دانشگاه ها شریک راهبردی برنامه های توسعه کشور می شوند ، برگزاری 77 دوره مهارت افزایی در سال گذشته

به گزارش پری بلاگ، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با اشاره به برگزاری 77 دوره مهارت افزایی در دانشگاه ها طی سال گذشته گفت: طرح چشم اندازی برای دانشگاه ها دیده شده که شریک راهبردی برنامه های پیشرفت کشور باشند.

دانشگاه ها شریک راهبردی برنامه های توسعه کشور می شوند ، برگزاری 77 دوره مهارت افزایی در سال گذشته

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای دانشجویی انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، محمدسعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه رادیویی صبح و تبادل نظر با اشاره به معضل ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: متاسفانه ما عادت داریم بیشتر به نیمه خالی لیوان نگاه کنیم. هم صنعتگران و هم دانشگاهیان و مردم تائید می نمایند که خیلی از پیشرفت ها و دستاورد های ما به خاطر نیرو های متخصصی است که از دانشگاه بیرون آمدند، فعالیت های خوبی را انجام می دهند و در این شرایط خیلی از احتیاج های کشور در بخش های کشاورزی، فنی مهندسی و حوزه های مختلف دارد توسط همین افراد برطرف می گردد.

سیف با تاکید بر استفاده هر چه بیشتر از ارتباط میان صنعت و دانشگاه بیان نمود: ما باید از این ارتباط بیشتر استفاده کنیم و این خروجی ها با احتیاج های کشور هماهنگ تر باشد. این دغدغه صحیحی است و باید به آن پرداخته گردد. خوشبختانه طی چند سال اخیر به این دغدغه حداقل در وزارت علوم و دانشگاه ها توجه شده است.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم از افزایش میزان مهارت دانشجویان اطلاع داد و گفت: اگرچه بیکاری و این عدم تطابق به طور کلی بر عهده وزارت علوم نیست، ولی ما قدم هایی را برداشتیم و سعی کردیم کار های خوبی انجام گردد. از جمله مهارت افزایی که طی دو سه سال اخیر دانشگاه ها به این مهم توجه و سعی کردند علاوه بر درس هایی که به صورت معمول ارائه می کردند دوره های مهارتی، تخصصی، راهنمایی شغلی را هم انجام دهند و سعی نمایند دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند آشنایی بیشتری را برای پذیرش شغل ها و احتیاج های جامعه داشته باشند.

سیف عنوان نمود: در سال 97 در هر دانشگاه 42 دوره مهارت افزایی برگزار گردید این تعداد در سال 98 به 77 دوره رسید. تعداد متوسط شرکت نمایندگان در این دوره ها در هر دانشگاه حدود 1295 نفر در سال 97 بود. در سال 98 آمار 2245 نفر شد. یعنی سیر صعودی تقریبا هر سال دو برابر می گردد و این به خاطر توجه دانشگاه ها به این موضوع است.

وی معضل بیکاری را مربوط به خود صنایع و دستگاه های اجرایی و سازمان ها دانست و گفت: آن ها هم باید برای برطرف این معضل قدم هایی را بردارند. مثلا در زمان دانشجویی فرصت خوبی را برای کارآموزی ها و کارورزی و بازدید فراهم نمایند و جلسات مشترک با دانشگاهیان و دانشجو ها برگزار نمایند تا این هماهنگی ها بیشتر گردد. در این قسمت ها به خاطر اینکه سازمان ها دغدغه های اجرایی و مسائل روزمره دارند کمتر سرمایه گذاری و همراهی کردند و امیدوارم در این قسمت بتوانند بیشتر به ما یاری نمایند و نتیجه یاری آن ها و برنامه هایی که در وزارت علوم است بتواند نتایج خوبی را رقم بزند.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه معضلات پیش روی دستگاه های اجرایی ریشه فناورانه و علمی است توضیح داد: می توان برای همه این ها نسخه های علمی و فناورانه پیچید و در جهان نیز به همین گونه است. مثلا در آلمان در زمان رکود برای تحول در اقتصاد در بخش R&D بیشتر سرمایه گذاری کردند. از این جهت باید بخش خصوصی و دولتی بیشتر توجه نمایند و مسائل روزمره باعث نگردد نیروی انسانی و کیفیت نیروی انسانی از بحث R&D و تحقیق و توسعه حذف گردد و عملا در دراز مدت به مشکل بخورند.

وی به اجرای طرح تحول در وزارت علوم اشاره نمود و شرح داد: اگرچه ما جدای از این که باید منتظر حمایت صنعت باشیم طرح تحولی را در وزارت علوم تثبیت کردیم و وزیر آن را ابلاغ کردند. در این طرح چشم اندازی برای دانشگاه ها دیده شده که شریک راهبردی برنامه های توسعه و پیشرفت کشور باشند نه اینکه منتظر باشند کسی بیاید و مشکلشان را مطرح کند. یعنی در چند سال آینده دانشگاه ها برای استان ها برنامه داشته باشند و در اجرای برنامه ها مشارکت نمایند.

سیف در پایان به شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از حلقه های زنجیره از علم تا صنعت اشاره نمود و گفت: در سال های اخیر شرکت های دانش بنیان رشد خیلی خوبی نموده اند، اما نگرانی این است که این شرکت ها یک حلقه زنجیره است و بین صنعت و دانشگاه واقع شده است. نحوه شکل گیری این ارتباط مهم است در غیر این صورت این شرکت ها نمی توانند همه مسائل کشور را برطرف نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 165

به "دانشگاه ها شریک راهبردی برنامه های توسعه کشور می شوند ، برگزاری 77 دوره مهارت افزایی در سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه ها شریک راهبردی برنامه های توسعه کشور می شوند ، برگزاری 77 دوره مهارت افزایی در سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید