بنای امامزاده قاسم روستای سیرغان شهرستان جوین بازسازی شد

به گزارش پری بلاگ، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارشهای بدست رسیده، بنای امامزاده قاسم روستای سیرغان شهرستان جوین بازسازی شد.

بنای امامزاده قاسم روستای سیرغان شهرستان جوین بازسازی شد

محسن سلاطینی اظهار کرد: منابع مالی این عملیات بازسازیی به مبلغ حدود 2 میلیارد ریال با مشارکت خیران، میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه تأمین شده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان جوین ادامه داد: بازسازی و استحکام بخشی این اثر تاریخی در چهار ضلع و پشت بام صورت گرفته است.

سلاطینی گفت: بنای امام زاده مربوط به دوره ایلخانی تا دوره تیموری است و در تاریخ 24 اسفند 1384 با شماره ثبت 15253 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی درباره این اثر تاریخ اظهار کرد: پلان اصلی بقعه از خارج به صورت هشت ضلعی است و هر یک از اضلاع آن حدود 3 متر است، فضای داخلی بقعه به قطر بیش از 5 متر است که چهار صفه در چهار جهت دارد.

سلاطینی اضافه کرد: در ارتفاع 4 متری بنا با ایجاد گوشواره به هشت ضلعی تبدیل شده و سپس با طاق نما به دایره و در نتیجه گنبد بنا بر آن راسخ شده است. این گنبد به شکل عرقچینی و به قطر 5 و ارتفاع دو متر است و از داخل آجری با روکش سیمان سفید و از خارج کاه و گل است، صورت قبری در نزدیک دیوار شمالی واقع شده است که ابعاد آن 20/1×5/2 متر و ارتفاع 60 سانتیمتر است و با پارچه سبز پوشانده شده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان جوین توضیح داد: ایوانی به ابعاد 7×6 متر در جنوب بقعه احداث شده و دارای طاق تویزه و ارتفاع بیش از 6 متر است و در شرق آن، راه پله ای تعبیه شده که به طرف گنبد خانه راه دارد. این بنا شباهت زیادی به بقعه خواجه مشخص الدین جوینی مدفون در روستای انداده دارد و به نظر می رسد که متعلق به دوره ایلخانی و تیموری باشد و در دوره صفویه بازسازی شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 21 مرداد 1402 بروزرسانی: 21 مرداد 1402 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1271

به "بنای امامزاده قاسم روستای سیرغان شهرستان جوین بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنای امامزاده قاسم روستای سیرغان شهرستان جوین بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید