تا به یکی از ارزشمندترین ناشران بازی در جهان امروز تبدیل شود. جالب اینجاست که بیشتر درآمد آن ها از بازی های ویدیویی از فروش بالای سری های مختلف به جای چند بازی اصلی است که برای درآمد از طریق خرید های درون برنامه ای به آن ها تکیه می کنند. گفتنی است که نوترین بازی این کمپانی یعنی الدن رینگ، قرار است به زودی عرضه شود.

7. تیک تو: 18 میلیارد دلار

خرید 12.7 میلیارد دلاری اخیر کمپانی تیک تو (Take-Two) یعنی شرکت زینگا که ارزش بازار آن حدود 10 میلیارد دلار است، ممکن است تحت الشعاع قرارداد بزرگ اکتیویژن بلیزارد قرار گرفته باشد، اما ناشر مجموعه های محبوبی نظیر Grand Theft Auto و رد دد ریدمپشن، همچنان یکی از بزرگ ترین و باارزش ترین کمپانی ها در صنعت بازی های ویدیویی محسوب می شود. این شرکت همچنین به تازگی ساخت نسخه ششم مجموعه GTA را تأیید کرده است.

6. الکترونیک آرتز: 38 میلیارد دلار

ارزش تقریبی 38 میلیارد دلاری الکترونیک آرتز در مقایسه با ارزش 64 میلیارد دلاری گزارش شده اکتیویژن بلیزارد ممکن است شما را متعجب کند که آیا واقعا کسی می تواند آن ها را خریداری کند یا خیر. در حالی که پاسخ اینگونه سؤالات همیشه یک بله است با این حال باید در نظر بگیریم که تحقیقات جاری درباره مسائل اخلاقی درون کمپانی اکتیویژن بلیزارد قطعا بر تصمیم سران این شرکت برای فروش آن تأثیر گذاشته است. الکترونیک آرتز با آی پی های باارزشی که دارد نظیر فیفا، یکی از کمپانی هایی است که قطعا مشتریان زیادی دارد.

5. روبلاکس: 45 میلیارد دلار

اگر از سن پایینی برخوردار باشید، احتمال زیادی وجود دارد که هرگز نام کمپانی Roblox Corporation را نشنیده باشید؛ سازندگان بازی روبلاکس که در سال های اخیر به یکی از پیروز ترین شرکت های بازی در جهان تبدیل شده اند. در حالی که این کمپانی مجبور شده به سؤالات زیادی درباره اینکه چگونه روبلاکس از تلاش های خلاقانه بازیکنان خود استفاده می کند پاسخ دهد، رشد بازی هم نشانه هایی از افت به خود دیده است.

4. نینتندو: 55 میلیارد دلار

در حالی که ارزش نینتندو ممکن است به طور قابل توجهی پایین تر از کمپانی هایی نظیر سونی و مایکروسافت به نظر برسد، مهم است که به خاطر داشته باشید که این شرکت از آن دست کمپانی هایی است که تقریبا به طور کامل بر سودآوری از طریق بازی و کنسول ها متمرکز شده اند. وقتی از این منظر به آن نگاه کنید، ارزش این کمپانی چشمگیرتر از قبل به نظر می رسد. شایان ذکر است که طبق نوترین گزارش مالی این شرکت، نینتندو سوییچ به فروش 103 میلیون نسخه ای دست پیدا کرده است.

3. سونی: 143 میلیارد دلار

مانند دیگر کمپانی هایی که بخشی از آن ها روی ساخت بازی متمرکز است، تلاش برای درک این که ارزش واقعی پلی استیشن چقدر است، مستلزم این است که به ارزش بازار فعلی سونی هم توجه کنید. در حالی که آشکارا سونی روی چیزهای دیگری نظیر ساخت لوازم خانگی هم تمرکز دارد، ارقام مربوط به درآمد و ارزش خالص تقریبی این کمپانی نشان می دهد که پلی استیشن و بازی های ویدیویی بخش بزرگی از این کمپانی هستند. اهمیت این بخش شاید سونی را مجاب کند که با توجه به خرید های بزرگ مایکروسافت، در پی خرید استودیوهای بیشتری باشد.

2. تنسنت: 555 میلیارد دلار

شرکت فناوری چینی تنسنت (Tencent) در سال های اخیر روی استودیوهای بازی های ویدیویی بیشتری سرمایه گذاری کرده است و اکنون آن ها به عنوان یکی از قدرتمندترین شرکت های بازی در جهان شناخته می شوند. این کمپانی تا به امروز بیشتر به ساخت بازی های موبایلی علاقه مند بوده و با عرضه ی بازی هایی نظیر پابجی و کال آو دیوتی روی تلفن های هوشمند به پیروزیت های زیادی دست پیدا کرده اما به لطف خرید رایوت گیمز (Riot Games)، سرمایه گذاری سنگین در شرکت اپیک گیمز و..، شروع به توسعه افق های خود کرده است.

1. مایکروسافت: 2.3 تریلیون دلار

شرکت مادر ایکس باکس با ارزش بازار بیش از 2 تریلیون دلار به طور شگفت انگیزی در صدر این فهرست قرار می گیرد. احتمالا حالا درک خواهید کرد که چگونه این کمپانی توانسته شرکت هایی نظیر بتسدا و اکتیویژن بلیزارد را با قیمت هایی نجومی در اختیار خود درآورد. البته شایان ذکر است این اعداد نباید به منزله ارزش بخش بازی این کمپانی در نظر گرفته شود زیرا مایکروسافت همان طور که می دانید در زمینه های دیگری در حال فعالیت است. با توجه به ارزشی که این کمپانی دارد، احتمالا باید در آینده شاهد خریدهای دیگری باشیم.

درآمد نینتندو، ایکس باکس و پلی استیشن چقدر است؟

برای کسانی که می خواهند از درآمد سه کمپانی بزرگ صنعت بازی های ویدیویی آگاه شوند، در ادامه نگاهی به آمار درآمد آن ها از بازی در سال 2020 میلادی بر اساس گزارش های دنیل احمد، تحلیلگر وبسایت Niko Partners، انداخته ایم.

  • سونی: 22.67 میلیارد دلار
  • نینتندو: 15.79 میلیارد دلار
  • مایکروسافت: 13.83 میلیارد دلار

با اینکه این اعداد و ارقام مربوط به گذشته است، اما برآوردهای اوایل سال 2021 نشان می دهد که فاصله بین درآمد این شرکت ها با این که همگی از رشد مالی برخوردار بوده اند، همچنان شبیه گذشته است. همچنین مجموع درآمد ایکس باکس و اکتیویژن بلیزارد در سال 2020 حدود 21.9 میلیارد دلار تخمین زده شده که همچنان آن را پایین تر از درآمد سونی در آن سال قرار می دهد.

منبع: Den of Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1401 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1022

به "ارزش بزرگ ترین کمپانی های صنعت بازی چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش بزرگ ترین کمپانی های صنعت بازی چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید