تور ترکیه: ده گنجینه تاریخی ارزشمند در ترکیه

به گزارش پری بلاگ، شهر تاریخی تروآ (Troy)

احتمالا شما هم یا از هواداران حماسه های هومری هستید یا از تماشا فیلم Troy محصول سال 2004، لذت برده اید. تروآ سال ها است که منبع الهامی برای خلق آثار ادبی و هنری به شمار می رود. با این حال عده کمی از مردم می دانند که این مکان تاریخی، اکنون بالای تپه Hisarlık در شمال غربی ترکیه واقع شده است. حفاری این منطقه به Heinrich Schliemann آلمانی نسبت داده می گردد که در دهه 1870 میلادی آغاز به کار در این منطقه کرد. این شهر باستانی که بیش از 4000 سال تاریخ را به چشم دیده و نقطه اتصالی بین تمدن شرق و غرب به شمار می رود، در سال 1998 وارد لیست میراث جهانی یونسکو شد.

تور ترکیه: ده گنجینه تاریخی ارزشمند در ترکیه

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

شهر باستانی افسوس (Ephesus)

این شهر تاریخی در نزدیکی شهر سلجوق (Selçuk)، استان ازمیر (Izmir) در غرب ترکیه واقع شده است. این مکان که از ده قرن پیش از میلاد مسیح، محل زندگی انسان ها بوده است، نمونه کاملی از فرهنگ یونانی، رومی و مسیحی است. معبد آرتمیس که به دوران یونان باستان تعلق دارد، یکی از عجایب هفت گانه دنیای قدیم است. کتابخانه سلسوس که به رومیان تعلق دارد، به عنوان آرامگاهی برای سناتور سلسوس طراحی شده بود. خانه مریم مقدس نیز بنای تاریخی دیگری است که در همین محدوده واقع شده است و از قرن پانزدهم محل زیارت مسیحیان و غیر مسیحیان بوده است. این منطقه که ترکیبی از سنت های گوناگون را در خود جای داده است، در سال 2015 به لیست میراث دنیای یونسکو راه پیدا کرد.

مجموعه تاریخی خاتوشا (Hattusha)

بقایای شهر خاتوشا، مرکز امپراتوری هیتی، در نزدیکی بغاز قلعه (Boğazkale) در مرکز ترکیه واقع است. این تمدن عصر برنز، از هزاره ششم قبل از میلاد، شروع و در هزاره دوم قبل از میلاد، تقریبا به فراموشی سپرده شد. این امپراتوری قدرتمند، تاثیرات قابل توجهی بر پیشرفت تمدن های مجاور خود داشت. بقایای شهر خاتوشا، شامل دیوارهای نفوذناپذیر، تونل های زیرزمینی، معابد، قصرها و یکی از پیشرفته ترین کتابخانه های دنیای قدیم، همگی نشان از نبوغ و ابتکار این امپراتوری است. این منطقه در سال 1834 کشف و درسال 1906 حفاری شد. خاتوشا در سال 1986 سایت میراث دنیای یونسکو نامیده شد.

کوه نمرود (Mount Nemrut)

یکی از چشم گیر ترین بقایای پادشاهی کوماژن (Commagene) بر فراز قله کوه نمرود، نزدیک به آدیامان (Adıyaman) در جنوب شرقی ترکیه واقع شده است. این آرامگاه به دستور پادشاه آنتیوخوس اول (Antiochus) به عنوان بنایی برای خاکسپاری وی در سال 63 قبل از میلاد ساخته شده و در سال 1987 وارد لیست میراث دنیای یونسکو شده است. شگفت انگیزترین بخش این مجموعه، تندیس هایی هستند که با 9 متر ارتفاع، در اطراف مقبره ساخته شده اند. این مجسمه ها ترکیبی از اساطیر یونانی، ایرانی و ارمنی هستند. متاسفانه این مجسمه ها در گذشته به دست عده ای تخریب شده اند و اکنون تنها سرهای آن ها به جای مانده است. با این وجود هنوز هم چشم انداز این مجسمه ها، چشم گیر و زیبا است و به لحاظ تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است.

چاتال هویوک (Çatalhöyük)

کشف منطقه چاتال هویوک در دهه 1950 میلادی، نقطه عطفی در باستان شناسی ترکیه بود. عملیات حفاری با کوشش های James Mellaart باستان شناس بریتانیایی، در دهه 1960 شروع شد و با قدرت ادامه پیدا کرد. سپس این مکان به عنوان بزرگ ترین اثر دوره نوسنگی شناخته شد. چاتال هویوک از هزاره ششم تا هشتم قبل از میلاد، محل اقامت نزدیک به 5 تا 7 هزار نفر بوده که فقط دارای خانه های شخصی بوده و ساختمان عمومی نداشته است. گرچه هیچ گونه بنای مذهبی در این مکان، شناسایی نشده است اما شواهد باستان شناسی نشان می دهد که آن ها سمبل های مقدس متعددی داشته اند؛ از جمله زن نشسته که در موزه تمدن های آناتولی نگه داری می شود. این مکان در سال 2012 وارد لیست دنیای یونسکو شده است.

شهر بورسا (Bursa)

اگر از دیگران درباره مرکز امپراتوری عثمانی بپرسید، بیشتر آن ها نام استانبول را ذکر می نمایند. اما در واقع شهر بورسا اولین مرکز این امپراتوری بوده و بعد ها به خانه معنوی و آبا و اجدادی اش تبدیل شده است.

اولین پادشاه عثمانی یعنی اورخان غازی (Orhan Gazi) در این مکان دفن شده است. این شهر یکی از اولین نمونه های توسعه زندگی پیشرفته شهری است. علاوه بر تاریخ و فرهنگ غنی، دو شخصیت اصلی خیمه شب بازی کاراگوز یعنی کاراگوز و حاجی واد در بورسا زندگی می کردند. این شهر و روستای نزدیک آن یعنی Cumalıkızık، از سال 2014 وارد لیست میراث دنیای یونسکو شده اند.

کاپادوکیه (Cappadocia)

این سرزمین باستانی پهناور در نزدیکی شهر Nevşehir، در مرکز ترکیه واقع است جایی که سازه های آتشفشانی طبیعی که fairy chimneys نیز نامیده می شوند، با بیشتر از 40 متر ارتفاع، چشم انداز شگفت انگیزی را به وجود می آورند. بعلاوه شبکه ای از غارها، تونل ها و مجموعه های زیرزمینی نیز در این منطقه وجود دارند که به دست انسان و در صخره های چکش خوار، حفر شده اند. از قرن چهارم میلادی به بعد، اینجا پناهگاهی برای مسیحیانی بوده که از ترس آزار و اذیت، از رم فرار می کردند. به همین علت، این منطقه مجموعه ای از آثار هنری دوره بیزانس و اوایل مسیحیت را در خود جای داده است. این ناحیه در سال 1985 به لیست میراث دنیای یونسکو راه پیدا نموده است. فرقی نمی کند که برای بازدید از این منطقه کدام روش را انتخاب کنید. قدم زدن، بازدید از بالا و به وسیله بالون یا عبور از گذرگاه های زیرزمینی؛ تحت هیچ شرایطی تماشا این منطقه تاریخی را نباید از دست بدهید.

کلیسای سنت نیکولاس، دمره (Demre)

سنت نیکولاس که یکی از اسقف های تاثیرگذار Myra (دمره امروزی در جنوب غربی ترکیه) در قرن چهارم بود، در نزدیکی Patara متولد شد. پس از مرگش کلیسایی به نام وی در این مکان ساخته شد. سنت نیکولاس در واقع معادل تاریخی سانتا کلاوز امروزی است. این منطقه تاریخی به عنوان مهم ترین سازه بیزانسی در آناتولی به شمار می رفت و از قرن پنجم تا دوازدهم میلادی مکانی برای عبادت و زیارت بود. این کلیسا بعد ها بر اثر سیل، زیر گل و لای مدفون شد و سپس بخش هایی از آن به وسیله تزار روسیه، نیکولای اول در 1862 بازیابی و از سال 1988 رسما حفاری شد.

تپه گوبکلی (Göbekli)

این مکان شگفت انگیز در نزدیکی شانلی اورفه (Şanlıurfa) امروزی در جنوب شرقی ترکیه واقع شده است. کشف این مکان، تمامی تصورات ما درباره دوران ما قبل تاریخ را به هم ریخته است. Klaus Schmidt، باستان شناس آلمانی، این مکان را در سال 1994 کشف کرد و عملیات حفاری به رهبری او شروع شد. این حفاری ها به کشف معابدی منجر شد که قدمتشان به هزاره دهم قبل از میلاد مسیح باز می شود یعنی بیشتر از قدمت استون هنج (Stonehenge) در هزاره ششم و اهرام جیزه (Pyramids of Giza) در هزاره هفتم پیش از میلاد. تپه گوبکلی نمونه ای از قدیمی ترین معماری ها در دنیا است. وجود ستون های تراشیده شده آهکی بدون هیچ شواهدی از زندگی خانوادگی در این منطقه، باستان شناسان را متحیر نموده است. متخصصان حدس می زنند که شاید این مکان، محلی برای تجمع افراد برای عبادت بوده است.

ایاصوفیه

این مکان در ابتدا کلیسایی بود که در زمان امپراتوری بیزانس در سال 532 و به دستور کنستانتین اول ساخته شد. معماری منحصربه فرد این بنا که ساخت آن تنها 5 سال طول کشید، موجب شده است که به عنوان نمادی از تنوع فرهنگی ترکیه در دوره های زمانی گوناگون، بدرخشد. ایاصوفیه در ابتدا کلیسای ارتدوکس بود و در زمان جنگ صلیبی چهارم به کلیسای جامع کاتولیک رومی تبدیل شد. پس از فتح استانبول در سال 1453 این کلیسا به مسجد تبدیل شد. هرکدام از این فرهنگ ها این مکان را به عنوان رفیع ترین جایگاه هنر و معنویت در نظر می گرفتند ازاین رو این بنای باشکوه، آثاری ارزشمند از تاریخی 1500 ساله را در خود جای داده است. این مکان از سال 1935 به عنوان موزه شناخته می شود و در سال 1985 وارد لیست میراث دنیای یونسکو شده است.

منبع: The Culture Trip

منبع: کجارو
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 924

به "تور ترکیه: ده گنجینه تاریخی ارزشمند در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه: ده گنجینه تاریخی ارزشمند در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید