ارسال پرونده ژئوپارک طبس به یونسکو

به گزارش پری بلاگ، چهارمین نشست خبری و آئین رونمایی از مستند زمین شناسی رخساره زمین با اسم قشم، جزیره پدیده ها با حضور علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان و کامبیز مهدی زاده فرساد مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و پژوهشی ریاست جمهور در تالار شیخ بهایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

ارسال پرونده ژئوپارک طبس به یونسکو

این فیلم مستند به اسم یکی از قسمت های مجموعه رخساره زمین (غار نمکدان) با هدف ترویج گنجینه ها و پدیده های ژئوتوریسم ایران به وسیله معرفی و شناساندن جاذبه های زمین شناختی کشور و دستیابی به اشتغال پایدار با بکارگیری فناوری های نوین در ایجاد زیرساخت های لازم در این حوزه به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دفتر طرح توسعه نوآوری و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی فراوری شده است.

علیرضا شهیدی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، در این مراسم که تهیه نقشه زمین شناسی نیمه شرقی جزیره قشم را بر عهده داشته است؛ از وجود سازند آغاجاری در قشم به اسم شانسی برای این جزیره یاد کرد و گفت: این سازند رخنمون بسیار وسیعی دارد و می توان گفت 90 درصد رخنمون جزیره قشم را سازند آغاجاری تشکیل می دهد.

شهیدی با بیان این که به واسطه ماهیت جنس تشکیل دهنده عناصر آن تحت تأثیر فرسایش بادی اشکال بسیار زیبایی به وجود آمده، گفت: چینه بندی های متقاطع بسیار زیبایی در این سازند مشاهده می گردد و در بسیاری از قسمت ها هم تا چند ده متر می توان تجمع صدف ها را مشاهده کرد که بسیار زیبا است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان این که جزیره قشم از 3 سازند تشکیل شده، اضافه کرد: میدان گازی گورزین در سازند ویشان در قسمت مرکزی جزیره قشم واقع شده که از آن گاز استخراج می گردد و از لحاظ مالی برای منطقه بسیار تأثیرگذار است.

معاون وزیر صمت با بیان این که ژئوپارک قشم اولین بار به وسیله سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به یونسکو معرفی گردید، گفت: خوشبختانه پرونده دومین ژئوپارک ایران تحت اسم ژئوپارک طبس به یونسکو ارسال شده که امید است به زودی در کمیسیون بین المللی ژئوپارک های یونسکو مورد آنالیز قرار گیرد و به ثبت برسد.

به گزارش روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، شهیدی توضیح داد: در ایران پتانسیل معرفی پارک های گسترده ای وجود دارد که دستیابی به اهداف این بخش توجه بیشتر کارشناسان و زمین شناسان و متولیان این امر در حوزه های متولیان فرهنگی و توریسم کشور را طلب می نماید تا این پدیده ها هم به جامعه ایران و هم جوامع بین المللی برای جذب جهانگرد معرفی گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 740

به "ارسال پرونده ژئوپارک طبس به یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسال پرونده ژئوپارک طبس به یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید