بچه ها را کتک بزنیم؟

به گزارش پری بلاگ، یک روانشناس کودک و نوجوانان با بیان اینکه هر نوع تنبیه بدنی برای بچه ها ممنوع است، گفت: کتک زدن آثار تربیتی مخربی در پی دارد.

بچه ها را کتک بزنیم؟

به گزارش ایسنا، بزرگ بزرگی با تاکید بر ممنوعیت کتک زدن بچه ها، گفت: درروایات و احادیث دینی ما هم کتک زدن بچه ها ممنوع اعلام و تاکید بر این شده که تا هفت سال اول زندگی باید مانند پادشاه با کودک رفتار کرد و این شیوه تربیتی باید در دستور کار والدین قرار گیرد.

بزرگی گفت: در هفت سال اول زندگی کودک باید به راحتی هر کاری که می خواهد انجام دهد و فقط باید در موارد خطرناک و انجام کار های خطا جلوی کودک گرفته گردد، آن هم با زبان نرم و شیوه های ملایم، نه با کتک زدن و تنبیه بدنی.

این روانشناس کودک و نوجوان گفت: کتک زدن از رشد اخلاقی بچه ها جلوگیری نموده و اعتماد به نفس آن ها را کاهش می دهد.

بزرگی گفت: بعلاوه هرنوع تنبیه بدنی در دوران کودکی یا به ترس تبدیل شده و یا موجب شکل گیری عقده روانی در افراد در دوران بزرگسالی می گردد.

وی با بیان اینکه خطا کردن امری طبیعی برای بچه ها محسوب می گردد، گفت: اگر بچه ها خطا ننمایند تجربه کسب نخواهند کرد، البته در صورت تکرار خطا و یا انجام کار های خطرناک باید جلوی کودک گرفته گردد، اما با روش های نرم.

این روانشناس کودک تنبیه الگویی را یکی از این روش های نرم بیان کرد و اضافه نمود: در این روش، در قالب تعریف داستان برای بچه ها، شخصیت اصلی داستان که موجب خطا شده را تنبیه می کنیم و اینگونه به شکل غیرمستقیم به کودک می فهمانیم که اگر خطا کند، تنبیه می گردد.

بزرگی گفت: بعلاوه می توان از محروم سازی به عنوان تنبیه برای بچه ها استفاده کرد، به اینصورت که بصورت موقت کودک را از انجام کار های مورد علاقه اش محروم کنیم، البته این محرومیت نباید طولانی مدت باشد، وگرنه اثربخشی خود را از دست می دهد.

این روانشناس گفت: از طرفی همیشه به والدین توصیه می گردد که به جای اینکه مدام کودک را کنترل نمایند که خطا و اشتباه نکند، محیط را امن نمایند که کودک به راحتی بتواند در محیط حرکت و بازی نموده و دچار مشکل نگردد.

وی اضافه نمود: محیط زندگی بچه ها باید بگونه ای باشد که به راحتی در آن بازی نمایند، نه اینکه مراقب باشند از طریق های خانه برخورد ننموده و آن ها را نشنمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 2 بهمن 1401 بروزرسانی: 2 بهمن 1401 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1189

به "بچه ها را کتک بزنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها را کتک بزنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید