ویتامین ها برای پیشگیری از ریزش مو در زنان

به گزارش پری بلاگ، تحقیقات نشان می دهند که رژیم غذایی فاقد ویتامین های ضروری یکی از علل اصلی ریزش مو در زنان است. در این مقاله ویتامین های مختلف که می توانند به پیشگیری از ریزش مو در زنان یاری نمایند مورد بحث قرار گرفته اند.

ویتامین ها برای پیشگیری از ریزش مو در زنان

مترجم: امین حسین پور

تحقیقات نشان می دهند که رژیم غذایی فاقد ویتامین های ضروری یکی از علل اصلی ریزش مو در زنان است. در این مقاله ویتامین های مختلف که می توانند به پیشگیری از ریزش مو در زنان یاری نمایند مورد بحث قرار گرفته اند.

ریزش مو یکی از مسائل شایع در میان زنان گروه های سنی مختلف به تعداد می رود. بعضی اوقات تأثیر سن دلیل ریزش مو است و بعضی اوقات دیگر سبک زندگی و رژیم غذایی نامناسب باعث ریزش مو می شوند. رژیم غذایی ما نقش مهمی در تعیین جوانب مختلف سلامت ما ایفا می نماید و سلامت موها هم از این قاعده مستثنی نیست. متخصصان می گویند که سلامت موها به وسیله آنچه که می خوریم تعیین می گردد. ریزش زود هنگام مو در زنان علل مختلفی دارد که یکی از آن ها کمبود ویتامین است. تقریباً همه انواع ویتامین ها تأثیر مثبتی بر روی موها دارند.

ویتامین A

ویتامین A ویتامینی محلول در چربی است و مصرف اندازه مناسب آن می تواند به غلبه بر مشکل ریزش مو یاری کند. البته، مصرف بیش از حد این ویتامین خود منجر به ریزش مو می گردد. پس، در مصرف آن باید دقت کنید.

عملکرد: کمبود ویتامین A در بدن باعث خشک شدن پوست سر و در نتیجه ریزش مو می گردد. از طرف دیگر، دریافت اندازه کافی ویتامین A با نرم کردن ریشه مو به تقویت مو یاری می نماید. بنابراین، خشکی از بین می رود و موهایی سالم و نرم خواهید داشت.

منابع: بعضی از منابع مهم ویتامین A عبارتند از هویج ، سبزیجات دارای برگ سبز ، تخم مرغ ، کدو ، طالبی و جگر

ویتامین ب کمپلکس

در میان ویتامین های مفید برای پیشگیری از ریزش مو در زنان، ویتامین ب کمپلکس از اهمیت بالاتری نسبت به بقیه ویتامین ها برخوردار است. اگر به خاطر ریزش مو به پزشک مراجعه کنید، پزشک به احتمال زیاد اول مکمل ویتامین ب کمپلکس تجویز خواهد نمود. ویتامین ب کمپلکس از ویتامین های مختلفی تشکیل شده است که تأثیرات متفاوتی بر روی مو دارند. در زیر به عملکرد و منابع هر یک از این ویتامین ها اشاره شده است.

بیوتین: بیوتین برای پیشگیری از ریزش مو مفید است زیرا، ویتامینی محلول در چربی است و چربی های لازم برای رشد موها را فراهم می نماید. بیوتین بعلاوه از سفید شدن زود هنگام موها جلوگیری می نماید. بعضی از منابع بیوتین عبارتند از جگر ، کلیه ، زرده تخم مرغ ، مخمر و شیر.

نیاسین: نیاسین یا ویتامین B3 فواید زیادی برای بدن دارد. نیاسین گردش خون در پوست سر را افزایش می دهد که باعث فراوری چربی های طبیعی می گردد. این چربی ها به تقویت ریشه مو یاری می نمایند و به این ترتیب مانع ریزش مو می شوند. با مصرف مرغ ، بوقلمون ، ماهی و جوانه گندم می توان از فواید نیاسین بهره مند شد.

پارا آمینو بنزوئیک اسید PABA: این ویتامین با ترکیب با اسید فولیک به بازیابی سلامت موها یاری می نماید و به این ترتیب مانع ریزش موها می گردد. کمبود این ویتامین ممکن است باعث سفید شدن زود هنگام موها گردد. منابع مهم PABA عبارتند از کلیه ، مخمر و انواع مختلف غلات کامل.

اینوزیتول: این ویتامین توانایی پیشگیری از ریزش مو که ممکن است منجر به طاسی گردد را داراست. یکی از دلایلی که مردان مستعد طاسی هستند به خاطر این است که آن ها مستعد ابتلا به کمبود اینوزیتول می باشند. بعضی زنان هم تحت تأثیر این مشکل قرار دارند. با استفاده از رژیم غذایی حاوی غلات کامل ، سبزیجات ، موز ، مرکبات ، جگر و کشمش می توان این مشکل را رفع کرد.

ویتامین B5: ویتامین B5 به متوقف کردن مشکل ریزش مو یاری می نماید. منابع اصلی ویتامین B5 عبارتند از غلات کامل ، گوشت و زرده تخم مرغ.

ویتامین B6 و B12: ویتامین B6 و B12 هم تأثیر مثبتی بر روی رشد مو دارند. منابع ویتامین B6 عبارتند از آوکادو ، لوبیا سبز ، غلات کامل ، اسفناج ، گوشت مرغ ؛ موز و غذاهای دریایی. ویتامین B12 در مواد غذایی مانند جگر ، تخم مرغ ، شیر ، سریال های صبحانه غنی شده و غذاهای دریایی یافت می گردد.

ویتامین C

بهتر است از شکل طبیعی ویتامین C بهره ببرید زیرا، مکمل های ویتامین C تأثیر یکسانی همچون شکل طبیعی آن ندارند.

عملکرد: ویتامین C نه تنها برای سرماخوردگی مفید است بلکه بعلاوه فواید زیادی برای کسانی که از ریزش مو رنج می برند دارد زیرا، گردش خون در پوست سر و رشد موها را افزایش می دهد. ویتامین C بعلاوه به خاطر خواص آنتی اکسیدانی خود از سفید شدن زود هنگام موها جلوگیری می نماید.

منابع: ویتامین C به اندازه فراوان در مرکبات ، گوجه فرنگی ، فلفل سبز و قرمز ، توت فرنگی ، کلم بروکلی ، انگور فرنگی و آناناس یافت می گردد.

ویتامین E

ویتامین E همواره به اسم یکی از مهم ترین ویتامین ها برای داشتن موهایی سالم و درخشان به تعداد می رود. به همین دلیل است که مصرف روغن بادام و روغن زیتون برای موها توصیه می گردد زیرا، هر دو روغن غنی از ویتامین E هستند. ویتامین E ویتامینی محلول در چربی است بنابراین، نباید در مصرف آن زیاده روی کنید.

عملکرد: ویتامین E گردش خون در پوست سر را افزایش می دهد و به فراوری مواد مغذی لازم برای رشد موها یاری می نماید.

منابع: منابع مهم ویتامین E عبارتند از آجیل ، غلات کامل و سبزیجات دارای برگ سبز.

به وضوح تعیین است که مصرف متعادل ویتامین های فوق الذکر مطمئناً می تواند ریزش مو در زنان را کاهش دهد. اگر چه مکمل های ویتامین مختلفی در دسترس هستند ولی، مصرف شکل طبیعی آن ها توصیه می گردد. با استفاده از رژیم غذایی متعادل می توانید افزایش ریزش مو را متوقف کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 819

به "ویتامین ها برای پیشگیری از ریزش مو در زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین ها برای پیشگیری از ریزش مو در زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید