توجیه بیمار قبل از درمان ریشه دندان

به گزارش پری بلاگ، آموزش بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری ها موضوع مهمی است که دانشجویان دندان پزشکی در طول دوره تحصیل به آن می پردازند و ساعات زیادی از آموزش نظری و عملی را به آن اختصاص می دهند.

توجیه بیمار قبل از درمان ریشه دندان

توجیه بیمار قبل از درمان ریشه دندان

دکتر محمدجعفر اقبال، متخصص درمان ریشه دندان

آموزش بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری ها موضوع مهمی است که دانشجویان دندان پزشکی در طول دوره تحصیل به آن می پردازند و ساعات زیادی از آموزش نظری و عملی را به آن اختصاص می دهند.

اما متاسفانه در برخی از موارد و به دلایل متعدد دندان پزشکان به این مساله اهمیت لازم را نمی دهند و بیماران اطلاعات لازم برای مراقبت های پس از هر درمان و به ویژه در خصوص استفاده از پروتز به دست نمی آورند. گاهی با بیمارانی روبرو می شویم که از این موضوع گله دارند و اسم می نمایند که دندان پزشک شان هیچ شرح خاصی یا نکته آموزشی را به آنها متذکر نشده است. نکته مهمی که در این مساله وجود دارد، این است که دندان پزشک باید قبل از انجام هر کار، دلیل انجام کار و مزایا و معایب آن را برای بیمار شرح دهد و نباید بیمار را بدون اطلاع کافی مورد اقدام های درمانی قرار دهد. در این حالت حتی اگر برترین کار برای بیمار انجام گردد به دلیل توجیه نبودن شخص و به محض ایجاد پرسش یا بروز یک علامت معمولی، ممکن است تردید و عدم اعتماد ایجاد گردد که این تردید ارتباط بین دندان پزشک و بیمار را دچار اختلال می نماید و شروعی برای عدم موفقیت درمان خواهد بود. پیشنهاد می کنم تمامی افراد ضمن اعتماد به دندان پزشک خود اطلاعات کافی از شرایط دهان و طرح درمان دندان پزشکی خود را به دست آورند و قبل از انجام کار شرحات کافی را درباره دلیل و چگونگی درمان، مزایا و معایب آن، حدود طول عمر هر درمان و نحوه نگهداری و مراقبت از دندان ها و پروتز کسب نمایند.

برخی از بیماران می گویند دندان پزشک ما در خصوص پرسش هایی که از او می پرسیم به یک پاسخ کلی اکتفا می نماید و می گوید این کار با شرایط لثه شما مساعد نیست. بهتر است برای اطمینان پیدا کردن در مواردی که سلامت لثه ها الزامی است مانند درمان کار گذاشتن بریج یا پل دندانی به یک دندان پزشک متخصص لثه (پریودنتیست) مراجعه نمایند. لثه سالم شرایط خاصی دارد. رنگ لثه باید صورتی رنگ پریده باشد و هرچه قرمزی بیشتری داشته باشد به معنی التهاب بیشتر و بیماری است.

در یک دهان سالم هنگام غذا خوردن یا مسواک کردن، خون ریزی ایجاد نمی گردد. بروز خو ن ریزی می تواند به دلیل وجود جرم، پلاک میکروبی و التهاب و بیماری لثه باشد. وجود جرم در سطوح مختلف دندان ها و به خصوص در محل تماس با لثه، عامل ایجاد و پیشرفت بیماری پریودنتال و لثه است و باید مورد توجه و درمان قرار گیرد. برخی از بیماری های لثه دلیل بوی بد دهان هستند البته باید تاکید گردد که بوی بد دهان دلیل های مختلفی دارد اما توصیه می گردد اگر این اشکال وجود دارد حتما مورد معاینه دندان پزشکی قرار گیرید. مزه بد داخل دهان و تماشا ترشح های زردرنگ و خونابه به خصوص هنگام صبح پس از برخاستن از خواب یکی از علایم بیماری است. در هر حال توصیه می کنم هر 6 ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه کنید تا از هدایت های او و درمان های اولیه ای که خود نوعی پیش گیری است بهره مند شوید.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 798

به "توجیه بیمار قبل از درمان ریشه دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجیه بیمار قبل از درمان ریشه دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید