روزه داری در سایه موج چهارم کرونا

به گزارش پری بلاگ، به دلایل گوناگون بار دیگر همه گیری کووید 19 در کشور شدت گرفته و این بار سایه ابتلا به کرونای انگلیسی نگرانی ها را بیشتر نموده است.

روزه داری در سایه موج چهارم کرونا

با این حال همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان سوال بسیاری از هموطنان این است که آیا شرایط روزه داری مشابه سال گذشته خواهد بود یا احتیاج به توجهات تغذیه ای یا اقدامات حفاظتی بیشتری است؟

برای دستیابی به پاسخ چنین پرسش هایی با دکتر الهام پارسا، پزشک متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه گفت وگو نموده ایم که خلاصه آن را در ادامه می خوانید.

از دیدگاه طب سنتی و حتی طب رایج با اصلاح سبک زندگی به وسیله توجه و رعایت شش اصل حفظ الصحه شامل خواب مناسب، تغذیه سالم، سلامت روح و روان، دفع مواد زائد بدن، استنشاق هوای پاک و فعالیت بدنی مناسب می توانیم بدن خود را در مقابل ابتلا به کرونا و هر بیماری ویروسی شایع دیگری مقاوم و عملا سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم.

عطش هوای خنک و اکسیژن دار!

با توجه به این که در همه گیری کرونا ناچار به استفاده از ماسک و گاهی کمبود اکسیژن می شویم آیا این معضل در ایام روزه داری می تواند برای روزه دار مسئله ای ایجاد کند؟ به گفته دکتر پارسا متاسفانه استفاده طولانی مدت از ماسک، علائمی نظیر خستگی و بی قراری و ضعف ایجاد می نماید؛ لذا توصیه می گردد افراد در ساعات روزه داری و حتی در زمان هایی که روزه نیستند، به دفعات در فضای باز که تردد کمتر است قرار بگیرند و بدون ماسک تنفس نمایند. در طب سنتی نوعی عطش یا تشنگی کاذب وجود دارد که به دنبال کمبود هوای خنک در فرد به وجود می آید. این حس بیشتر در ماه رمضان و به خصوص زمان هایی که فرد طولانی مدت از ماسک استفاده می نماید خودش را نشان می دهد پس بهتر است در هوای پاک و خنک بدون ماسک استنشاق کنید تا مشکل تشنگی کاذب برطرف گردد.

رطوبت رسانی به مجاری تنفسی

گفته می گردد در همه گیری کرونا، برای پیشگیری از ابتلا، همیشه باید با مصرف مایعات، محیط دهان و حلق و بینی مرطوب گردد تا بدن با کم آبی روبرو نگردد اما برای جلوگیری از خشکی مجاری تنفسی و کم آبی بدن در ساعات روزه داری، طب سنتی چه پیشنهادی دارد؟ دکتر پارسا می گوید: آنچه در این دوران و زمان روزه داری اهمیت دارد این است که از افراط و تفریط در مصرف مایعات بپرهیزیم؛ نه آنقدر مایعات زیاد مصرف کنیم که بدن دچار رطوبت گردد که در طب سنتی رطوبت، عامل عفونت است و نه آنقدر مایعات کم مصرف کنیم که بدن دچار خشکی گردد. برای مرطوب نگه داشتن مجاری تنفسی و گلو و حتی جلوگیری از کم آبی تک تک سلول های بدن بهتر است در فواصل افطار تا سحر در حد اعتدال از سبزیجات استفاده گردد که می تواند تا حدودی رطوبت بدن و مجاری تنفسی را تامین کند. مایعات صرفا آب و چای نیست و انواع آبمیوه ها شامل آب به، آب سیب، شربت آبلیموعسل، سکنجبین، خاکشیر، تخم شربتی و... نیز برای رطوبت رسانی به بدن موثرند. غرغره کردن دهان با آب نمک برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در طول روز توصیه می گردد اما چون در ایام روزه داری امکان این اقدام وجود ندارد بهتر است در زمان افطار قبل از بازکردن روزه این کار انجام گردد.

افراط در مصرف غذاهای مقوی ممنوع

بعضی افراد بر این باورند که در دوران کرونا به خصوص کسانی که لاغر هستند باید موادمغذی زیادی در قالب غذاهای مختلف در فاصله افطار تا سحر مصرف نمایند تا به کرونا مبتلا نشوند. به گفته این متخصص در دوران روزه داری و حتی غیرروزه داری نیز به مصرف موادغذایی بسیار مقوی یا مکمل های معدنی و ویتامینی توصیه نمی گردد و آنچه اهمیت دارد این که در برنامه غذایی افراد باید از همه گروه های غذایی استفاده گردد اما در یک وعده غذایی باید از متنوع خوری، درهم خوری و پرخوری به دلیل تضعیف دستگاه گوارش و بروز مسائل معده پرهیز گردد. به یاد داشته باشید لاغر اندام بودن نشانه ضعف و ناتوانی در روزه دریافت نیست. خیلی ها لاغرند اما بنیه بسیار بالایی دارند و این بستگی به شرایط بدنی فرد دارد اما افرادی که دچار ضعف در دوران نقاهت کرونا هستند، به خصوص آنهایی که مبتلا به کرونای انگلیسی شده اند باید به تقویت بدن خود بسیار توجه داشته باشند.

تدابیر برطرف ضعف در روزه داری

از دیدگاه طب سنتی بهتر است موقع افطار، شیر گرم و عسل همراه با مغزهای آجیلی استفاده گردد که خود شیر رطوبت رسانی خوبی برای بدن دارد. آب یا فالوده سیب همراه با عسل و زعفران در فاصله افطار تا سحر هم توصیه می گردد. برای تقویت قوای بدن، ترکیب بادام پوست گرفته با یک لیوان آب و عسل و گلاب پیشنهاد می گردد. همچنین مصرف مکرر عصاره گوشت، اثر تقویت نمایندگی بالایی به خصوص در دوران نقاهت کرونا و در زمان روزه داری دارد. ضمن این که تخم مرغ عسلی اگر به سلامت آن اطمینان داشته باشیم غذایی خوب و مقوی برای پیشگیری از ضعف روزه داری است.

الگوی غذایی در سحر و افطار

بهتر است برای وعده سحری، برنج آبکش با گوشت مرغ یا گوسفند استفاده و برنج با سبزی شوید یا سبزی پلو مصرف گردد. به دلیل زمان کوتاه برای صرف نوشیدنی ها در سحر ترجیحا از سبزیجات و آب گرم استفاده گردد.

برای افطار آب یا شیر گرم و غذایی همچون فرنی و شله زرد یا حریره بادام مناسب است. در فاصله افطار تا سحر از میوه هایی که خیلی طبع سرد نداشته باشند همچون سیب، به، موز و گلابی استفاده و اگر قرار باشد از لبنیات استفاده گردد آن را با مصلحاتش یعنی پنیر را با سیاهدانه و شیر را با دارچین جوشانده و استفاده نمایند.

در زمان افطار از خوردن غذاهای رشته ای همچون ماکارونی و لازانیا و آش رشته پرهیز و اگر تمایل به مصرف سوپ و آش بود این غذاها رقیق و بیشتر در آن از سبزیحات و آب گوشت و مرغ و کمتر از رشته ها استفاده گردد. با توجه به این که در ماه رمضان امکان بروز مسائل معده زیاد است از مصرف مایعات سرد اجتناب و بعد غذا از مربای به یا سیب و ترجیحا بدون شهد برای تقویت معده استفاده گردد.

فاخره بهبهانی - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 14 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 581

به "روزه داری در سایه موج چهارم کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزه داری در سایه موج چهارم کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید