خبرنگاران 55 هزار قالی باف در استان اردبیل فعالیت دارند

به گزارش پری بلاگ، اردبیل- خبرنگاران- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به قدمت هنر بافت فرش گفت: نزدیک به 55 هزار نفر در این استان در حوزه بافت فرش فعالیت دارند.

خبرنگاران 55 هزار قالی باف در استان اردبیل فعالیت دارند

به گزارش خبرنگاران، رامین صادقی روز چهارشنبه در نشست کمیته فرش استان اردبیل اضافه نمود: این استان در زمینه های مرتبط با فرش از فراوری مواد اولیه تا استفاده از ماشین آلات و بافت جزو کشورهای برتر است و در بحث طراحی نیز کارشناسان متبحری دارد که نقشه های قدیمی را به روز کردند.

وی اعلام کرد: بحث خوشه فرش هم در چند سال گذشته فعال شده و استان اردبیل در زمینه علمی کردن حوزه فرش و فعالیت کسب و کارهای نوپا گام های خوبی را برداشته است؛ چنان که در 10 ماه گذشته از امسال با وجود شیوع ویروس کرونا و محدودیت ها 80 هزار مترمربع فرش فراوری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد افزایش نشان می دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اضافه نمود: با وجود این بیشتر مسائل موجود حوزه فرش در بحث بیمه، تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش است که باید با تمهیدی هزینه تمام شده کاهش یابد تا فراوریکنندگان همچنان روی پای خود بایستند.

وی با بیان اینکه استان اردبیل در بحث پشتیبان و فراوری متمرکز شرایط خوبی دارد، اظهار کرد: 74 فقره پروانه صادر شده است و در زمینه پیشتیبان مشاغل خانگی در 10 ماه گذشته از امسال آمارها 56 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد.

صادقی ادامه داد: انتظار می رود برای ایجاد زیرساخت ها از محل یاری های فنی اعتباری، مرکز ملی فرش مبلغی را در قالب یاری های بلاعوض و تسهیلات با کارمزد پایین برای استان اردبیل در نظر بگیرد.

وی با اشاره به فقدان راه اندازی پایانه تشخیصی تخصصی فرش در گمرکات استان اردبیل گفت: محصولات این استان با وجود چنین شرایطی به کشورهای اروپایی نیز صادر می گردد اما احتیاجمند حمایت بیشتر است.

خوشه فرش اردبیل، الگوی پیروز همکاری دولت و مردم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و خوشه فرش استان اردبیل نیز در این نشست تشریح کرد: چهار سال است که استان اردبیل در بحث خوشه فرش فعالیت خود را شروع نموده که تجربه ای پیروز از مشارکت دولت، مردم و دانشگاه است تا افراد بتوانند در یک گرایش صنعتی ورود نموده و بتوانند آن را ترویج و ارتقا دهند.

اسحاق رسولی اضافه نمود: صنعت فرش در استان اردبیل قدمتی دیرینه و ارزش هویتی و فرهنگی دارد و از جنبه های تاریخی و مالی مهم است؛ زیرا هنر و ذوق زیبایی شناختی گذشتگان را نشان می دهد که بر این اساس باید در حفظ و نگهداری آن کوشش صورت گیرد.

وی اعلام کرد: سه گلوگاه در این راستا شناسایی شده که نخست همگرایی بین تشکل های مرتبط با فرش است و کوشش صورت گرفت تا واگرایی موجود بین آنها در این سال ها تعدیل گردد اما همچنان احتیاج به هم افزایی احساس می گردد.

رئیس خوشه فرش استان اردبیل اضافه نمود: بازدیدی از خوشه های فرش تهران، تبریز و مشهد به منظور الهام گیری و یافتن ایده های جدید اجرا شده است که امید می رود با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان صنعت، معدن و تجارت این هم افزایی بیشتر تقویت گردد.

وی اظهار کرد: فرش استان اردبیل ظرفیت بسیار قوی و هنرمندان خوبی دارد اما اگر هم افزایی و سرمایه اجتماعی موجود ارتقا نیابد، نمی توان از این ظرفیت به خوبی بهره برداری کرد.

رسولی ادامه داد: بازاریابی بحث دیگری است که باید مورد توجه باشد، چنان که پیش تر هر بافنده برای فراوری خود به دنبال مشتری بود اما در چند سال گذشته با شرکت در نمایشگاه ها، دوره های آموزشی گوناگون و دعوت از بازرگانان داخلی و خارجی کوشش شد تا این دیدگاه در بین فعالان هنر- صنعت فرش تغییر یابد.

وی با تاکید بر ذائقه سنجی گفت: طرح و نقشه فرش اردبیل در مطالعات گوناگون دیده شده است اما طرحی ویژه اردبیل که شناسنامه خود را داشته باشد، مکتوب نبود و بیشتر شامل طرح های مشترک می شد که در این راستا روی تاریخ شفاهی 100 سال گذشته فرش اردبیل کار شد.

رئیس خوشه فرش استان اردبیل اعلام کرد: مطالبی که در سینه ریش سفیدان مستتر بود و هنوز مستند نشده بودند، کوشش شد با شناسایی چهره های شاخص در قالب این کتاب جمع آوری و استخراج گردد.

وی درگیر کردن نسل جدید با هنر- صنعت فرش، برگزاری آموزش های استارتاپی، تجارت الکترونیکی و درگیر کردن با مسائل علمی و پژوهشی را مورد اشاره قرار داد و اضافه نمود: فرش استان اردبیل با وجود رقیبان جدیدی که پیدا نموده است، همچنان زنده و پویاست و امید می رود این هنر- صنعت با اقدام هایی مانند تسهیل فرآیندها همچنان پابرجا بماند.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 فروردین 1400 بروزرسانی: 11 فروردین 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 517

به "خبرنگاران 55 هزار قالی باف در استان اردبیل فعالیت دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 55 هزار قالی باف در استان اردبیل فعالیت دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید