سه ماهگی بهترین زمان برای تزریق واکسن در مادران باردار

به گزارش پری بلاگ، احمدی گفت: بعد از ورود به 12 هفتگی بهترین زمان برای تزریق واکسن در خانم های باردار است چون شکل گیری ارگان های حیاتی جنین در سه ماه اول شکل می گیرد.

سه ماهگی بهترین زمان برای تزریق واکسن در مادران باردار

احمدی متخصص زنان و زایمان، در گفت وگو با خبرنگار در مورد واکسن های متناسب با خانم های باردار اظهار کرد: همه واکسن هایی که در دنیا وجود دارند مجوز اضطراری تزریق دارند و این یعنی اطلاعات ما در مورد عوارض احتمالی واکسن قطعی و صد در صد نیست. اما باید به این نکته توجه داشت که تا کنون عارضه خاصی از تزریق واکسن گزارش نشده است.

او ادامه داد: خانم های باردار جزو افرادی که وارد مطالعات واکسیناسیون در کشور های خارجی شدند و افرادی که در کارآزمایی فاز سوم واکسیناسیون قرار گرفتند، نبودند. با توجه به این شرایط گزارشاتی در مورد عوارض احتمالی واکسیناسیون خانم های باردار وجود نداشت، اما از آغاز فرایند واکسیناسیون، انجمن های تخصصی و معتبر دنیا تایید کردند که واکسن هایی که بر پایه فناوری mRNA هستند، برای خانم های باردار بی خطر است .

احمدی اضافه نمود: پس از آن سایر واکسن ها مثل واکسن هایی که از ویروس های ضعیف شده در آن استفاده شده بود برای تزریق تایید و معین شد. با توجه به اینکه درصد ابتلای خانم های باردار نسبت به سایر افراد بیشتر نیست، اما اگر خانم بارداری مبتلا به کرونا شود، احتمال اینکه وارد مرحله شدید و حاد بیماری شود و بمیرد نسبت به افراد عادی بیشتر است، زیرا بارداری شرایطی است که شرایط فیزیولوژیک را در بدن تغییر می دهد و فرد را در دسته افراد پرخطر قرار می دهد.

این متخصص زنان اعلام نمود: مواردی هم بوده که مادر بارداری به کرونا مبتلا شده و به دلیل حاد بودن شرایط ناچار به زایمان زودرس شده یا حتی در موارد معدودی به دلیل شدت کرونا در مادر، جنین از دست رفته است؛ همه اینها متخصصان را به این نتیجه رساند که عوارض جزئی واکسیناسیون در برابر عوارض شدید ابتلا به کرونا بسیار ناچیز است و خانم های باردار حتما باید واکسن را دریافت کنند.

احمدی در مورد نگرانی مادران باردار برای ابتلا به کرونا پس از واکسیناسیون گفت: واکسن هایی که بر پایه ویروس ضعیف شده هستند، هیچ مسئله ای برای مادران به وجود نمی آورند، زیرا با وارد کردن ویروس ضعیف شده بدن را گول می زنیم که آنتی بادی تولید کند و در نتیجه فرد در برابر ابتلا به ویروس واقعی محافظت می شود.

او گفت: بهترین زمان برای تزریق واکسن در خانم های باردار بعد از ورود به 12 هفتگی است زیرا شکل گیری ارگان های حیاتی جنین در 12 هفته اول شکل می گیرد در نتیجه بعد از 12 هفته و یا همان سه ماهگی، خانم ها مجوز تزریق واکسن را دارند.

این متخصص زنان شرح داد: طبق شیوه نامه ها تجویز واکسن برای گروه های پرخطر مثل مادران باردار بالای 35 سال، خانم هایی که اضافه وزن دارند، مادرانی که دوقلو یا چندقلو باردار هستند، خانم هایی که با IVF باردار شدند و خانم هایی که بیماری زمینه ای مثل فشار خون مزمن و دیابت بارداری دارند در اولویت تزریق واکسن هستند و در حال حاضر هم تمام خانم های باردار می توانند واکسن را دریافت کنند.

احمدی در مورد تزریق واکسیناسیون در زمان نزدیک به زایمان گفت: توصیه ما این است که یک هفته قبل از زایمان و 10 تا 14 روز بعد از زایمان واکسن تزریق نشود، زیرا این نگرانی وجود دارد که عوارضی مثل تب، سردرد، ضعف و بدن درد خفیفی که پس از تزریق واکسن وجود دارد با عوارض احتمالی پس از زایمان و جراحی تداخل پیدا کند و نتوان این دو را از هم تفکیک کرد و در راستای درمان اقدام کرد.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 802

به "سه ماهگی بهترین زمان برای تزریق واکسن در مادران باردار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه ماهگی بهترین زمان برای تزریق واکسن در مادران باردار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید