بیوگرافی مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی دنیا

به گزارش پری بلاگ، مریم میرزاخانی نابغه ریاضی دنیا در تاریخ 13 اردیبهشت 1356 در تهران به دنیا آمد. وی اولین کسی بود که دو سال پیروز به کسب مدال طلای دنیای شد.

بیوگرافی مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی دنیا

مریم میرزاخانی جزو دانشمندان جوان و از نوابغ ریاضیات در جهان محسوب می شد. در ادامه قصد داریم نگاهی به بیوگرافی ایشان بیاندازیم. با خبرنگاران همراه شوید.

بیوگرافی مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی-آمریکایی و استاد دانشگاه استنفورد در تاریخ 13 اردیبهشت 1356 در تهران به جهان آمد. پدرش احمد میرزاخانی مهندس برق و رئیس هیئت مدیره مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد بود. همسر وی یان وندراک، نیز دانشیار ریاضی دانشگاه استنفورد و پژوهشگر سابق علوم کامپیوتر نظری مرکز تحقیقات آی بی ام و اهل جمهوری چک است و از او دارای یک فرزند به نام آناهیتا می باشد.

تحصیلات

میرزاخانی با اتمام تحصیلات ابتدایی با شرکت در اولین دوره جذب استعدادهای درخشان وارد دبیرستان فرزانگان تهران شد. مریم میرزاخانی در سال های 1373 و 1374 (سال سوم و چهارم دبیرستان) از دبیرستان فرزانگان تهران پیروز به کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری شد و بعد از آن در سال 1994 در المپیاد جهانی ریاضی هنگ کنگ با 41 امتیاز از 42 امتیاز مدال طلای جهانی گرفت. سال بعد یعنی 1995 در المپیاد جهانی ریاضی کانادا با 42 امتیاز از 42، رتبه اول طلای جهانی را به دست آورد.

میرزاخانی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف شروع کرد. او با دریافت بورسیه از طرف دانشگاه هاروارد به آنجا رفت و دورهٔ دکتری خود را در دانشگاه هاروارد پشت سرگذاشت. وی در سال 2004 با اخذ مدرک دکترای دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک مولن، از برندگان جایزه فیلدز، در دانشگاه های پرینستون و استنفورد به تدریس مشغول شد. یک سال بعد در سال 2005 نشریه پاپیولار ساینس آمریکا او را به عنوان یکی از 10 ذهنِ جوان جهان برگزید و تجلیل کرد. میرزاخانی مدتی در پرینستون درس می داد ولی بعد به استنفورد رفت و کار تدریس و پژوهش را در آن جا پی گرفت. او در شهریور 1387 (اول سپتامبر 2008) و در 31 سالگی به درجه استادی و این دانشگاه رسید.

جوایز و افتخارات

مریم میرزاخانی اولین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و همچنین اولین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت. وی اولین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و اولین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی نمره کامل گرفت. وی گفته که در کودکی آرزو داشته نویسنده گردد. او گفت: وقتی که بچه بودم رویایم این بود که نویسنده شوم. هیجان انگیزترین لحظاتم را به خواندن رمان می گذراندم، در واقع هر چیزی را به دستم می رسید می خواندم.

او به همراه 9 محقق برجسته دیگر در چهارمین نشست 10 استعداد درخشان نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا مورد تقدیر نهاده شد. همچنین میرزاخانی در سال 1999 میلادی پیروز شد راه حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند. ریاضیدانان مدت های طولانی است که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم های هندسی هذلولوی بوده اند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه پرینستون نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه حلی روشن در اختیار داشت.

میرزاخانی در سال 2009 به خاطر دستاوردهایش در ریاضیات برنده جایزه بلومنتال شد. در اعلامیه ای که انجمن ریاضی آمریکا به مناسبت برنده شدن این جایزه برای میرزاخانی منتشر کرد، دلیل دریافت این جایزه مهم ریاضی، خلاقیت استثنایی، و تز (دکترای) مبتکرانه که در آن، ابزارهای گوناگونی از هندسه هذلولوی گرفته تا روشهای کلاسیک فرمهای اتومورفیک و تقلیل سیمپلکتیک برای بدست آوردن نتایجی در سه مسئله مهم ترکیب شده اند عنوان شد.

او در سال 2014 برندهٔ مدال فیلدز شد که بالاترین نشان علمی رشته ریاضیات است و هر چهار سال یک بار به دانشمندان برگزیده زیر 40 سال اهدا می گردد و از آن به نوبل ریاضیات نیز تعبیر می گردد. وی نخستین زن و نخستین ایرانی بود که پیروز به دریافت این جایزه گشت.

دیدگاه مریم میرزاخانی درباره ریاضیات به این توضیح است: بدون علاقه داشتن به ریاضی ممکن است آن را سرد و بی فایده بیابید. اما زیبایی ریاضیات خود را تنها به شاگردان شکیبا نشان می دهد. پُرارزش ترین بخش لحظه ای است که می گویی آها! ذوق کشف و لذت فهمیدن چیزی جدید. احساس ایستادن بالای یک بلندی و رسیدن به دیدی شفاف و واضح.

عضویت در آموزشگاه ملی علوم آمریکا

مریم میرزاخانی در مه سال 2016 به عضویت در آموزشگاه ملی علوم برگزیده شد. او نخستین ایرانی-آمریکایی است که به عضویت در این آموزشگاه برگزیده می گردد.

درگذشت مریم میرزاخانی

در تیر 1396 اعلام شد میرزاخانی به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستانی در آمریکا بستری است و در نهایت وی در تاریخ 24 تیر 1396 در اثر بیماری سرطان سینه درگذشت.

مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 288

به "بیوگرافی مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوگرافی مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید