12 مسجد سیستان و بلوچستان در لیست آثار ملی ایران ثبت شد

به گزارش پری بلاگ، ایرنا/ براساس آخرین گزارشات بدست رسیده، 12 مسجد سیستان و بلوچستان در لیست آثار ملی ایران ثبت شد.

12 مسجد سیستان و بلوچستان در لیست آثار ملی ایران ثبت شد

علیرضا جلالزایی اظهار کرد: 12 مسجد سیستان و بلوچستان در لیست آثار ملی ایران ثبت شده و کانون گردشگری مذهبی استان هستند.

وی اضافه کرد: این مساجد در شهرستانهای زاهدان، فنوج، چابهار، خاش، سرباز، سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و هامون استقرار دارند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با اشاره به بازسازی مساجد تاریخی استان در طول چند سال اخیر گفت: این مساجد از آثار شاخص معماری منظر فرهنگی استان محسوب می شوند و در راستای حفاظت بهتر این آثار در لیست آثار ملی با تأیید شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شدند.

وی بیان نمود: آواربرداری، سبک سازی، بامسازی و اجرای عایق در مسجد، بازسازی بدنه ها و جداره های صحن، بند کشی، پاکسازی و تثبیت کتیبه های گچی از جمله اقدامات در راستای بازسازی و حفاظت از مساجد بوده است.

جلالزایی اذعان کرد: مسجد جامع زرنج از بزرگترین مساجد با معماری بومی و سنتی در این منطقه بود که الگوها و معماری آن اسلامی و برگرفته از معماری اشکانی و ساسانی بود و در بلوچستان مسجد دزک سراوان و مسجد فیض رحمان زاهدان از مساجد کهن استان است.

وی با بیان اینکه مساجد ایرانی دارای قسمتهای مختلف از جمله صحن، شبستان، رواق ها، مناره ها، دیوارهای اطراف، چله خانه ها، حوض خانه ها و وضوخانه ها هستند، اضافه کرد: در سیستان و بلوچستان چند گونه معماری مسجد شامل شبستانی، دو شبستانی، صحن و شبستان و رواق دیده می گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان مسجد جامع دزک در مرکز روستایی تاریخی شهرستان سراوان را یکی دیگر از مساجد با معماری بومی و سنتی مطرح نمود و گفت: با توجه به ویژگی های آرایه ها و مقایسه تطبیقی با مساجد قرون اولیه اسلام در ایران همانند تاریخانه دامغان، میتوان این بنا را از جمله قدیمی ترین مساجد ایران به شمار آورد.

وی ادامه داد: حضور آثار تاریخی و طبیعی در نزدیکی مساجد تاریخی سیستان و بلوچستان فرصتی است تا گردشگری مذهبی در سایه برنامه ای آگاهانه رشد کند.

منبع: همگردی
انتشار: 31 مرداد 1402 بروزرسانی: 31 مرداد 1402 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1274

به "12 مسجد سیستان و بلوچستان در لیست آثار ملی ایران ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 مسجد سیستان و بلوچستان در لیست آثار ملی ایران ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید