آذربایجان شرقی نقش مهمی در افزایش سطح مناسبات میان ایران و روسیه دارد

به گزارش پری بلاگ، خبرنگاران/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت ترسیم چشم انداز بلندمدت برای رسیدن به سطح مطلوبی از مناسبات راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، گفت: آذربایجان شرقی به عنوان استانی دارای ظرفیت ها و توانمندی های ویژه می تواند نقش مهمی در تحقق این مهم به عنوان یک ضرورت تاریخی داشته باشد.

آذربایجان شرقی نقش مهمی در افزایش سطح مناسبات میان ایران و روسیه دارد

عابدین خرّم در ارتباط تصویری با سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور، گفت: شناسایی کالاهای صادراتی و وارداتی روسیه می تواند در تسهیل و تسریع حضور شرکت های ایرانی در بازار بزرگ این کشور موثر باشد و سهم ایران را از این بازار افزایش دهد.

وی اظهار کرد: تجّار، بازرگانان و فعالان اقتصادی کشور و استان باید با برنامه ریزی های لازم و متمرکز شدن بر گروه های کالایی مورد نیاز روسیه، برنامه جامعی در حوزه صادرات به این کشور تهیه و نقش خود را به عنوان تأمین کنندگان عمده کالا در بازار روسیه تثبت کنند.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران با روسیه در مقایس توانمندی ها و ظرفیت های کشورمان مناسب نیست و باید این حجم افزایش یابد، گفت: در حال حاضر حوزه های مختلفی چون محصولات کشاورزی، علم و فناوری، ماشین آلات سنگین، تولید انرژی، راه آهن، اکتشاف معادن و صنایع شیمیایی و پتروشیمی مستعد سرمایه گذاری و همکاری مشترک است.

خرّم به موانع و مسائل روابط اقتصادی دو کشور نیز اشاره کرد و ادامه داد: مسائلی نظیر مبادلات بانکی، امکانات لجستیکی، انتظار طولانی بازرگانان برای صادرات، ورود صادرکنندگان خرد و بی برنامه و ایجاد رقابت منفی در بازار روسیه، عدم انطباق استانداردهای بازار روسیه با سایر کشورها، صدور ویزا برای فعالان اقتصادی و محدودیت های گشایش اعتبار برای تجار ایرانی از جمله چالش های توسعه روابط دو کشور است.

وی در ادامه تحقق کامل عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را گام مهم و بلندی برای توسعه تعاملات تجاری و اقتصادی با روسیه دانست و گفت: در صورت تحقق این مهم، امکان کاهش هزینه ها و تسهیل حضور تجار ایرانی در بازار روسیه فراهم خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین سرمایه گذاری های مشترک روسیه و ایران در منطقه ها آزاد و تشکیل شرکت های بزرگ صادراتی مشترک با فعالان ایرانی و روسی را از دیگر راهکارهای توسعه روابط بین دو کشور خواند و گفت: به همین علت، تسهیل و تسریع در صدور ویزای تجاری برای حضور تجار و شرکت های ایرانی در نمایشگاه های بین المللی کشور روسیه نیز باید به صورت جدی پیگیری شود.

وی با تأکید بر ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی استان و رعایت استانداردهای لازم برای صادرات بویژه درخصوص مواد غذایی، یادآور شد: ایجاد یک آزمایشگاه مشترک بین دو کشور در آذربایجان شرقی می تواند مسائل موجود در این زمینه را رفع کند.

حجم مبادلات ایران و روسیه باید افزایش یابد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در این ارتباط تصویری به جایگاه ممتاز و ویژه آذربایجان شرقی در کشور و نقش محوری آن در روابط خارجی اشاره کرد و خواستار حضور فعال و بابرنامه بازرگانان و تجار این استان در بازار بزرگ روسیه شد.

کاظم جلالی با اشاره به اینکه میزان واردات روسیه در سال گذشته میلادی نزدیک به 300 میلیارد دلار بود، افزود: بخش عمده کالاهای مورد نیاز این کشور از طریق واردات تأمین می شود و سهم ایران از این بازار بسیار بزرگ متناسب با ظرفیت های کشورمان نیست.

وی ادامه داد: در سال گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه به بالاترین رقم خود در تاریخ یعنی چهار میلیارد دلار رسید که باید تلاش کنیم تا این رقم را افزایش دهیم.

جلالی در مسکو با بیان اینکه بازار روسیه برای بخش خصوصی ناشناخته است، افزود: در مقابل شناخت کافی از توانمندی های ما در روسیه هم وجود ندارد و ضروری است دو طرف توانمندی ها و نیازهای همدیگر را معرفی کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تحت سلطه هیچ کشوری نیست و سیاست خارجی ما براساس عزت، حکمت و مصلحت مشخص می شود و ما در رابطه با کشورهای مختلف در پی منافع ملی خود هستیم.

جلالی با اشاره به سیاست های دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان به ویژه روسیه، گفت: با توجه به تشدید تحریم ها علیه روسیه، فرصت مناسبی برای حضور شرکت های ایرانی در بازار این کشور فراهم شده است.

وی به راهکارهای توسعه روابط با روسیه هم اشاره کرد و گفت: تشکیل هولدینگ های اقتصادی برای تجمیع فعالیت های خرد بازرگانان در بازار روسیه و هم افزایی ظرفیت های صادراتی، تقویت امکانات لجستیک و حمل ونقل، استفاده از ظرفیت دریای خزر برای تسهیل ارتباط با بنادر روسیه، تکمیل زیرساخت های ارتباطی در راستا کریدر شمال-جنوب و تسهیل و تسریع در صدور مجوزهای بازرگانی از اقدامات ضروری برای توسعه مبادلات اقتصادی با روسیه است.

جلالی با اشاره به اینکه استاندارد روسیه در حوزه مواد غذایی بالاتر از استانداردهای اروپا است، گفت: برای افزایش سهم خود از بازار بزرگ روسیه و حفظ این سهم، رعایت استانداردهای این کشور در حوزه مواد غذایی ضروری است.

وی همچنین پیشنهاد کرد کارگروهی متشکل از مسئولان اقتصادی آذربایجان شرقی و سفارت ایران در مسکو تشکیل و زمینه های همکاری استان با روسیه به صورت تخصصی بررسی شود.

سفیر ایران در روسیه همچنین از دستگاه های ذی ربط اجرایی و فعالان بخش خصوصی آذربایجان شرقی خواست تا با حضور فعال در نمایشگاه ها و همایش های اقتصادی روسیه، ظرفیت ها و توانمندی های استان را معرفی کنند.

آستراخان، دروازه ای برای افزایش سهم بازار ایران در روسیه

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، مهدی آکوچکیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان نیز ظرفیت های این استان برای ایجاد روابط اقتصادی با آذربایجان شرقی را تشریح کرد و گفت: آستراخان دروازه ورودی ایران به کشور روسیه است و با توجه به وجود زیرساخت ها و امکانات بانکی، تجاری و اقتصادی مناسب در این استان بویژه منطقه آزاد تجاری، باید از این فرصت برای افزایش سهم کشورمان از بازار روسیه استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1025

به "آذربایجان شرقی نقش مهمی در افزایش سطح مناسبات میان ایران و روسیه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آذربایجان شرقی نقش مهمی در افزایش سطح مناسبات میان ایران و روسیه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید