ناسا: استقامت در شرایط فوق العاده ای قرار گرفته است

به گزارش پری بلاگ، ناسا می گوید: مریخ نورد استقامت پس از آن که با طی مسیری 239 میلیون مایلی(416 میلیون کیلومتر) با موفقیت روی سطح مریخ فرود آمد، در شرایط فوق العاده ای قرار گرفته است.

ناسا: استقامت در شرایط فوق العاده ای قرار گرفته است

مت والاس(Matt Wallace) که معاون مدیر ماموریت مریخ 2020 است می گوید: خبر خوب این است که فضاپیما در شرایط فوق العاده ای قرار گرفته است.

توماس زوربوچن(Thomas Zurbuchen) از مدیران ماموریت ناسا گفت: هیجان انگیز است وقتی فکر می کنیم قرار است نمونه هایی از مریخ به زمین بیاوریم. ما رباتمان را به یک زمین شناس و اخترزیست شناس تبدیل کردیم تا نمونه هایی را که می خواهیم به زمین بیاوریم برایمان جمع آوری کند.

رد و بدل کردن سیگنال های رادیویی بین ناسا و استقامت 11 دقیقه و 22 ثانیه طول می کشد بنابراین کامپیوترهای نصب شده روی مریخ نورد و 19 دوربین مسئول فرود استقامت بودند.

این فرود قابل توجه 00:30 بامداد آدینه به وقت ایران انجام شد و ناسا تمام فرآیند فرود را برای تماشاگران مشتاق به طور زنده پخش کرد.

کاوشگر استقامت ملقب به پرسی توانست با موفقیت از 7 دقیقه وحشت گذر کند و با تحمل دمای 2000 درجه فارنهایت(1093 درجه سانتی گراد) و با سرعت 12 هزار مایل بر ساعت (19312 کیلومتر بر ساعت) وارد جو مریخ گردد.

چنین سرعت زیادی میزان بالایی از مقاومت هوا و اصطکاک ایجاد می نماید که باعث می گردد استقامت تا بیش از 2000 درجه فارنهایت (1093 درجه سانتی گراد) گرم گردد. بیشتر این گرما توسط یک سپر گرمایی که بین مریخ نورد و محیط بیرون قرار می گیرد جذب می گردد. هنگامی که مریخ نورد هنوز 7 مایل(11 کیلومتر) با سطح فاصله داشت یک چتر نجات باز شد. ناسا می گوید این مرحله بسیار حساس بود و چتری که استفاده شد عظیم ترین چتری است که تا به امروز به یک سیاره دیگر ارسال شده است.

هنگامی که چتر باز شد سپر گرمایی از مریخ نورد جدا شد زیرا بیشترین میزان دما را جذب نموده بود و اکنون دیگر نیازی به آن نبود. جدا شدن این سپر به دوربین های استقامت اجازه می داد تا زمین زیر مریخ نورد را آنالیز نمایند و به دنبال مکانی مناسب برای فرود باشند.

برای افزایش احتمال موفقیت این ماموریت برای اولین بار از سیستم Terrain Relative Navigation استفاده کرد که از سطح زمین عکس می گیرد و اطلاعات جمع آوری شده توسط آن برای یافتن مکانی مناسب برای فرود استفاده می گردد.

حدود 90 ثانیه بعد سپر پشتی کپسول که به چتر متصل بود از آن جدا شد. در این لحظه مریخ نورد 1.7 مایل(2.7 کیلومتر) با سطح مریخ فاصله داشت.

پس از جدا شدن چتر بخش کنترل گر که استقامت را حمل می کرد کنترل فرود را برعهده گرفت. این کنترل نماینده از 8 موتور موشک استفاده کرد تا سرعت مریخ نورد را از 190 مایل بر ساعت (305 کیلومتر بر ساعت) به 1.7 مایل بر ساعت(2.7 کیلومتر بر ساعت) برساند. سپس این مریخ نورد مانور اسکای کرین skycrane را که اولین بار برای مریخ نورد کنجکاوی Curiosity در سال 2012 ساخته شد بود انجام داد.

فضاپیمایی که مریخ نورد را حمل می کرد 10 دقیقه قبل از آن که به جو مریخ برسد از آن جدا شد و مریخ نورد استقامت با سرعت 12 هزار مایل در ساعت (19312 کیلومتر بر ساعت) وارد جو شد با این سرعت می توان در 15 دقیقه از لندن به نیویورک سفر کرد.

کنترل نماینده پرواز سواتی موهان (Swati Mohan) به همکارانش گفت: فرود تایید شد! استقامت بر روی سطح مریخ قرار گرفته و آماده جستجو برای یافتن نشانه های حیات است.

استقامت 2 سال آینده را در جستجوی نشانه های حیات در دهانه خواهد بود و آزمایش های زیادی انجام خواهد داد.

پس از این فرود موفقیت آمیز، ناسا نقشه ای مجازی منتشر کرد که به کاربران این امکان را می دهد تا پرسی را به محض اینکه جستجویش در سیاره سرخ را شروع کرد دنبال نمایند.

رئیس جمهور جو بایدن (Joe Biden) هم در میان میلیون ها تماشاگر فرود مریخ نورد بود و در توییتی این موفقیت را تبریک گفت و آن را اتفاقی تاریخی نامید.

این سطح نورد 2.2 میلیارد دلاری که اندازه یک خودرو است به سمت زمینی مسطح در دهانه جزرو رفت. جزرو 28 مایل (45 کیلومتر) عرض و 820 فوت (250 متر) عمق دارد و 3.5 میلیارد سال پیش محل دریاچه ای در مریخ بوده است.

استقامت اولین تصاویر از دهانه جزرو را دقایقی پس از آن که ناسا ارتباط رادیویی را با آن برقرار کرد فرستاد که باعث تشویق و خوشحالی در بخش کنترل ماموریت ناسا در کالیفرنیا شد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 504

به "ناسا: استقامت در شرایط فوق العاده ای قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا: استقامت در شرایط فوق العاده ای قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید