پیش بینی می گردد سامسونگ رتبه اول فروش گوشی را در سه ماهه نخست 2021 از اپل پس بگیرد

به گزارش پری بلاگ، طبق پیش بینی مؤسسه ترندفورس (TrendForce)، گویا سامسونگ می تواند در سه ماه نخست سال 2021، اپل را پشت سر گذاشته و بار دیگر به پر فروش ترین برند گوشی هوشمند در دنیا تبدیل گردد.

پیش بینی می گردد سامسونگ رتبه اول فروش گوشی را در سه ماهه نخست 2021 از اپل پس بگیرد

در سالی که گذشت، سامسونگ نتوانست فروش گوشی های خود را به آن میزانی که انتظار داشت برساند. این شرکت اوایل سال 2020 از گوشی های سری گلکسی S20 رونمایی کرد که مسائلی از قبیل شیوع ویروس کرونا، قیمت بالا و ضعف پردازنده اگزینوس 990 باعث شد اولین سری از پرچم داران شرکت اصلا عملکرد خوبی نداشته باشند. سپس شاهد رونمایی از سری گلکسی نوت 20 بودیم که اگرچه فروش پیروزیت آمیزی داشتند اما باز هم نتوانستند عملکرد سامسونگ را در بازار بهبود ببخشند.

سامسونگ برای جلب توجه کاربران، از گلکسی S20 فن ادیشن به عنوان یک پرچم دار مقرون به صرفه رونمایی کرد و بالاخره توانست تا حدودی آمار خود را در فروش گوشی بهبود ببخشد. اما طراحی جدید، اضافه شدن اینترنت 5G و پردازنده بسیار قدرتمند A14، چیزهایی بودند که نماینده های اپل را بسیار جذاب تر از پرچم دارهای سامسونگ نشان می دادند. در نتیجه این شرکت آمریکایی بود که توانست با کسب بیشترین سهم از بازار در سه ماه آخر سال 2020، به صندلی نخست فروش گوشی برسد.

مؤسسه ترندفورس پیش بینی می نماید عملکرد گوشی های آیفون 12 در سه ماه نخست سال 2021 با افت 5.5 درصدی همراه خواهد بود و از 21.3 درصد کنونی به 15.8 درصد می رسد. بدین ترتیب این شرکت بار دیگر به همان صندلی دوم از لحاظ فروش گوشی هوشمند باز می گردد و این سامسونگ خواهد بود که دوباره به مقام نخست دست پیدا می نماید؛ صندلیی که سالیان زیادی است متعلق به شرکت کره ای بوده.

اگر پیش بینی های ترندفورس درست از آب دربیاد، صدرنشینی کوتاه مدت اپل به عنوان برترین فروشنده گوشی هوشمند در دنیا به زودی به اتمام می رسد و سامسونگ خواهد بود که این صندلی را بار دیگر تصاحب می نماید؛ البته فقط در همین سه ماه نخست 2021، چرا که معین نیست طی سه ماه بعد چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. اپل سه ماه آخر سال گذشته را با فراوری 77.6 میلیون آیفون به سرانجام رساند که حدود 90 درصد آن به سری آیفون 12 تعلق داشت. اپل با این میزان توانست به نسبت سه ماه سوم سال 2020، حدود 85 درصد، آمار فراوری گوشی های خود را بهبود ببخشد که رقم بسیار قابل توجهی است.

عملکرد عالی اپل در فراوری و فروش آیفون از یک سو و افت 14 درصدی سامسونگ در فراوری و در نتیجه فروش گوشی باعث شد شرکت کوپرتینویی بتواند سه ماه چهارم را بدون دردسر به عنوان پرفروش ترین برند گوشی به اتمام برساند. همان طور که مشاهده می کنید، سامسونگ توانست در سه ماه آخر سال گذشته 18.4 درصد از بازار را در اختیار داشته باشد که حدود 3 درصد کمتر از اپل بود. البته ترندفورس معتقد است آمار فروش گوشی سامسونگ در سه ماه نخست امسال باز هم کاهش خواهد داشت و به 18.1 درصد می رسد اما با این مقدار هم می تواند اپل را پشت سر گذاشته و صندلی خود را پس بگیرد.

طبق پیش بینی های ترندفورس، سامسونگ طی این سه ماه 62 میلیون گوشی هوشمند فراوری خواهد نمود که در صدر آن ها، سری گلکسی A قرار خواهند داشت. گوشی هایی که در محدوده قیمتی گوناگون و در مدل های مختلفی فراوری می شوند و هواداران بسیار زیادی هم در سراسر دنیا دارند. این گوشی ها با سیاست جدیدی که سامسونگ در پیش گرفته، با قیمت مناسب و معینات فنی بسیار خوبی راهی بازار می شوند و ارزش خرید بسیار بالایی دارند. در نتیجه عملکرد خوب همین گوشی هاست که ترندفورس معتقد است در نهایت این سامسونگ خواهد بود که در این سه ماه، کار خود را با صدرنشینی سرانجام می دهد.

اوپو که این روزها در نتیجه تحریم هواوی توسط دولت آمریکا، توانسته بیشترین منفعت را ببرد و این روزها در بازار چین هم به نخستین برند پرفروش گوشی هوشمند تبدیل شده، در سه ماه سرانجامی سال 2020، رتبه سوم را تصاحب کرد. اگرچه در مقایسه با سامسونگ در رده دوم، عملکرد اوپو در فروش حدود 5 درصد ضعیف تر بود، اما تنها 0.8 درصد از شیائومی بهتر ظاهر شد. به همین خاطر پیش بینی می گردد شیائومی بتواند در سه ماه نخست سال 2021 با 0.1 درصد اختلاف، اوپو را پشت سر گذاشته و در رده سوم جای بگیرد.

هواوی هم که توانست در سه ماه چهارم سال گذشته کار خود را با تصاحب 9.5 درصد از سهم بازار به سرانجام برساند، احتمالا با کاهشی حدود 2 درصدی، پایین تر از ویوو در رده ششم پرفروش ترین برند قرار خواهد گرفت که حتی این صندلی هم در طول یکی دو سال آینده از دست می رود؛ البته اگر تحریم ها به همین شکل ادامه داشته باشند. نباید این موضوع را هم فراموش کنیم که پیروز ترین زیرمجموعه این شرکت یعنی آنر چندی پیش رسما از آن جدا شد تا شرایط هواوی از آنچه که اکنون شاهد هستیم بدتر و ناپایدارتر باشد.

این شرایطی از بازار است که ترندفورس پیش بینی می نماید در انتهای سه ماه نخست امسال شاهد خواهیم بود؛ یعنی رده بندی پرفروش ترین برند های گوشی هوشمند به صورت زیر خواهد بود.

سه ماه چهارم سال 2020

  1. اپل
  2. سامسونگ
  3. اوپو
  4. شیائومی
  5. هواوی
  6. ویوو

سه ماه نخست سال 2021

  1. سامسونگ
  2. اپل
  3. شیائومی
  4. اوپو
  5. ویوو
  6. هواوی

از لحاظ فروش کلی گوشی های هوشمند هم به اعتقاد ترندفورس، پیشرفت خوبی را شاهد خواهیم بود. چرا که کشورها طی چند روز اخیر پیروز شدند راهکار های خوبی برای مقابله با ویروس کرونا کشف نمایند و بدین ترتیب شرایط بازار هم روز به روز به شرایط خوب گذشته باز می گردد. چندی پیش هم شنیده بودیم که تمام فروشگاه های فیزیکی اپل در آمریکا بازگشایی شدند و این یعنی در حال حاضر مردم می توانند مثل سابق به فروشگاه ها رفته و دسترسی بیشتر و راحت تری به گوشی های هوشمند داشته باشند.

ترندفورس پیش بینی می نماید امسال، در مجموع 1.36 میلیارد گوشی هوشمند فراوری گردد که به نسبت سال گذشته، 9 درصد پیشرفت را نشان می دهد. اگر قرار باشد مانعی در راستا فراوری هرچه بیشتر گوشی های هوشمند قرار داشته باشد، نه بیماری بلکه کمبود آب است! در حال حاضر شرکت تایوانی TSMC با مشکل شدید کمبود آب دست و پنجه نرم می نمایند چرا که جزیره تایوان با مسائلی همراه بوده و ذخایر آبی هم در پایین ترین میزان خود قرار دارند. از آنجایی که در فراوری سیلیکون نیمه هادی، آب یکی از مهم ترین منابع لازم به حساب می آید، به همین خاطر شاید این موضوع باعث گردد فراوری تراشه و در نتیجه فراوری گوشی های هوشمند تحت الشعاع قرار بگیرد.

در نتیجه شرکت ها باید تا جایی که ممکن است، در مصرف تراشه های قدرتمند و پرچم دار صرفه جویی نمایند. کاری که هواوی بعد از تحریم های سنگین دولت آمریکا مجبور به انجام آن شده. به اعتقاد ترندفورس، اگر فراوری چیپ با مشکل روبرو گردد، فصل به فصل، آمار فراوری گوشی ها به یکدیگر نزدیک خواهد بود. مثلا در سه ماه چهارم سال 2020، 363.3 میلیون گوشی هوشمند فراوری شد که انتظار می رود این میزان در سه ماه نخست امسال به 342.1 میلیون برسد.

در طول یکی دو سال اخیر، عوامل زیادی در کاهش فراوری و فروش گوشی های هوشمند نقش داشته که یک سری از آن ها برای همه شرکت ها مشابه بود؛ نظیر شیوع بیماری کرونا و تعطیلی خط فراوری گوشی ها، کمبود چیپ و مسائلی در زنجیره تأمین. یک سری دیگر هم مسائلی بود که برای شرکت های خاصی رخ داد؛ مثل تحریم نرم افزاری و سخت افزاری هواوی، عملکرد ضعیف گوشی های سری گلکسی S20 و… . باید منتظر ماند و دید در امسال، چه میزان از این مسائل رفع خواهد شد. چرا که شرکت ها با پشت سر گذاشتن هر کدام از این موانع می توانند تغییرات گسترده ای را در جدول کنونی بوجود بیاورند.

پیش بینی شما از شرایط بازار گوشی های هوشمند چیست؟ فکر می کنید آیا سامسونگ می تواند در سه ماه نخست امسال اپل را پشت سر گذاشته و بار دیگر به رتبه نخست پرفروش ترین برند گوشی هوشمند صعود کند؟

  • لیست پرفروش ترین گوشی های سال 2020 منتشر شد

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 512

به "پیش بینی می گردد سامسونگ رتبه اول فروش گوشی را در سه ماهه نخست 2021 از اپل پس بگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی می گردد سامسونگ رتبه اول فروش گوشی را در سه ماهه نخست 2021 از اپل پس بگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید