رشد 18.5 درصدی مصرف بنزین با کنترل همه گیری کرونا

به گزارش پری بلاگ، تهران (پانا) - مصرف بنزین در آبان سال جاری و همزمان با کنترل کرونا در کشور، به طور میانگین به 90 میلیون لیتر در روز رسید که در مقایسه با آبان سال 1399، رشدی 18.5 درصدی را نشان می دهد.

رشد 18.5 درصدی مصرف بنزین با کنترل همه گیری کرونا

همه گیری کرونا در دنیا در دو سال گذشته، کاهش تقاضا برای سوخت را به همراه داشته است. تا آنجا که تقاضا برای نفت خام در ماه های اول همه گیری این بیماری، حدود 30 درصد پایین آمد.

این موضوع کاهش قیمت را نیز در پی داشت و باعث شد تا فراورینمایندگان نفت با اجرای توافق کاهش فراوری، قیمت ها را تا حد زیادی تقویت نمایند.

با این حال، کاهش قیمت نفت و در پی آن فرآورده های نفتی از جمله بنزین باعث نشد تا مانند شرایط عادی، مصرف افزایش پیدا کند و تعطیلی فعالیت های مالی، مصرف سوخت را به شدت کاهش داد.

در ایران نیز اگرچه نوروز همیشه بیشترین اندازه مصرف بنزین به ثبت می رسد، در نوروز سال 99، مصرف بنزین به حدود 40 میلیون لیتر در روز نیز رسید.

این مصرف هر چند ادامه دار نبود اما از تعطیلی مسافرت ها و حتی ترددهای شهری خبر می داد.

بعلاوه کاهش مصرف بنزین در داخل این فرصت را فراهم کرد تا ایران به عنوان صادرنماینده این فرآورده نفتی به کشورهای همسایه شناخته گردد.

حالا اما با افزایش واکسیناسیون در دنیا و البته ایران، کرونا تا حد زیادی کنترل شده و امیدها به بازگشت زندگی به شرایط عادی بیشتر شده است.

دورکاری ها لغو شده و مدارس و دانشگاه ها به تدریج بازگشایی می گردد. قرنطینه هوشمند نیز قرار است به جای محدودیت های سراسری اعمال گردد.

این موضوع مصرف بنزین را در کشور افزایش داده است. تا آنجا که در آبان ماه سال جاری در مقایسه با آبان سال قبل، مصرف بنزین 18.5 درصد افزایش پیدا نموده است.

مصرف بنزین در آبان ماه در حالی به طور میانگین به 90 میلیون لیتر در روز رسید که این اندازه در آبان سال قبل، 76 میلیون لیتر در روز بود.

با این حال، مصرف بنزین نسبت به مهرماه تغییر چندانی نداشته و ثابت بوده است.

نکته مهم این است که اگر فرایند افزایشی مصرف بنزین در کشور ادامه داشته باشد، فرصت صادراتی ممکن است به خطر بیافتد و بازارهای ایران از دست برود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 دی 1400 بروزرسانی: 15 دی 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 906

به "رشد 18.5 درصدی مصرف بنزین با کنترل همه گیری کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 18.5 درصدی مصرف بنزین با کنترل همه گیری کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید