آیا کتابخانه های عمومی می توانند به توسعه کسب وکارهای کوچک یاری نمایند؟

به گزارش پری بلاگ، سرویس مدیریت کتاب خبرنگاران ـ شیوا کمک، دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی: کتابخانه های عمومی، به عنوان یکی از مراکز مهم اطلاع ­رسانی و مؤسسه ه­ای فرهنگی اجتماعی، حافظ دانش ثبت شده بشر و تامین کننده نیازهای اطلاعاتی، آموزشی، تفریحی و عاملی برای توانمندسازی و تجهیز تمام افراد جامعه برای یادگیری مادام العمر است؛ مکانی که بدون هیچ محدودیتی در سرتاسر زندگی، قابل استفاده است.

آیا کتابخانه های عمومی می توانند به توسعه کسب وکارهای کوچک یاری نمایند؟

کتابخانه های عمومی جایگاهی فراتر از محل امانت و مطالعه کتاب دارند. آموزش در حوزه های مختلف یکی از فعالیت های مهم کتابخانه ­های عمومی است که فقط یکی از پیامدهای آن می­ تواند کسب مهارت­ های شغلی، درآمدزایی و توسعه حوزه اقتصاد خانواده باشد؛ چراکه آموزش و دسترسی به اطلاعات، کلید یادگیری هر مهارت و ورود به هر حرفه ای است. این تجربه ها در استان های مختلف کشور و در جهان نمودهای خوبی داشته است؛ بنابراین، پاسخ به این سوال که آیا کتابخانه های عمومی می توانند به توسعه کسب وکارهای کوچک یاری نمایند؟ بی تردید، مثبت است.

همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب وکارهای کوچک که با مشارکت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران در روزهای 25 و 26 مهر امسال به میزبانی شهر مشهد برگزار خواهد شد، این همایش، در پی تبیین علمی این موضوع و شناساندن ظرفیت و جایگاه کتابخانه ­های عمومی برای مشارکت فعال در فضای کسب وکارهای کوچک است. کتابخانه­ های عمومی از جنبه ­های مختلف می ­توانند در ایجاد و توسعه کسب وکارها در جوامع محلی و کوچک اثرگذار باشند؛ به عنوان مثال؛

ـ کتابخانه­ های عمومی به عنوان دانشگاه مردم و بدون هیچ محدودیت زمانی و سنی در یادگیری و کسب آموزش، می توانند با فراهم آوری منابع و ایجاد دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی و وب سایت های مرتبط با حوزه کسب وکار، مشاغل و مهارت ها (راه اندازی کسب وکار، امور مالی، بازاریابی، آموزش مهارت ها و...)، به پیشرفت و بهبود مهارت های شغلی و ایجاد و توسعه کسب وکار در حوزه های مختلف یاری نمایند.

- کتابخانه ها می توانند بخش ویژه ای را به حوزه کسب وکار اختصاص دهند و آن را با انواع منابع چاپی و الکترونیکی مرتبط و نیروی اطلاع رسانِ مطلع تجهیز نمایند.

ـ کتابخانه ها می توانند با شناخت نیازهای محله تحت پوشش خود، به برگزاری دوره های آموزشی مختلف در حوزه کسب وکار (از ساده ترین امور نظیر چگونگی تهیه رزومه و راه های یافتن فرصت های شغلی تا دریافت آموزش مهارت هایی نظیر حسابداری، باغبانی، خیاطی، مجسمه سازی و...) پرداخته و بسترسازِ کسب مهارت و ایجاد کسب وکار به ویژه توسعه مشاغل خانگی باشند.

ـ کتابخانه ها می توانند با برگزاری جلسات، همایش ها و رویدادهای مختلف، محلی برای ایجاد ارتباط بین حرفه مندان، کارآفرینان و متقاضیان مشاغل باشند و بعلاوه امکان به اشتراک گذاری آموخته ها، تجارب و دریافت مشاوره های شغلی را فراهم نمایند.

ـ کتابخانه ها، به عنوان پل ارتباطی بین فروشندگان و خریداران، می توانند مکانی برای بازاریابی، معرفی، عرضه و فروش محصولات تولیدشده در نمایشگاه های محلی در کتابخانه های عمومی باشند.

ـ کتابخانه ها می توانند با ارائه امکانات مختلف، باشگاه های کارآفرینی راه اندازی نمایند و در طول سال با یاری و حمایت نیروی توانمند و متخصص مردمی، در حوزه کسب و کار اثرگذار باشند.

ـ کتابخانه ها می توانند مسابقاتی مرتبط با ایده های نو و خلاقانه در فضای کسب وکار برگزار نمایند و امکان شناخت و معرفی ایده پردازان و خلاقان این حوزه را فراهم آورند.

آنچه ذکر شد تنها گوشه ای از ظرفیت و توان کتابخانه های عمومی برای ایجاد وتوسعه کسب وکارهای کوچک و توسعه مالی جوامع محلی است.از این رهگذر، در کتابخانه های عمومی نیز روح تازه ای دمیده شده و پویایی خاصی که لازمه یک مرکز فرهنگی اجتماعی اثرگذار درمحله است، در کتابخانه ­ها ایجاد می ­شود.نکته مهم، درک، حمایت و مشارکت مسئولان، سازمان­ ها و فعالان مرتبط با حوزه کسب وکار و شهروندان از این قابلیت کتابخانه ­های عمومی است.

کتابخانه­ های عمومی به وسیله جامعه و برای خدمت به جامعه ایجاد می شوند. بدون شک، اندازه استفاده از کتابخانه عمومی و درک نقش و جایگاه آن در جنبه ها و برنامه های مختلف و وابسته به دانش جامعه است. نگرش و درک افراد جامعه و مسئولان، ازجمله عوامل بسیار مهم در موفقیت برنامه های کتابخانه و به طور کلی در حفظ جایگاه این نهاد اجتماعی است.

بنابراین، حضور مسئولان، سازمان های مرتبط با حوزه کسب وکار، کتابداران، حرفه مندان و اقشارمختلف جامعه به ویژه جوانان، در همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب وکارهای کوچک نه تنها به غنای این همایش و تحقق اهداف آن یاری خواهد نمود، بلکه زمینه ساز ارائه خدمت بهتر و موثرتر به شهروندان متقاضی این برنامه ها در کتابخانه های عمومی خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 خرداد 1402 بروزرسانی: 29 خرداد 1402 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1251

به "آیا کتابخانه های عمومی می توانند به توسعه کسب وکارهای کوچک یاری نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کتابخانه های عمومی می توانند به توسعه کسب وکارهای کوچک یاری نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید