مردی که دائم در حال تدریس و تحقیق است

به گزارش پری بلاگ، در آیین نکوداشت مهدی محقق از فعالیت های فرهنگی و علمی مردی سخن گفته شد که دائم در حال تدریس، تالیف، ترجمه و تحقیق است.

مردی که دائم در حال تدریس و تحقیق است

به گزارش خبرنگاران، آیین نکوداشت مهدی محقق چهره ماندگار و رئیس هیئت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، به همّت شبکه رادیویی فرهنگ در قالب مراسم بزرگداشت فرزانگان فرهنگ یکشنبه 10 بهمن برگزار گردید.

در این مراسم که مقارن با زادروز این چهره پیشکسوت فرهنگی در ساختمان شهدای رادیو برگزار گردید، جمعی از مدیران و چهره های علمی و فرهنگی از کوشش های چهره نامدار عرصه علم و فرهنگ ایران قدردانی کردند.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سرور بختی رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، سیدمحمود دعایی سرپرست مؤسسه اطلاعات، وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فرهنگی، علی بخشی زاده معاون صدا، علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود و جمعی از مدیران رادیو حضور داشتند.

محققی بالنده در تربیت اسلامی

علی بخشی زاده معاون صدا، با بیان این که سرشت تابناک مهدی محقق، اندیشه ای سترگ می سازد، گفت: طمأنینه و آرامش روحی ایشان از علائم مؤمن است.

او با تبریک زادروز استاد محقق بیان نمود: مفتخریم که زادروز مردی حکیم و فرزانه را نکو می داریم که در تربیت اسلامی بالنده و تنومند شده است به گونه ای که بیان و قلم او حکم یُدرَک و لا یوصف دارد.

اهتمام به معرفی قله های حکمت و فلسفه

وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فرهنگی نیز با یادآوری حضور محقق در همایش گوهرشاد گفت: ایشان یکی از راویان و شاهدان قیام گوهرشاد هستند و به تأسی از پدر بزرگوارشان مرحوم شیخ عباس علی محقق، از رهبران قیام گوهرشاد، خاطرات زیادی از آن واقعه دارند.

او با اشاره به نقش محقق در اعتلا و توسعه فرهنگ ایران اسلامی بیان نمود: زمینه سازی برای حرکت به سمت شکل گیری تمدن نوین اسلامی یکی از وظایف رسانه ملی ست و در این جهت، تفکر و شخصیت استاد محقق الگوی مناسبی ست.

جلیلی با بیان این که رسانه ملی باید با معرفی شخصیت های بزرگ، قله های حکمت و فلسفه را نمایان کند گفت: اندیشه استاد، برای ما غنیمتی است تا افق های روشن آینده را در پرتو حضور و تفکر چنین بزرگواران نمایش دهیم.

تجسم وحدت حوزه و دانشگاه

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز با توصیف شخصیت محقق گفت: ایشان نویسنده، علامه، ادیب، فقیه، مجتهد، نسخه پژوه و پژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی، مصحح و شارح کتب ادبی و فلسفی و فقهی است و از رسانه ملی متشکرم که در سالروز 93 سالگی ایشان این مراسم را برگزار نموده است.

او با بیان این که این فیلسوف نمونه استادانی ست که بیشتر از معارف حوزوی بهره برده اند، گفت: این گروه از استادان با برخورداری از تحصیلات حوزه و سپس با ادامه تحصیل در دانشگاه ها پیروز شدند از گسیختگی حوزه و دانشگاه بکاهند. نمونه های آن، علامه قزوینی، سیدجعفر شهیدی، عباس زریاب خویی و محمدرضا شفیعی کدکنی هستند که با معارف دینی آشنایی دارند و استاد محقق به این سلسله تعلق دارد که در هجوم موج تجدد، نسل دانشگاهی را با معارف اسلامی آشنا نموده است.

حداد عادل توضیح داد: تصویری که در این 53 سال آشنایی از استاد در فکر من نقش بسته تصویر دانشمندی ست که در دانشکده های ادبیات و الهیات مدام در حال تدریس است و در کنار ترجمه، تألیف و تحقیق علمی در مؤسسات علمی و فرهنگی مشغول پژوهش است. این تصویر یگانه برای ما غنیمتی ست که باید به آن احترام بگذاریم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تأکید بر این که محقق را باید تجسم وحدت حوزه و دانشگاه دانست، گفت: او مردی برآمده از حوزه است که ضمن حفظ ارتباط فرهنگی و فکری اش با حوزه حضوری بالنده در فضای دانشگاه داشته و تجسم کامل علامه ادیب و فقیهی مجتهد است.

او به جوان های کشور توصیه کرد که محقق را الگوی خود بدانند و زندگی پرباری را در جهت علم و دین برگزینند.

حاضر در کنار بزرگان فلسفه و حکمت

در ادامه این مراسم، مهدی محقق با قدردانی از برگزاری این مراسم و دوستانش خود را مدیون شیخ محمدتقی آملی دانست. او با بیان این که در 9 سالگی، مشهد را به قصد تهران ترک نموده و در مدارس مروی و سپهسالار (مدرسه شهید مطهری) مشغول به تحصیل شده بود، گفت: جلسات این مدرسه مجلس جامعی بود که فقیه داشت، فیلسوف داشت، ادیب داشت و درباره مسائل مختلف از جمله اینکه هر کسی چه دیده، چه خوانده، چه کتاب هایی چاپ شده، چه مقالاتی نوشته، بحث می شد.

اندیشه والا و کوششی بی بدیل برای نسل جوان

علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ نیز در این مراسم بودن در محضر استاد و ملاقات با فرزانگان فرهنگ را امری دلنشین خواند که با برگزاری این مراسم و نظایر آن، میسر شده است.

او توضیح داد: قد و قامت مهدی محقق در گستره علم و ادب از نشانه های حیات فرهنگیست و ایشان از احیاگران میراث خردگرایی در عهد اسلامی هستند.

حبیبی ضمن تبریک و گرامی داشت نودوسومین سالروز میلاد حکیم فرزانه، با اشاره به 80 سال مجاهدت و فعالیت این علامه حکیم، بیان نمود: فعالیت در 40 سازمان علمی و ادبی و دینی و به جا گذاشتن آثار ارزشمند دستاورد سال ها کوشش در عرصه فرهنگ است که جای قدردانی دارد.

او با اشاره به انواع آثار کلامی و مکتوب محقق ادامه داد: اهل فرهنگ و معنا آشنایی با بزرگان را مرهون کوشش های علمی استاد هستند.

مدیر رادیو فرهنگ خطاب به مهدی محقق بیان نمود: شما احتیاجمند هیچ تجلیل و نکوداشتی نیستید که سراسر زندگی شما همه کوشش ارزشمند و ثمرات اثرگذار است اما برگزاری این مراسم احتیاج ما برای شناخت و آموزش بیشتر است.

او در خاتمه، یکی دیگر از ثمرات وجود علامه را تربیت نسلی فرهیخته و استادان بی بدیل دنیا دانش و علم برشمرد و گفت: حافظه تاریخ، این خدمت بزرگ برای تربیت نسلی اندیشمند را فراموش نخواهد کرد.

یاری به ماندگاری تمدن

محمود شالویی نیز با ابلاغ سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دکتر محقق، گفت: هرچه در کشور به مفاخر خود بها دهیم و به گفته های آن ها عمل کنیم، بهتر می توانیم به ماندگاری تمدن ها یاری کنیم.

او اضافه کرد: دکتر محقق که هم اکنون رئیس هیئت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ست، مؤسس دایره المعارف تشیع و سال ها رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بود و آثار باقیمانده از دوران حضور این فیلسوف بزرگ همچنان در انجمن قابل مشاهده است.

از سرآمدان روزگار

حسن بلخاری نیز با بیان این که استاد محقق 16 سال از عمر خود را در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به بزرگداشت بزرگان فرهنگ ایران گذرانده است، گفت: در این پنج سال که در انجمن هستم هرگز خود را در جای ایشان ندیدم و در کنار استاد شاگردی نموده ام.

او اضافه کرد: ایشان در حوزه حکمت و فلسفه، عرفان و صرف و نحو عرب سرآمد روزگارش است و مجموعه های متون و مقالات در تاریخ و اخلاق پزشکی در ایران و اسلام و طب روحانی رازی، مفتاح الطب و منهاج الطلاب و... بخشی از حکمت و وقوف ایشان در طب است که اندک کسی به این وقوف در زمان حال رسیده است.

بلخاری توضیح داد: اندک کسانی هستند که از جایگاه محقق به محَقَق رسیده باشند و همگان شهادت می دهند که ایشان به این مقام نائل شده اند و حکمت علم و عرفان در حیات شان تجلی پیدا نموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 فروردین 1401 بروزرسانی: 30 فروردین 1401 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1008

به "مردی که دائم در حال تدریس و تحقیق است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردی که دائم در حال تدریس و تحقیق است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید