توقف موقت تحریم های مالی امریکا علیه انصارالله

به گزارش پری بلاگ، دولت جدید امریکا در نخستین اقدام عملی خود درباره یمن، از متوقف شدن موقت تحریم ها علیه انصارالله اطلاع داد. این گام، هرچند کاهش فشار بر یمن را ولو به طور موقت به دنبال دارد، اما بوضوح پالسی معنادار برای حاکمان عربستان درباره تغییر دیپلماسی آمریکای بایدن است.

توقف موقت تحریم های مالی امریکا علیه انصارالله

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنا بر آنچه وزارت خزانه داری امریکا اعلام نموده است، تا ماه آینده که بازنگری در اقدام دولت دونالد ترامپ در جای دادن انصارالله یمن در فهرست گروه های تروریستی و تحریم آن به انتها می رسد، تحریم های مربوط به فعالیت های اقتصادی حوثی های یمن متوقف می گردد.به این ترتیب شرکت ها و بانک هایی که در فعالیت های اقتصادی حوثی ها نقش داشتند و بخش اقتصادی مبادلات بازرگانی آنها را انجام می دادند، با توقف این بخش از تحریم ها، خواهند توانست بدون پیگرد قضایی به کار خود ادامه دهند. طبق معافیت اعلام شده که از روز گذشته اجرایی شد، حوثی ها تا 26 فوریه 2021 می توانند از مزایای این معافیت بهره مند شوند. برایان اتول، از مقامات سابق خزانه داری امریکا که در دولت باراک اوباما فعالیت می کرد، در همین ارتباط گفته است: این اقدام باعث می گردد تا دست بایدن برای اینکه خود درباره شرایط یمن تصمیم گیری کند، باز باشد و خود را مجبور به تبعیت از آنچه دونالد ترامپ و وزیر خارجه اش، مایک پمپئو وضع نموده بودند، نکند.

اقدام وزارت خزانه داری امریکا تنها حاکی از بازنگری دولت جدید امریکا در سیاست های ترامپ در یمن نیست، بلکه نشان از تغییرات در روابط خارجی آن با عربستان هم دارد. هیچ تردیدی نیست که عربستان با توجه به موقعیت و جایگاهی که بواسطه نفت به دست آورده، یکی از شرکای امریکا در منطقه محسوب می گردد و هیچگاه نمی توان انتظار داشت، دولتی در واشنگتن بر سر کار بیاید که خواستار حفظ روابط با عربستان نباشد. همان طور که عربستان نیز احساس احتیاج متقابل اما بیشتر نسبت به حفظ روابط با امریکا دارد. اما آنچه در این میان در تغییرات جدید در کاخ سفید می تواند مهم و روشنگر ادامه مناسبات دو کشور باشد، این است که آیا بایدن همانند ترامپ چک سفید امضا برای سران ریاض دارد یا برعکس این بار عربستان است که باید دیگر بار به مواضعی مشابه آنچه در زمان باراک اوباما داشت، روی آورد و با نشان دادن انعطاف بیشتر و برآورده کردن خواسته های دولت امریکا، به سمت واشنگتن گام بردارد. آنچه در انتها روز دوشنبه رخ داد و توقف منع فعالیت های اقتصادی انصارالله یمن، حاکی از آن است که بایدن همان طور که پیشتر نیز وعده آن را داده بود، تمایلی به آن ندارد که خطاهای ریاض را از قتل خاشقجی گرفته تا حملات ویرانگر علیه مردم یمن و به گرسنگی کشیدن بچه ها یمنی، نادیده بگیرد.

دولت بایدن در روزهای اخیر به اشکال مختلف بر موضع خود در مورد جنگ یمن و به تبع آن نقش عربستان در شرایط انسانی یمن تأکید نموده است. آنتونی بلینکن، گزینه پیشنهادی بایدن برای وزارت خارجه امریکا که قرار بود دیشب جلسه رأی اعتماد به او برگزار گردد، در جلسه دفاع از مواضع خود در سنای امریکا در همین خصوص گفته بود: دولت جدید امریکا به حمایت خود از مداخله نظامی عربستان در یمن انتها می دهد. علاوه بر این آن طور که بایدن وعده داده است، فراتر از بازبینی اتهام تروریسم برای انصارالله، دولت جدید امریکا میخواهد با پشتیبانی لجستیکی و فروش تسلیحات به عربستان مبارزه نموده و با توقف فروش سلاح به این کشور، فرایند دیپلماسی برای انتها جنگ یمن را شروع کند.

از همین رو و با این شرایط به نظر می رسد، در تعامل بین عربستان و امریکا، این عربستان خواهد بود که دیر یا زود مجبور می گردد، نسبت به خواسته های بایدن در منطقه انعطاف نشان دهد. همان طور که از هم اکنون سیگنال های آن را نشان داده است. مذاکره با قطر (فارغ از آنکه دستاورد چندانی نداشته است) هرچند در انتها دولت ترامپ انجام شد، اما معین بود با هدف چراغ سبز نشان دادن به بایدن اجرا شده است. علاوه بر این در روزهای اخیر بسیار شنیده می گردد که عربستان در تکاپوی حل و فصل مسائل خود با ترکیه است. بی تردید عربستان آرام در منطقه که نخواهد مقابل سایر کشورهای منطقه سرکشی نشان دهد، خواسته امریکای بایدن است که در مراسم تحلیف خود با شعار وحدت در امریکا و صلح در دنیا کار خود را شروع کرد.

برش

اخباری از شنیده شدن صدای انفجار شدید در ریاض

ظهر روز گذشته صدای انفجاری درپایتخت عربستان شنیده شد اما دلایل آن تا دیشب معین نبود. به گزارش خبرگزاری رویترز، بعضی شاهدان عینی از شنیده شدن دو صدای مهیب در ساعت یک ظهر دیروز در ریاض اطلاع دادند. شبکه العربیه نیز در گزارشی از دست به دست شدن ویدیویی در شبکه های اجتماعی که لحظه رهگیری یک موشک را نشان می دادند اطلاع داد. با این حال مقامات عربستانی هیچ اظهار نظری در این خصوص نداشتند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 447

به "توقف موقت تحریم های مالی امریکا علیه انصارالله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف موقت تحریم های مالی امریکا علیه انصارالله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید