بهترین راه کارهای افزایش طول عمر باتری گوشیهای هوشمند

به گزارش پری بلاگ، امروزه گوشی های هوشمند به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده اند که بسیاری از شئون زندگی ما همچون تعامل با دیگران، انجام فعالیت های مالی، انجام امور اداری، سرگرمی، آموزش و حتی مقوله های مربوط به سلامت نیز بدان وابسته شده است.

بهترین راه کارهای افزایش طول عمر باتری گوشیهای هوشمند

اما این حضور و احتیاج روزافزون به گوشی های هوشمند، به معنای استفاده بیشتر از این ابزار های پرکاربرد در زندگی روزمره است که این خود ما را یک مشکل عمومی و همیشگی یعنی خالی شدن سریع شارژ و کاهش طول عمر باتری این دستگاه ها روبرو می سازد. اما چگونه می توان این مشکل همیشگی خالی شدن سریع شارژ و کاهش طول عمر باتری گوشی های هوشمند خود را رفع کنیم؟ عوامل موثر بر طول عمر گوشی های هوشمند کدام است و آیا راه کار هایی وجود دارد که بتوانیم با استفاده از آن ها طول عمر باتری گوشی های هوشمند خود را افزایش دهیم؟ اگر شما نیز به دنبال یافتن پاسخ این سوالات هستید، این نوشته می تواند هدایت های ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد.

ساختار کلی باتری گوشی های هوشمند

در حال حاضر تمامی گوشی ها و دستگاه های هوشمند موجود در بازار از باتری های قابل شارژ لیتیوم یون استفاده می نمایند که این نسل از باتری ها قدمتی بسیار طولانی دارند و از مدت ها پیش، از این باتری ها در دستگاه های ارتباطی و دستگاه هایی که احتیاج به شارژ مجدد داشتند استفاده می شد. باتری های همراه قابل شارژ بوده و از عنصری شیمیایی به نام لیتیوم در آن ها استفاده می شود. هر باتری تعدادی سلول به همراه پایانه های مثبت و منفی و همچنین محلولی شیمیایی را در خود جای می دهد. هنگامی که گوشی خود را به برق متصل می کنید، مواد شیمیایی داخل باتری آن واکنش نشان داده و همین مسئله باعث ذخیره الکتریسیته در قالب انرژی شیمیایی می شود. بسیاری از شرکت های سازنده فناوری میخواهد از طریقی به فناوری دست پیدا نمایند که بتواند طول عمر باتری ها را افزایش دهد، اما تا به امروز هیچ کدام از آن ها نتوانسته اند اختراع خود را به فراوری انبوه برسانند و همین موضوع سبب شده است تا تکنولوژی مربوط به ساختار باتری ها ثابت بماند. تنها راه حلی که شرکت های سازنده گوشی های هوشمند در سال های اخیر در پیش گرفته اند، پایین آوردن میزان مصرف باتری گوشی ها است که به این ترتیب کاربر کمتر مجبور به شارژ باتری دستگاه خود خواهد شد و عمر مفید باتری نیز افزایش پیدا خواهد نمود. در حال حاضر کاربران می توانند از باتری موجود در دستگاه خود به مدت دو یا سه سال استفاده نمایند، اما پس از این زمان ظرفیت ذخیره سازی باتری آن ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد نمود و به این ترتیب کاربر باید در فواصل زمانی بسیار کم نسبت به شارژ دستگاه خود اقدام کند.

عوامل موثر بر طول عمر باتری گوشی های هوشمند

باتری گوشی های هوشمند، همانند هر وسیله مصرفی دیگر، عمر تعریف شده تعیینی دارد که به طور معمول بر روی دفترچه راهنمای گوشی درج شده است. البته باید توجه داشت که این طول عمر درج شده بر مبنای بهترین حالت آزمایش شده محاسبه می شود و به هیچ وجه به معنای طول عمر واقعی آن در هنگام استفاده نخواهد بود. در واقع طول عمر واقعی باتری گوشی های هوشمند به عوامل مختلفی بستگی دارد که این عوامل هم به خود گوشی و ویژگی های آن و هم به نحوه استفاده از آن، بستگی دارد. به همین دلیل ما قصد داریم تا برای راحتی درک این مسئله، عوامل موثر بر عمر باتری گوشی های هوشمند را به دو دسته؛ عوامل داخلی (ویژگی های گوشی) و عوامل خارجی (نوع استفاده از آن) تقسیم بندی نموده و آن ها را به طور مختصر برای شما توضیح دهیم.

الف) عوامل داخلی موثر بر طول عمر باتری گوشی های هوشمند

عوامل داخلی، اصطلاحی است که ما برای تعیینات و ویژگی های یک گوشی هوشمند در نظر گرفته ایم که به طور مستقیم بر عمر باتری آن تأثیرگذار است. به عبارت بهتر هر گوشی هوشمند دارای یک باتری با ظرفیت تعیین و همچنین ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری تعیینی است که می تواند در میزان طول عمر باتری گوشی نقش داشته باشد. این عوامل در واقع مربوط به خود گوشی هستند و به همین دلیل است که ما از اصطلاح عوامل داخلی برای آن ها استفاده می کنیم. مهمترین عوامل داخلی موثر بر عمر باتری گوشی های هوشمند عبارتند از:

1. سخت افزار های گوشی: طبیعتا باتری نیروی تمام سخت افزار های گوشی را تأمین می نماید و از پردازنده گرفته تا صفحه نمایش و هریک از سخت افزار ها مصرف متفاوتی دارد. به عنوان مثال، پردازنده های رده پایین یا میان رده در مقایسه با سخت افزار های استفاده شده در گوشی های پرچم دار نیروی کمتری مصرف می نمایند. بدون تردید هرچه قدرت پردازنده بیشتر باشد، مصرف آن نیز به همان اندازه بیشتر است؛ به همین دلیل، عمر باتری گوشی های میان رده و ارزان قیمت از گوشی های پرچم دار با هر اندازه ظرفیت باتری، بیشتر است. باوجود این، مصرف باتری گوشی های پرچم دار نیز با یکدیگر تفاوت دارد. به عنوان مثال، مصرف باتری گلکسی اس 20 مجهز به پردازنده اگزینوس با مدل مجهز به پردازنده اسنپدراگون متفاوت است.

2. ویژگی های خاص گوشی: برخی از ویژگی های خاص دیگر نیز می توانند باعث افزایش مصرف باتری گوشی های هوشمند شوند. سیستم راداری سولی (Soli) در گوگل پیکسل 4، یکی از نمونه های شاخص این ویژگی ها محسوب می شود و باعث شده است مصرف باتری این گوشی از گوشی های فاقد این ویژگی به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا کند. برخورداری از دوربین ToF برای فوکوس بهتر و بلندگو های استریو قوی و صفحه نمایش 4K نیز می توانند مصرف باتری گوشی ها را نیز افزایش دهند. شارژ وسایل جانبی کم مصرفی مثل قلم دیجیتالی اس پن در گوشی های گلکسی نوت سامسونگ نیز در افزایش مصرف باتری نقش دارند.

3. نرخ نوسازی صفحه نمایش: نرخ نوسازی سریع تر در صفحه نمایش گوشی های مدرن نیز نقش مهمی در افزایش مصرف باتری دارد؛ به همین دلیل، برخلاف اینکه برخی از گوشی ها مثل اعضای خانواده گلکسی اس توانایی پشتیبانی از صفحه نمایش 120 هرتز را دارند، بازهم با صفحه نمایش 60 هرتز عرضه شده اند. حالت 90 هرتز صفحه نمایش پیکسل 4 متناسب با روشنایی صفحه نمایش فعال یا غیرفعال می شود تا مصرف باتری کاهش یابد (نرخ نوسازی با افزایش میزان روشنایی کاهش می یابد). به طورکلی، هرچه نرخ نوسازی سریع تر شود، مصرف باتری صفحه نمایش و پردازنده گوشی افزایش می یابد.

4. اینترنت 5G: استفاده از اینترنت 5G یکی دیگر از عوامل بسیار تأثیرگذار در افزایش مصرف باتری است. مودم های 5G و تجهیزات رادیویی طراحی شده برای استفاده از جدیدترین نسل اینترنت از تجهیزات 4G مصرف بیشتری دارد؛ بنابراین، چنانچه از شبکه 5G بهره ببرید، طبیعتا مصرف باتری افزایش پیدا می نماید. درضمن به دلیل اینکه مصرف مودم ها و تراشه های متفاوت 5G یکسان نیست، نمی توان درباره میزان مصرف این تجهیزات با قاطعیت نظر داد. اما به طور کلی مصرف باتری گوشی های 5G حداقل 20 درصد بیشتر از گوشی های 4G است.

5. ظرفیت باتری: نتایج تحقیقات علمی نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین ظرفیت باتری و عمر باتری وجود ندارد و ساخت گوشی هوشمندی که عمر باتری آن حداقل یک روز باشد، تنها با استفاده از باتری عظیم با بیشترین ظرفیت ممکن امکان پذیر نیست. در واقع مسئله اصلی در این زمینه این است که باید میان ظرفیت باتری یک گوشی و فضا و سخت افزار های بکار گرفته شده در آن، توازن برقرار باشد و هرچه گوشی ویژگی های بیشتری داشته باشد، ایجاد این توازن دشوارتر می شود. بیشتر سازندگان کوشش می نمایند توازن بین سخت افزار و ظرفیت باتری به گونه ای باشد که کاربران بتوانند با هربار شارژ گوشی به صورت متوسط یک روز کامل از آن استفاده کند و در برخی مواقع، برای دستیابی به چنین هدفی استفاده از باتری عظیم ضروری نیست.

ب) عوامل خارجی موثر بر طول عمر باتری گوشی های هوشمند

منظور از عوامل خارجی نیز به طور کلی به نحوه استفاده ما از گوشی باز می شود و اینکه چطور ممکن است برخی از شیوه های استفاده ما از گوشی یا شرایط محیطی ممکن است بر عملکرد و یا طول عمر باتری گوشی ما اثر بگذارد. شایع ترین عوامل خارجی موثر بر طول عمر باتری گوشی های هوشمند عبارتند از؛

1. محیط سرد و گرم: یکی از مهم ترین عواملی که موجب می شود، طول عمر باتری گوشی به شدت کاهش یابد، قرار دادن موبایل در محیط های بیش از حد سرد یا گرم است که در برخی از موارد حتی باعث می شود دستگاه مورد نظر هنگام قرار دریافت در هوای بسیار گرم منفجر شود؛ بنابراین توصیه می شود که از قرار دادن گوشی همراه خود در زیر پنجره، زیر آفتاب مستقیم، داخل خودرو، کنار وسایل گرمایشی مانند بخاری، اجاق گاز و ... خودداری کنید.

2. ضربه خوردن گوشی: باید بدانید که افتادن گوشی از دستانتان نیز می تواند اثر مخرب و منفی عظیمی برروی نحوه عملکرد باتری و شارژدهی گوشی هوشمندتان داشته باشد؛ بنابراین توصیه می شود که تا جای امکان مراقب باشند گوشیتان از دستتان نیفتد وگرنه باید در انتظار خراب شدن و مشکل پیدا کردن باتری آن باشید.

3. شارژر: یکی از موارد دیگر که باید به آن توجه کنید، نوع شارژر مورد استفاده شما است. امروزه شارژر های زیادی در بازار موجود هستند که نوید شارژی سریع تر را می دهند. در این موارد باید مراقب باشید! استفاده از شارژر نامناسب می تواند باعث کاهش و یا اضافه ولتاژ شده و همین موضوع نیز می تواند به باتری گوشی شما آسیب برساند. باتری ها به گونه ای طراحی شده اند که در راندمان تعیینی شارژ شوند. این مسئله باعث می شود تا از باتری محافظت شده و همچنین از فراوری گرمای اضافی نیز اجتناب شود. جهت افزایش طول عمر باتری گوشی خود، فقط از شارژر های پیشنهادی توسط سازنده آن بهره ببرید. از سوی دیگر، در صورت تأیید سازنده تلفن همراه شما، می توانید از شارژر های شخص ثالث نیز بهره ببرید.

راه کار هایی برای افزایش طول عمر باتری گوشی های هوشمند

پس از آشنایی با عوامل موثر در طول عمر باتری گوشی های هوشمند، حال می توان با تصوری درست و دقیق تر به انجام راه کار هایی بپردازیم که می تواند سبب طول عمر باتری و حفظ بیشتر شارژ آن شود. از جمله بهترین راه کار های برای افزایش طول عمر باتری گوشی های هوشمند، می توان به موارد زیر اشاره نمود؛

1. استفاده از قابلیت Power Saving Mode: تقریبا می توان گفت که امروز بسیاری از گوشی های هوشمند دارای قابلیتی به نام Power Saving Mode و یا همان حالت ذخیره سازی انرژی هستند. این قابلیت میزان مصرف شارژ باتری دستگاه را به طور چشمگیری کاهش می دهد و باعث افزایش عمر باتری گوشی می شود. در این حالت بسیاری از امکانات از قبیل: اینترنت، نرم افزار های پس زمینه و ... غیر فعال می شود که خود عاملی برای کاهش مصرف شارژ است.

2. قابلیت Location را غیر فعال کنید: یکی از مواردی که باعث افزایش مصرف باتری می شود فعال بودن قابلیت location و یا همان (اطلاعات موقعیت مکانی) در گوشی های هوشمند است. پیشنهاد می شود که فقط در صورتی که احتیاج به این قابلیت دارید آن را فعال کنید و از فعال نگه داشتن دائمی آن بپرهیزید.

3. غیر فعال سازی موبایل دیتا: افرادی که همواره دیتای موبایل شان روشن است به خوبی می دانند که این عامل چقدر در مصرف زیاد شارژ گوشی تاثیر دارد. پیشنهاد ما برای این افراد این است که زمانی که احتیاج به اینترنت ندارند حتما وای فای و دیتای گوشی خود را خاموش و غیر فعال نمایند. ذکر این نکته لازم است که طبق تحقیقات اجرا شده مصرف باتری در زمان دیتا بیشتر از زمانی است که وای فای فعال است.

4. مدیریت و حذف اپلیکشن های پر مصرف: برخی از نرم افزار ها و برنامه ها به دلیل سنگین بودن مصرف شارژ بالایی دارند و باعث افزایش مصرف باتری می شوند. شما می توانید این نرم افزار ها را شناسایی کنید و آن ها را غیرفعال و یا حذف کنید. برای دانستن این اطلاعات ارزشمند می توانید به بخش settings وارد شوید و گزینه battery را انتخاب کنید. در این مرحله لیست نرم افزار هایی که در تلفنن همراهتان دارید برای شما به نمایش گذاشته می شود و در روبه روی هر کدام میزان مصرف شارژ آن ذکر شده است. شما می توانید با مشاهده این آمار به حذف اپلیکشن های پر مصرف اقدام کنید.

5. غیرفعال کردن ویبره: بسیاری از افراد حالت ویبره را در مواقع اعلام پیامک، تماس و ... فعال می نمایند و مصرف باتری گوشی خودشان را افزایش می دهند. استفاده زیاد از ویبره به دلیل اینکه موتور های الکتریکی ویبره برای فعالیت به شدت به انرژی باتری وابسته هستند باعث افزایش مصرف باتری گوشی می شود؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم که اگر احتیاجی به استفاده از ویبره ندارید آن را غیر فعال کنید.

6. کاهش روشنایی صفحه نمایش: یکی از عواملی که باعث افزایش مصرف باتری در گوشی های هوشمند می شود میزان روشنایی بیش از اندازه صفحه نمایش است. اگر گوشی هوشمندی دارید که صفحه نمایش آن عظیم و با کیفیت بالا است سعی کنید میزان روشنایی آن را کم کنید و یا آن را در حالت اتوماتیک قرار دهید تا پس از زمان معینی خاموش شود. با این کار هم از چشمتان مراقبت کردید و هم طول عمر باتری گوشی خودتان را افزایش دادید.

7. نگذارید شارژ گوشی شما به صفر برسد: هیچوقت نگذارید شارژ گوشی شما تمام شود و به صفر برسد. سعی کنید وقتی شارژ گوشی حداقل به 40 درصد رسید به شارژر بزنید و آن را تا 100 درصد شارژ کنید. درست هست که برخی مواقع اتفاقاتی می افتد که مجبور می شوید گوشی را از صفر درصد شارژ کنید، ولی سعی کنید این کار از چند بار فراتر نرود، چون باعث کاهش عمر باتری تلفن همراه می شود و آن موقع است که باید به فکر تعویض و خریداری باتری جدید باشید.

8. تعداد دفعات استفاده از شارژر را کاهش دهید: با هربار شارژ باتری از صفر تا 100 درصد، عمر و کیفیت باتری گوشی شما کم می شود. به شارژ از صفر تا صد سیکل شارژ گفته می شود. هر چه نعداد این سیکل شارژ ها بیشتر باشد به همان نسبت باتری زودتر خراب می شود. بعد از 400 سیکل ظرفیت باتری گوشی 20 درصد کاهش می یابد. در واقع هرچه کمتر گوشی خود را به صفر درصد شارز باتری برسانید، عمر باتری گوشی بیشتر خواهد بود.

9. زمان قفل شدن اتوماتیک صفحه را در کمترین زمان قرار دهید: معمولا در حالت عادی اگر مدتی از گوشی خود استفاده نکنید بعد از 1 تا 2 دقیقه صفحه گوشی موبایل خود به خود خاموش می شود، معمولا مدت 1 تا 2 دقیقه زمان زیادی است و بهتر است این زمان را روی 30 ثانیه تنظیم کنید. کوتاه تر کردن زمان قفل شدن صفحه نمایش گوشی باعث کاهش مصرف بیخودی باتری می شود. همچنین در برخی از گوشی های سامسونگ این قابلیت وجود دارد که بسته به نوع اپلیکیشنی که در حال استفاده از آن هستید زمان قفل شدن اتوماتیک را تغییر دهید.

10. شارژ باتری گوشی را بین 65 ٪ تا 75 ٪ نگهدارید: اگر باتری گوشی همراه شما از جنس لیتیوم یونی است بهتر هست همواره شارژ آن را بین 65 درصد تا 75 درصد نگه دارید، چون در این حالت باتری شما عمر طولانی تری خواهد داشت. درست است که نگه داشتن شارژ باتری در این محدوده کار سختی است، اما طبق آنالیز های اجرا شده این روش یکی از روش های افزایش عمر باتری های تلفن های هوشمند است.

آیا باتری گوشی های هوشمند احتیاج به شارژ اولیه دارد؟

باتری گوشی ها دو نوع است: باتری های نیکلی و لیتیومی. باتری های نیکلی همان نسل قبلی باتری ها هستند که برای اولین بار باید 6 تا 8 ساعت شارژ می شدند، اما باتری ها لیتیومی، نسل جدید باتری ها هستند که از سال 1390 به بعد وارد بازار گوشی های هوشمند شدند. این باتری ها، اصلاً احتیاج به شارژ اولیه ندارند و وقتی گوشی را می خرید 50-60 درصد شارژ دارند. از ویژگی های دیگر این باتری ها این است که اگر وسط شارژ کردن آن ها را از برق بکشید، مسئله ای برایشان پیش نمی آید. باتری گوشی های جدید برخلاف گوشی های قدیمی از سلول هایی تشکیل شده که این سلول ها آغاز به شارژ شدن می نمایند؛ به همین دلیل عمرشان بیشتر است و اگر شب تا صبح داخل شارژ بمانند، مسئله ای برای باتری پیش نمی آیید، زیرا گوشی های جدید سنسوری دارند که وقتی گوشی صد در صد شارژ می شود، خودبه خود جریان برق را قطع می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 375

به "بهترین راه کارهای افزایش طول عمر باتری گوشیهای هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین راه کارهای افزایش طول عمر باتری گوشیهای هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید