بازدید استاندار کرمان از ظرفیتهای گردشگری شهر کرمان

به گزارش پری بلاگ، خبرنگاران/کرمان استاندار کرمان از ظرفیت های گردشگری شهر کرمان بازدید کرد.

بازدید استاندار کرمان از ظرفیتهای گردشگری شهر کرمان

دکتر علی زینی وند امروز 28 آذرماه به همراه نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، شهردار و فرماندار کرمان از ظرفیت های توریستی شهر کرمان بازدید کرد.

باغ موزه هرندی بنایی که در حدود سال 1290 قمری و در دوره قاجار، توسط محمدرضا خان عدل السلطان که یکی از صاحب منصبان نظامی کرمان و از نوادگان وکیل الملک حاکم کرمان، احداث شده است اولین مقصد استاندار کرمان برای بازدید بود. مساحت این باغ 25 هزار مترمربع است که این مجموعه در خود سه موزه ساز (اولین موزه ساز کشور)، موزه باستانشاناسی و موزه دیرینه شناسی جای داده است.

براساس این گزارش بیش از 250 ساز سنتی در این موزه همچون، قیچک، سنتور، قانون، رباب و عود که از جمله کارهای هنرمندانه اساتیدی چون یحیی، نریمان و مسعود می باشد؛ به نمایش گذاشته شده است. در طبقه فوقانی موزه باستان شناسی آثار تاریخی از تمدن های شهداد، حوزه فرهنگی هلیل رود و تاریخ استان کرمان واقع شده است.

در باغ این موزه هم اتومبیل رضاخان مربوط به زمانی که در این منطقه اقامت داشته (رضا خان در جهت تبعیدش در باغ هرندی اقامت داشت) و استفاده می نموده است، به نمایش گذاشته شده است.

به گفته فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان کرمان در راستای جذب توریست فضاهای خدماتی برای آن تعریف شده است که در قالب ماده 27 این فضاها برای واگذاری به بخش خصوصی به مزایده گذاشته خواهند شد.

وی با بیان اینکه باغ موزه هرندی به یک مکان فرهنگی، پذیرایی و اقامتی تبدیل خواهد شد، اضافه کرد: یک خانه قدیمی در شرق باغ موزه هرندی به عنوان فضای اقامتی و یک فضا در غرب باغ به فضای پذیرایی تبدیل می گردد که حداکثر تا یک ماه آینده به مزایده واگذاری این فضاها برگزار خواهد شد.

فعالی با تاکید برآنکه این باغ را نگینی در دل شهر کرمان تبدیل خواهیم کرد، توضیح داد: برای ساماندهی این باغ یک میلیارد تمان اعتبار اختصاص یافته است که برای احیای آن به بودجه ای بیش از این احتیاج است.

دکتر علی زینی وند استاندار کرمان نیز در این ملاقات با بیان این مطلب که منابع دولتی محدود است، اظهار کرد: برای احیا و تسریع در امربازسازی بناهای تاریخی نباید منتظر بودجه دولتی بود بلکه باید از یاری بخش خصوصی استفاده کرد.

استاندار کرمان در ادامه از هتل چهار ستاره در حال احداث شهر کرمان بازدید کرد.

لازم به ذکر است که کلنگ احداث این بنا در سال 96 به زمین زده شده است که در صورت تامین اعتبار 15 میلیارد تومانی در بهار 1400 به بهره برداری خواهد رسید. حجم سرمایه گذاری این پروژه 38 میلیارد و 700 میلیون تومان است که تا این لحظه حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

زینی وند خود را در فضای سال های 1277 هجری قمری دید وقتی که پا به کاروانسرای وکیل نهاد. کاروانسرای وکیل از مجموعه کاروانسراهای درون شهری کرمان بوده که در حاشیه خیابان شریعتی واقع شده است. این کاروانسرا در نزدیکی بازار وکیل کرمان واقع شده و جزء کاروانسراهای عظیم کشور محسوب می گردد.

برپایه این گزارش، ساخت این کاروانسرا در سال 1277 به فرمان محمد اسماعیل خان وکیل الملک والی شروع شد. کاروانسرای وکیل از دو طبقه تشکیل شده و 120 غرفه را در خود جای داده است و تعداد حجره های این کاروانسرا در طبقه اول به 81 باب و در طبقه دوم به 31 باب می رسد. کاروانسرای وکیل دو درب ورودی به بازار وکیل دارد.

فعالی مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان با بیان اینکه این کاروانسرا به یک هتل بوتیک تبدیل خواهد شد، بیان نمود: کاروانسرای وکیل یکی از زیباترین هتل های سنتی کشور خواهد شد که قرارداد احیا و بازسازی آن در سال 96 با سرمایه گذار منعقد و در اواسط سال 97 عملیات اجرایی آن شروع شد.

وی از پیشرفت80 درصدی این بنا اطلاع داد و اظهار کرد: در این هتل بوتیک 60 اتاق و 144 تخت وجود دارد که زمینه اشتغال 150 نفر به صورت مستقیم را فراهم خواهد نمود.

به گزارش خبرنگاران، استاندار کرمان با اشاره به جاذبه های توریستی بی نظیر و زیبای استان کرمان در ادامه به هدف از بازدید خود از بناهای تاریخی وتوریستی کرمان اشاره نمود وگفت: هدف این است که اعلام کنم که توریستی برای کرمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و حوزه توریستی در اولویت برنامه های استان واقع شده است.

زنی وند با انتقاد از اینکه از ظرفیت توریستی استان به تناسب تاریخ کرمان بهره برداری نشده است، در ادامه درخواست کرد: می طلبد مستندسازان مجموعه های درباره تاریخ کهن کرمان آماده نمایند و ما نیز در این راستا از آنها حمایت خواهیم کرد همچنین با توجه به وجود باغات بسیار غنی و جذاب در استان کرمان از سرمایه گذاران دعوت می کنیم به این حوزه ورود پیدا نمایند و ما نیز با پرداخت تسهیلات بسیار خوب از آنها حمایت می کنیم و شهرداری نیز با آنها همکاری خواهد نمود.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان بیان نمود: کرمان را باید برای بعد از کرونا به شیوه ای آماده کنیم که به یکی از مقاصد جذاب توریستی در سطح کشور تبدیل گردد. در پهنه توریستی فلات مرکزی ایران سه استان اصفهان، یزد و فارس به ویژه شهر شیراز مثلث توریستی این منطقه را تشکیل داده اند که باید با همکاری اصحاب رسانه و دوستداران توریستی و دستگاه های مربوطه کوشش کنیم تا این مثلث به مربع توریستی تبدیل گردد و با معرفی ظرفیت های توریستی استان کرمان، این استان را به عنوان یکی از مقاصد تورهای توریستی معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه بافت شهری کرمان و یزد شبیه یکدیگر هستند که می توانند با همکاری یکدیگر توریستان زیادی را جذب نمایند، در ادامه با اشاره به ظرفیت های استان کرمان در نقاط مختلف آن و در شهرهایی مانند کرمان، بم، شهداد و ... در حوزه میراث تاریخی و طبیعت بیان نمود: جاذبه های توریستی کرمان بی نظیر بوده و این تنوع در دیگر نقاط کشور وجود ندارد.

استاندار کرمان به سرمایه گذاران حوزه توریستی پیشنهاد کرد: باید بافت تاریخی و سنتی کرمان را در این بناها حفظ نموده و به دنبال ساخت هتل ها تاریخی خاص و با فضا و غذای خاص باشید زیرا هتل های مدرن در همه جای جهان وجود دارد.

وی با بیان اینکه زیرساخت و مبلمان شهری کرمان باید در جاهایی متناسب با تاریخ کرمان باشد، اظهار کرد: باید گذری در کرمان وجود داشته باشد که همه تاریخ کهن کرمان را در آن برای توریستان تداعی گردد.

در ادامه بازدیدها زینی وند قدم به محدوده زرتشتیان کرمان به منظور بازدید از 5 خانه تاریخی در حال احیای این منطقه گذاشت که با دیدن این خانه ها سر ذوق آمد و گفت: حیف که از این بناهای تاریخی و زیبا به خوبی تا به امروز استفاده نشده است.

به گزارش خبرنگاران، از این 5 خانه 3 مورد آن به محل اقامتی، یک مورد آن به مکان پذیرایی و یکی نیز به نمایشگاه تبدیل خواهد شد.

استاندار کرمان با حضور در باغ سالار کلانتر از معماری 140 سال قبل دیار کریمان آشنا شد. باغ سالاری کلانتری مربوط به دوره قاجار است که در میدان بیرم آباد شهر کرمان واقع شده است که با همکاری متولی موقوفه باغ سالار کلانتر و شهرداری کرمان، عملیات بازسازی و احیای این بنای تاریخی از اوایل مردادماه سال گذشته شروع و هم اکنون حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 377

به "بازدید استاندار کرمان از ظرفیتهای گردشگری شهر کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید استاندار کرمان از ظرفیتهای گردشگری شهر کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید