تمرین نوروزی مازندران برای گردشگری تمام فصل

به گزارش پری بلاگ، ایرنا/ این خبر پیرامون تمرین نوروزی مازندران برای گردشگری تمام فصل برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

تمرین نوروزی مازندران برای گردشگری تمام فصل

مازندران نوروز 1401 را با انبوهی از مسافران پشت سرگذاشت. پس از 2 سال تعطیلی جهانگردی، میزبانی از حدود 15 میلیون نفر مسافر طی 18 روز از 25 اسفند تا 13 فروردین کام این خطه سبز شمال کشور را از بازگشت به میدان جهانگردی شیرین کرد.

گذشته از آمار اقامت 900 هزار نفری برای هر شب در مراکز اقامتی مجاز، ورود بیش از یک میلیون و 850 هزار خودرو و اعدادی از این دست، آنچه برای مازندران یک پیروزیت به نظر می رسد ثبات نسبی در آمار بیماران کرونایی بوده که به نظر می رسد این استان از نخستین آزمون جهانگردی در دوران کرونای خود سربلند بیرون آمده است.

با وجود نگرانی های بسیار از کارشناسان، کادر درمان و حتی مدیران اجرایی از ورود انبوه مسافران نوروزی و خطر اوج گیری دوباره کرونا، اما با وجود گذشته 23 روز از آغاز سفر و تقریبا 10 روز از سرانجام سفر، آمارها نشان می دهد که استان مازندران توانسته بخوبی سفر را در شرایط سالم و امن مدیریت و سپری کند.

براساس آخرین گزارش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل که روز 23 فروردین منتشر شد، در حال حاضر 208 بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند که 69 نفر از آنها در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می گردد. این درحالی است که 25 اسفند سال گذشته و در آغاز فصل سفر 240 بیمار مبتلا به کوید 19 در بیمارستان های سراسر استان بستری بودند که از این تعداد 85 نفر در بخش مراقبت های ویژه نگهداری میشدند.

همانطور که مشاهده می گردد با وجود افزایش مسافران نوروزی و میزبانی از 15 میلیون جهانگرد به صورت مجاز ، به علاوه جهانگردانی که حضورشان ثبت نشد و برگزاری دورهمی های عیدانه، آمار بستری کرونایی استان از یک ثبات نسبی برخوردار بوده است که از لحاظ آماری یک پیروزیت برای مدیریت کرونا در مقصد نخست ایرانیان برای سفر محسوب می گردد.

تجربه پیروز مازندران در نوروز

معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی مازندران با بیان اینکه هنوز دوران پساکرونا آغاز نشده، گفت: با وجود دوران کرونایی و دو سال محدودیت در سفر، مردم مجددا سفر را در سبد زندگی خود قرار دادند.

مهران حسنی به حضور 15 میلیونی شب اقامت رسمی در ایام نوروز در استان مازندران اشاره نمود و اضافه کرد: آمار اقامت نوروزی عید سال جاری تقریبا با آمار نوروز 98 یعنی زمان قبل از کرونا برابری می نماید و این نشان می دهد که سفر جایگاه خود را بار دیگر بدست آورده است و مازندران هم توانست در این میان با اختلاف بسیار زیادی نسبت به سایر استان ها به عنوان مقصد اول جهانگردی انتخاب گردد.

وی در مورد مقدار رضایتمندی از جهانگردی نوروزی اعلام کرد: خوشبختانه با برنامه ریزی ستاد سفر در مازندران که از آذر سال 1400 آغاز بکار کرد، این استان توانست بعد از دو سال وقفه خدمات مناسبی را ارائه دهد.

معاون جهانگردی میراث فرهنگی مازندران با تاکید بر این که انبوهی مسافر و جهانگرد بطور طبیعی سبب کاهش کیفیت خدمات جهانگردی می گردد، گفت: با این وجود بیش از 30 هزار نظارت بر صنوف مختلف در استان صورت گرفت و تمام کوشش بازرسان این بود که تمام صنوف خدمت رسانی که در حوزه جهانگردی فعالیت دارند وظیفه خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی به نحو شایسته انجام دهند تا نارضایتی برای جهانگرد بوجود نیاید.

به گفته وی، با وجود حجم انبوهی از مسافر تنها 107 مورد شکایت از جهانگردان مازندران در سامانه 09629 ثبت شده است که شامل شکایات از نحوه خدمات در تاسیات جهانگردی، سوپرمارکت ها، پمپ بنزین ها و بطور کل تمام صنوفی بود که با جهانگرد در ارتباط هستند.

حسنی نحوه فعالیت واحدهای جهانگردی مازندران در ایام نوروز را با توجه به شرایط کرونایی کشور قابل قبول توصیف کرد و اضافه کرد: عوارض کرونا نهایتا بعد از یک هفته خود را نشان می دهد و با توجه به گذشت بیش از 10 روز از اتمام سفرها تغییر خاصی در شرایط کرونایی استان مشاهده نشده و این نشان می دهد که مازندران توانست در این خصوص پیروز عمل کند.

وی با بیان اینکه نظارت های روزانه بر تاسیسات جهانگردی مازندران به وسیله بازرسان انجام می شد، ادامه داد: خوشبختانه مدیران تاسیسات جهانگردی استان نیز پروتکل های بهداشتی را رعایت می نمایند، زیرا این باور بوجود آمده که آسیب به مسافر آسیب به سرمایه سرمایه گذار است، زیرا جهانگرد سرمایه ای است که وارد مجموعه می گردد و اگر سرمایه گذاری دلش برای سرمایه اش بسوزد، می داند که باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کند.

حسنی ابراز امیدواری کرد که مازندران با تجربه پیروز ایام نوروز بتواند در سایر ایام سال از جمله تعطیلات عید فطر نیز میزبان خوبی برای جهانگردان باشد.

واکسیناسیون فراگیر، دلیل کنترل کرونا در مازندران

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیرامون تمرین نوروزی مازندران برای جهانگردی تمام فصل گفت: برای ارزیابی بهتر شرایط قبل و بعد از تعطیلات عید باید تعداد بیماران بستری در آخرین هفته اسفند را به صورت هفتگی با هفته های اول، دوم و سوم فروردین مقایسه کرد.

دکتر قاسم علیپور اضافه کرد:در حال حاضر شرایط کرونایی استان نسبت به هفته آخر اسفند 1400 فرایند صعودی دارد که البته این فرایند صعودی بیشتر مربوط به مراجعان سرپایی کرونا می باشد.

وی با بیان اینکه فرایند صعودی در بیماران بستری کرونایی نامحسوس بوده است، ادامه داد: خوشبختانه مقدار فوتی ناشی از کرونا نیز در استان افزایش نداشته و دلیل اصلی ثبات کرونایی مقدار بالای پوشش واکسیناسیون در مازندران بوده است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران گفت: با وجود این که در نوروز 1401 مازندران میزبان خیل عظیمی از مسافران بوده ولی به دلیل اینکه حدود 60 درصد از جمعیت بالای 18 سال استان واکسن دز سوم کرونا را دریافت نموده بودند، شرایط کرونایی استان از کنترل خارج نشد و تقریبا طی سه هفته گذشته از یک ثبات نسبی برخوردار بوده است.

وی شرح داد: به عنوان مثال در شهرستان جهانگرد پذیری چون تنکابن بیش از 78 درصد از مردم دز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند و همین امر در بسیاری از شهرستان های غرب استان سبب شد که با وجود جمعیت زیاد مسافر و نگرانی ناشی از شیوع کرونا همچنان شرایط ثابتی داشته باشند و برخلاف انتظار دانشگاه علوم پزشکی تعداد بیماران کرونایی بعد از نوروز نیز ثابت بمانند.

دکتر علیپور با بیان اینکه رعایت پروتکل ها در تعطیلات نوروزی کاهش داشت، گفت: مقدار رعایت پروتکل های بهداشتی در هفته های اول اسفند در استان 60 درصد بود که به مرور و با آغاز شدن تعطیلات نوروزی این مقدار به زیر 50 درصد رسید که در منطقه ها جهانگرد پذیر حتی از این مقدار هم کمتر بود.

وی گفت: با توجه به مقدار پایین رعایت پروتکل ها، اگر مقدار دریافت دز سوم واکسن در استان هم در حد 40 درصد باقی می ماند، مازندران با وجود حجم بالای مسافر با پیک نو کرونا روبرو میشد ولی خوشبختانه به دلیل واکسیناسیون گسترده شهفرایندان، مازندران توانست تعطیلات نوروزی را با پیروزیت و بر خلاف انتظارها بدون افزایش شدید بیماران کرونایی سپری کند.

منبع: همگردی
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1053

به "تمرین نوروزی مازندران برای گردشگری تمام فصل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمرین نوروزی مازندران برای گردشگری تمام فصل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید