تور ارمنستان ارزان: مشکل راستا ترانزیتی با ارمنستان به زودی حل می گردد

به گزارش پری بلاگ، مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد که با مصاحبه های اجرا شده، مسائل اخیر در راستا ترانزیتی با ارمنستان به زودی حل می گردد.

تور ارمنستان ارزان: مشکل راستا ترانزیتی با ارمنستان به زودی حل می گردد

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش ایرنا، میراشرفی اضافه نمود: خوشبختانه کشور ما به لحاظ وسعت و جهت های بسیار متنوع، هیچگاه با محدودیت برای صادرات و واردات روبرو نیست و در معرض تحریم و یا محدود شدن از یک جهت قرار ندارد چرا که جهت های جایگزین داریم و حتی جهتی که در مرز های شمالی مشکلاتی برای آن ایجاد شده است موانع آن در حال مرتفع شدن هست و مشکل آن ادامه دار نیست.

وی گفت: علاوه بر زمین، ما جهت دریایی را در خزر به وسیله کشتی های رو رو (کشتی هایی برای حمل خودرو و سایر محموله های طراحی شده که روی چرخ قرار دارند) داریم و هم جهت جمهوری آذربایجان، روسیه یا ترکمنستان - قزاقستان که به نحوی می توانند جایگزین شوند. هر چند که با تبادل نظر هایی که داریم مشکل جهت ارمنستان هم بزودی حل می گردد.

سه میلیارد دلار ارزش صادرات و واردات به اوراسیا در یکسال گذشته

میرشریفی گفت: در یکسال گذشته به میزان دو میلیارد دلار از اوراسیا واردات و یک میلیارد دلار هم صادرات داشتیم که میزان قابل توجهی در تبادل تجاری با روسیه بوده است.

وی اضافه نمود: این میزان تبادل تجاری با اوراسیا نسبت به سال قبل از آن رو به رشد بوده است و با ساز و کار های دو جانبه ای که با روسیه برای ارتقا سطح تجارت دو کشور و هم در بحث مربوط به اوراسیا داریم آینده خوبی را برای افزایش مبادلات تجاری با با روسیه و اوراسیا پیش بینی می کنیم.

عزم روسیه برای ارتقا سطح تجاری با ایران

وی با اشاره به سفر خود به روسیه که برای حضور در همایش بین المللی گمرک روسیه اضافه نمود: در خلال این همایش در مذاکراتی با که با طرف روسی داشتیم آن ها عزم جزم خود را برای ارتقا سطح روابط تجاری با کشورمان اعلام کردند.

وی توضیح داد: به همین دلیل در بحث مباحت گمرکی ما سه یادداشت تفاهم و دو موافقت نامه با روسیه امضا کردیم و دو مور دیگر هم تا آخر سال با طرف روس انجام خواهد شد.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: در مباحث همکاری های منطقه ای، جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان یک نشست سه جانبه برای افزایش پذیرش کالا های ایرانی مخصوصا به وسیله زمینی خواهیم داشت و بر اساس آن گشایش هایی اتفاق خواهد افتاد و ترافیک باری که هم اکنون در مرز آستارای ایران و هم در قسمت بین جمهوری آذربایجان و روسیه هست به حداقل برسد.

میر اشرفی گفت: در نشستی که با مقامات گمرگی بلاروس و ارمنستان داشتیم آن ها از عضویت کامل ایران در اتحادیه مالی اوراسیا حمایت کردند.

وی توضیح داد: در ارتباط با مشکلاتی که تبادل داده های گمرکی بین ایران و روسیه و بعلاوه بین اتاق بازرگانی ایران و گمرک روسیه وجود دارد قرار شد که برای برطرف آن در آینده نزدیک تبادل اطلاعات به صورت الکترونیکی انجام گردد.

میراشرفی گفت: در بحث زیرساختی هم گمرک روسیه با تامور عمیراتی که با گمرک جمهوری آذربایجان دارد این قول را دادند که از سایر گمرگات با ایران همکاری داشته باشند و هم به وسیله دریا بتوانند یاری نمایند تا ترافیک خصوصا برای کالا های صادراتی از ایران و کالا های ما که از اوراسیا و روسیه به اروپا ترازیت می گردد تا حد زیادی مرتفع گردد.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از مواردی که گمرک ایران و روسیه تفاهم کردند بحث تبادل فعالان مالی مجاز بود که ما نزدیک به 300 شرکت با فعالیت مالی مجاز را به روسیه معرفی کردیم و روسیه هم 166 شرکت را به ایران معرفی کرد.

میراشرفی توضیح داد: با توجه به اینکه شرکت های ایرانی که در حوزه های دانش بنیان فعالیت می نمایند در مناطقی غیر از اوراسیا فعالیت می نمایند هنوز کمتر شرکتی از شرکت های فعالان مالی مجاز ما به گمرک روسیه مراجعه داشته اند تا بتوانند از مزایای کریدور سبز بهره مند شوند.

میراشرفی گفت: ما تجار، شرکت ها و صادرنمایندگان را ترغیب کردیم که به سایت گمرک ایران مراجعه نمایند تا در رده فعالان مالی مجاز قرار بگیرند و بتوانند از کریدور سبز روسیه تسهیلات بهتری بگیرند.

او توضیح داد: مزایای فعال مالی مجاز در این است که در واقع گمرک روسیه کنترل های ملموس و مزاحم را روی این افراد کم می نماید و به گمرک روسیه به اظهار خود صادر نماینده بسنده می نماید که یکی از دلایل این موضوع این هست که کشور ما فعالیت مالی مجاز و خوشنام بالایی دارد.

میراشرفی روز شنبه هم در ملاقات با تجار ایرانی ساکن در روسیه گفت که ما تنها کشوری هستیم که امکان عبور کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب را داریم بنابراین ضرورت دارد که نسبت به تکمیل زیرساخت های حمل و نقل برای ارزآوری تسریع کنیم.

میراشرفی اضافه نمود: با احداث زیرساخت ها در خزر و بعلاوه حمل و نقل ترکیبی می توانیم اقتصاد خود با روسیه و اروپا را توسعه دهیم و میلیارد ها دلار نصیب کشور کنیم

در این نشست، میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران ضمن تشریح برنامه ریزی های گمرک کشور جهت تسهیل مناسبات تجاری با همه کشور ها بویژه روسیه، توضیحات کاملی را در پاسخ به پرسش تجار و فعالان تجاری ارائه داد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه هم با اشاره به رویکرد سران جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مبنی بر توسعه همه جانبه روابط دو کشور بخصوص مالی و تجاری، آخرین شرایط تعاملات مالی و تجاری بین تهران - مسکو و بستر سازی های اجرا شده جهت تعمیق بیش از پیش این مناسبات را تشریح کرد.

در ادامه، تجار و فعالان مالی حاضر در این جلسه با تاکید بر ظرفیت های موجود، نکات و موضوعات مختلف مورد نظر خود در رابطه با ضرورت ارائه تسهیلات بیشتر به تجار و اصلاح قوانین جهت تسریع در فرایند ترخیص کالا در گمرکات بمنظور تعمیق تعاملات تجاری و مالی بین دو کشور را یاد آوری کردند.

منبع: فرارو
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 829

به "تور ارمنستان ارزان: مشکل راستا ترانزیتی با ارمنستان به زودی حل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان ارزان: مشکل راستا ترانزیتی با ارمنستان به زودی حل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید